سهم ما از استانداردسازی وب

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۰

اهمیت فراگیری تکنولوژی اختراع شده توسط این استاد داشنگاه MIT به حدی بود که سالهاست بیش از ۳۰۰ شرکت بزرگ جهان مانند آی بی ام٬ اپل٬ گوگل٬ مایکروسافت٬ یاهو٬ فیسبوک و … با عضویت در این کنسرسیوم و پرداخت هزینه های گزاف و تخصیص نیروهای انسانی مجرب در شکل گیری استاندارد برای تکنولوژی های نوین وب تلاش می نمایند.

 


 

کنسرسیوم وب جهانی تا بحال بیش از ۲۲۰ استاندارد را تعریف نموده است. HTML5 و CSS3 تنها برخی از این استانداردها هستند. این کنسرسیوم فعالیت های متعددی نیز در حوزه های متعدد از قبیل بومی سازی بر اساس زبان٬ وب و تلویزیون٬ وب سمنتیک٬ دولت الکترونیک و غیره از طریق تشکیل کارگروه ها و انجمن ها داشته که متاسفانه کشور ما هیچ سهمی در شکل گیری این استانداردها نداشته است.

کنسرسیوم وب جهانی دارای ۳ میزبان اصلی در آمریکا (دانشگاه MIT)٬ فرانسه (موسسه ERCIM) و ژاپن (دانشگاه KEIO) می باشد. همچنین این کنسرسیوم جهت ایجاد تعامل جهانی اقدام به تاسیس دفاتر فعال در کشورهای مختلف نموده است. هدف از راه اندازی این مراکز جذب اعضای بیشتر برای کنسرسیوم و مشارکت های بومی و جهانی برای تعریف استانداردهای وب بوده است.

قدرت این کنسرسیوم در تعریف استاندارد به حدی است که گاهی بر روی تجارت شرکت های بزرگ هم تاثیر می گذارد. در این میان می توان به فشارهای W3C به مایکروسافت برای پشتیبانی از HTML5 در مرورگرها و یا فشار بر ادوب (Adobe) برای توقف ادامه پروژه فلش در موبایل و بهره گیری از تکنولوژی HTML5 اشاره نمود.

از کشور جمهوری اسلامی ایران تنها ۲ سازمان به عضویت این کنسرسیوم درآمده اند. جشنواره وب ایران در آذرماه امسال به عضویت این کنسرسیوم درآمد. عضو دیگر ایرانی «کنسرسیوم ملی تولید محتوا» می باشد که تا کنون فعالیت معینی در W3C نداشته است.

براستی سهم ایران در تولید و تعریف این استانداردها چقدر باید باشد؟

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *