* ریشه مشکلات سرعت و کیفیت اینترنت در ایران کجاست و چگونه می توان این مشکلات را مرتفع کرد؟
جهت پاسخگویی به این سوال میبایست به ارکان تاثیر گذار در ارایه سرویس اینترنت در ایران اشاره نمود.
بطور کلی شرکت زیرساخت ایران، شرکت مخابرات ایران و شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی ارکان اصلی در ارایه سرویس اینترنت در ایران میباشند. تامین پهنای باند اینترنت در ایران در اختیار شرکت زیرساخت میباشد. ایجاد لینکهای مخابراتی بروناستانی از دیگر وظایف این شرکت میباشد.
شرکت مخابرات ایران با در اختیار داشتن لینکهای ارتباطی درون استانی و همچنین مالکیت مراکز مخابراتی یکی دیگر از ارکان تاثیرگذار در ارایه خدمات اینترنتی میباشد. شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی با نصب تجهیزات مورد نیاز جهت ارایه سرویس در مراکز مخابراتی و استفاده از لینکهای ارتباطی فراهم شده توسط شرکت مخابرات ایران و شرکت زیرساخت و همچنین خریداری پهنای باند از شرکت زیرساخت اقدام به ارایه سرویس نهایی به کاربران خود مینمایند.
در بخش ارایه سرویس اینترنت به مشترکین، شرکتهای خصوصی مختلف فعالیت دارند. وجود رقابت در این حوزه منجر به بروزرویکردهای جدید در نگاه به بازار و مشتریان شده است. شرکتها خصوصی به خوبی دریافتهاند برای بقای در بازار باید مشتریمداری و کیفیت در ارایه سرویس و محصول نهایی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.با این وجود در در بخش تامین پهنای باند اینترنت و همچنین ایجاد لینکهای ارتباطی درون و برون استانی، به دلیل عدم ورود بخش خصوصی فضای رقابتی وجود ندارد.
عدم وجود رقابت در این حوزه منجر به ایجاد مشکلات عدیدهای برای شرکتهای خصوصی و کاربران نهایی آنها در حوزه سرعت و کیفیت گردیده است. به عبارت دیگر تعریف کیفیت پهنای باند اینترنت و لینکهای ارتباطی در حال حاضر برای مراجع ذیربط، کیفیت کنونی میباشد و متاسفانه شرکتهای خصوصی نیز هیچ حق انتخاب دیگری برای تامین این دو منبع اصلی ندارند.
* دلیل قیمت بالای اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان چیست؟
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، شرکت زیرساخت به عنوان تنها سازمان مجاز، وظیفه تامین پهنای باند اینرتنت کشور را برعهده دارد. همچنین ایجاد لینکهای شهری و بینشهری جهت توزیع پهنای باند اینترنت نیز برعهده شرکت زیرساخت و شرکت مخابرات ایران میباشد.
شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی جهت ارایه سرویس به مشتریان خود نیاز به خرید پهنای باند از شرکت زیرساخت و استفاده از لینکهای ارتباطی شرکت زیرساخت و مخابرات ایران دارند.
حال به این نکته توجه نمایید که بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده سرویس اینترنت، هزینه پهنای باند اینترنت و لینکهای ارتباطی شهری و بین شهری میباشد.
پس کاملاً مشخص است قیمت واگذاری این خدمات توسط شرکت زیرساخت و مخابرات ایران، تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی ارایه سرویس اینترنت توسط شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی دارد.
* دلیل قطع شدن های مکرر اینترنت در سرعت و کیفیت پایین چیست و چه راهکاری برای برطرف کردن آن پیشنهاد می دهید؟
در ماههای اخیر درصد قطعیهای ناشی از شرکت زیرساخت و مخابرات ایران به شدت افزایش یافته است.
هر چند شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی نیز دارای مشکلاتی در ارایه سرویس در پارهای زمانها در برخی مناطق میباشند، اما مشکلات کلی که در ماههای اخیر مشاهده میشود و تمامی کاربران را تحت تاثیر قرار میدهد ناشی از قطعیهای و افت کیفیت پهنای باند اینترنت کشور میباشد که توسط شرکت زیرساخت فراهم میشود.
همچنین خطوط ارتباطی داخل کشور نیز از لحاظ کیفیت و ظرفیت دارای مشکلات عدیده میباشند. بطوریکه در برخی از موارد لینکهای ارتباطی برخی از استانها به شدت پر میشوند و در نتیجه کاربران تمام شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت در آن استانها قطعی یا کاهش کیفیت احساس مینمایند.
مکاتبات خبرنگار بولتن نیوز با شرکت شاتل تا لحظه انتشار این خبر به نتیجه نرسیده است و چنانچه افراد فنی و مطلع تمایل به اظهار نظر در این حوزه را داشته باشند، آمادگی انتشار اظهارات کارشناسان محترم را داریم.