حضور در وب اندیشمندانه و نه عجولانه

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱

 

۱ – ایده تان چیست؟

شما به عنوان یک محصل یا شاغل دوستدار وب و علاقمند به حضور در آن ، واقعا چه ایده ای در سر دارید؟ در این مرحله نیازی نیست که ایده تان بسیار ویژه و منحصربفرد باشد ، هر ایده ای که به ذهنتان خطور می کند را بنویسید.


 

۲ – ایده تان قبلا اجرا شده است؟ نتیجه اش چه بوده و چرا؟

تا همین جای کار به شما تبریک می گویم! ، شما شخصی هستید که برای حضورتان در وب ، ایده ای دارید و این وجه تمایز شماست با افرادی که ایده ای برای حضورشان در وب ، نیافته اند. 

اما حال با چالش جدی تری مواجه هستید : آیا ایده تان قبلا اجرا شده است؟ به بیان ساده تر ، رقیبی دارید؟ اگر پاسختان به این پرسش مثبت است ، نتیجه اجرایی شدن این ایده توسط رقیبتان چه بوده؟ آیا موفقیت آمیز بوده؟ و به نظرتان چه عاملی باعث موفقیت یا عدم موفقیت اجرای ایده مورد نظر توسط رقیب شده؟ 

 

۳ – چرا شما شخص مناسبی برای اجرای این ایده اید؟

وجه تمایز شما با بقیه چیست؟ چرا فکر می کنید شما همان کسی هستید که خواهد توانست این ایده را برای اولین بار موفقیت آمیز و یا برای چندمین بار بهتر و موفق تر اجرا کند؟ آیا شما و گروهتان تخصص بهتر و بیشتری نسبت به رقبایتان دارید؟ آیا سختکوش ترید؟ آیا صبورترید؟ آیا زیرک ترید؟ آیا واقع بین ترید؟ آیا متعهد ترید؟ و هزاران آیای دیگر که می توانید از خود پرسیده و به آن پاسخ دهید.

اگر واقعا وجه تمایزی نمی یابید ، بهتر نیست که اجرای این ایده را فراموش کنید؟ 

 

۴ – چرا اکنون را برای اجرای ایده تان انتخاب کرده اید؟

چرا فکر می کنید امروز بهترین زمان اجرای این ایده است؟ اگر چند ماه یا چند سال آینده و پس از کسب تجربه و دانش بیشتر به سراغ اجرای ایده تان بیایید بهتر نیست؟ در آن زمان موفق تر نخواهید بود؟ 

 

۵ – ایده شما برای مخاطبین جذابیت خواهد داشت؟

ایده شما هرچه که باشد ، در نهایت به مخاطب نیاز خواهد داشت . اگر واقعا به این نتیجه رسیده اید که ایده تان جذابیتی برای مخاطبانتان ندارد و یا نخواهد داشت ، یک لحظه هم در مورد عدم یا توقف اجرای ایده تان درنگ نکنید. 

 

۶ – منبع درآمد وب سایتتان چه خواهد بود؟ 

روراست باشیم! ادامه هیچ کاری بدون داشتن درآمد مناسب امکان پذیر نیست. حضور جدی و نه تفننی در عرصه وب هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما به عنوان صاحب ایده ، وب را به عنوان بازاری بکر برای درآمد زایی یافته اید ، دیر یا زود نیاز خواهید داشت تا از ایده هایتان درآمد کسب کنید. برای مثال این درآمدزایی می تواند از فروش مستقیم محصول کاربردی شده ایده تان باشد یا از نمایش تبلیغات و … .

اگر به این نتیجه رسیده اید که نخواهید توانست درآمد قابل قبولی از اجرایی شدن ایده تان در عرصه وب کسب کنید ، آیا اطمینان دارید که در مورد پاسخ به سوال قبل اشتباهی مرتکب نشده اید؟ آیا واقعا ایده تان برای مخاطبان جذاب خواهد بود؟ 

 

۷ – چگونه به عرصه وب وارد خواهید شد؟ 

اگر می خواهید با راه اندازی یک وب سایت کارتان را شروع کنید ، مقدماتی ترین اقدامات ، ثبت یک دامنه آزاد با پسوند های مختلف و ترجیحا ده ساله ، تهیه فضای میزبانی وب مناسب با حداقل پنجاه مگابایت ظرفیت و سفارش طراحی و برنامه نویسی وب سایت تان ، خواهد بود. اگر تصور می کنید در این مرحله نیازی به صرف پول چندانی نیست و می توانید با کم ترین ها سپری کنید ، سخت در اشتباهید. یک بستر نرم افزاری نا مناسب برای وب سایتتان ، به راحتی خواهد توانست تمامی زحمات شما و گروهتان را هدر داده ، به ایده تان آسیب زده و شما را مایوس و از ادامه حضور در این مسیر پر تلاطم منصرف کند. متاسفانه این جمله را بارها و بارها از جانب افراد مختلف شنیده ام که “مطالب و محتوای مناسب  ، ظاهر و رابط کاربری وب سایت را تحت الشعاع قرار خواهد داد” یا به قول عامیانه “فقط محتوا” . این جمله در مورد وب ، کاملا نادرست است . در این که محتوا و مطالب وب سایت نقش بسیار اساسی را بازی می کند شکی نیست ، اما محتوای وب سایت شما می بایست در یک لباس مناسب و برازنده که همان بستر نرم افزاری وب سایت تان است ، ارائه گردد و در غیر این صورت درصد قابل توجهی از مخاطبانتان رغبت استفاده از وب سایت شما را از دست داده و شما آن ها را از دست خواهید داد. ماهر ترین راننده جهان هم نخواهد توانست در یک مسابقه اتومبیلرانی ، با یک اتومبیل نامناسب به پیروزی برسد.

مجهز بودن وب سایتتان به فناوری های روز وب ، خواهد توانست در حکم اتومبیل مناسبی برای مسابقه باشد ، حال این شمائید که باید با استفاده از این ابزار به موفقیت دست یابید. 

 

۸ – چگونه خود را معرفی خواهید کرد؟

حال که تمامی مراحل اولیه راه اندازی وب سایت را انجام داده و وب سایتتان را راه اندازی کرده اید ، چگونه میخواهید خود را به جهان معرفی کنید؟ اگر ایده فوق العاده ، محتوای قوی ، بستر نرم افزاری مناسب ، روحیه کاری مناسب و تمامی موارد لازمه را دارا باشید ، اما دیده نشوید چه فایده ای دارد؟ 

اینجاست که تبلیغات معجزه می کند. می بایست بودجه مناسبی برای برای تبلیغ وب سایت تان اختصاص دهید. به شخصه از بین روش های تبلیغاتی ، تبلیغ در موتور های جستجو را ترجیح می دهم و مناسب ترین آن ها ، موتور جستجوی گوگل است. شما خواهید توانست با صرف هزینه ای ، تعداد قابل توجهی مخاطب مناسب بیابید. چرا که در این روش تبلیغ ، استفاده کنندگان موتور جستجو ، تنها وقتی آگهی شما را خواهند دید که عبارتی مرتبط با کلیدواژه های ارائه شده توسط شما را ، جستجو نمایند و این عالیست!

 

۹ – چگونه ارتباطتان را با مخاطبین حفظ و تقویت خواهید کرد؟

شما در ادامه مسیر ، نیاز خواهید داشت که ارتباطاتتان را با مخاطبین وب سایت تان ، حفظ و تقویت کنید. یادتان باشد مخاطبین یا همان بازدیدکنندگان وب سایت ، تعهدی جهت بازگشت به وب سایت تان ندارند و اگر محیط مناسبی برای آنان ایجاد نشود ، اولین بازدید آنها از وب سایت تان برابر با آخرین بازدیدشان خواهد بود . بروزرسانی های برنامه ریزی شده (ترجیحا روزانه) با مطالب مفید و کاربردی ، ایجاد امکان ابراز نظر مخاطبین (برای مثال بخش نظرسنجی ، بخش نظرات مرتبط با مطالب ، بخش انجمن های گفتگو و …) ، ارسال خبرنامه های مناسب به آنها که در عین حال برای آنها آزاردهنده و کلافه کننده نباشد ، ایجاد حداکثر سهولت کاربری وب سایت و بسیاری موارد دیگر ، خواهد توانست در حفظ و تقویت این ارتباط ، موثر باشد. 

 

مطمئنا این نوشتار ، حتی ده درصد موارد مورد نیاز جهت حضور موفق در عرصه وب را پوشش نداده ، اما سعی شده تا با بیان کلیاتی ، بخشی از مسیر پر پیچ و خم حضور در وب و برخی موانع احتمالی آشکار گردد.

امید است با افزایش اطلاع رسانی ها در این زمینه ، وب فارسی به جایگاه شایسته اش برسد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *