جشنواره مردمی و جهانواره مردمی

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

وبنا – آرش برهمند – جشنواره وب ایران هنوز کاستی‌های فراوانی دارد. باید این جمله را ابتدای هر تحلیلی درباره این واقعه وب ایران نوشت تا مخاطبان ارزش واقعی آن را نه در برگزاری دقیق و بی‌نقص یا حتی قضاوت عادلانه‌اش جستجو کنند.  جوهره و ارزش واقعی این جشنواره در ذات مردمی آن و ایده مرزشکنانه‌اش نهفته است که هنوز پس از چهار سال هم پا بر جای بوده و به حیات خود ادامه می‌دهد.

 

فستیوال وب طی این چهار دوره برگزاری‌اش کوشیده فراگیرتر باشد و از جهان رویاهای مجازی به دنیای جاه‌طلبی‌های حقیقی مهاجرت کند، کوشیده درآمد کسب کند و تداوم داشته باشد، تلاش کرده ماهیتی رسمی بیابد و مسئولان را نه در برابر خود که در کنار خویش قرار دهد ولی تا کنون روح مردمی خود را نفروخته است. هنوز هم ریشه‌های آن را باید در نسل نخست توسعه‌دهندگان وب در ایران جستجو کرد، هنوز هم بزرگترین مدافعان و منتقدان آن وبلاگ‌نویسان هستند و هنوز ارتباطش با جوانان گمنامی که این شعله مقدس پارسی را در فضای وب روشن نگاه داشته‌اند قطع نشده است.

 

همین ارتباط گرچه مهمترین پاشنه آشیل جشنواره وب ایران در مسیر توسعه است ولی در عین حال مهمترین وجه تمایز آن را با نیم دو جین جشنواره‌ای که سالانه در جهان وب برگزار می‌شوند هم رقم زده است. هنوز این جشنواره برای شهروندان دیجیتالی جهان وب مهم است و ملاحظات اجرایی یا حامیان مالی نتوانسته‌اند این حساسیت را از میان ببرند. هنوز چهار هزار سایت خود را در این جشنواره به معرض انتخاب مردمی و تخصصی می‌گذارند و هنوز هم سایت‌ها برای پیروزی خود در آن لابی می‌کنند و تبلیغات می‌کنند.

 

مخلص کلام آن که در روزگاری که انتخاب و ارزش نتایج آن هر روز بیش از پیش رنگ می‌بازد جشنواره وب ایران و شرکت‌کنندگان آن نماد گردن نهادن به رای عمومی هستند تا بازتابی از جوهره مردمی جهان وب باشند. تداوم هوشمندانه و منصفانه وقایعی از این دست این روزنه امید را باز خواهد نگاه داشت که سرانجام روزی مسئولان با درک این توسعه‌دهندگان بی‌ادعا و پارسای وب در نگاه پرسوظن و بدبینانه خود به جهان وب و فعالینش تغییری حاصل کنند.

 

این مطلب برای ویژه نامه جشنواره وب ایران که توسط هفته نامه عصرارتباط منتشر شده٬ نوشته شده است برای مشاهده ویژه نامه کامل به آدرس http://asreertebat.com/1390/11/15/AsreErtebat_weekly/443/Page/17 مراجعه کنید

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *