وبنا – ذره بین طلایی جایزهای است که به ابتکار مهدی رودکی بنیان گذارده شد و هدف از آن معرفی و قدردانی از سایتهایی است که دسترسی به اطلاعات را برای کاربران ساده میکنند. به گزارش ایتنا همزمان با مهمانی افطار، ایران سئو خبر از برگزاری دوره پنجم ذره بین طلایی داد.
حمید استادهاشمی ضمن بیان این مطلب افزود: دو گزاره مهم وجود دارد که در جایزه ذره بین طلایی مورد بررسی قرار می گیرد: اول اینکه بتوان سایتی را راحت تر به کمک ابزار جستجو یافت و دوم آنکه در خود آن سایت نیز دسترسی به اطلاعات ساده و سریع باشد. دستیابی به دو هدف اشاره شده هم خواسته ی مدیران سایتهاست و هم خواسته کاربران وب.
حمید استادهاشمی زمان بندی جایزه را اینگونه اعلام کرد که ثبت نام ها و مراحل مقدماتی از هفته آینده تا نیمه مهرماه خواهد بود و در نهایت برندگان در آبانماه معرفی خواهند شد. در آن زمان تقدیر از فعالان دهه گذشته وب فارسی نیز یکی از بخشها خواهد بود .
یکی از دستاوردهای مهم ذره بین طلایی گسترش دانش ارایه محتوا متناسب با بستر وب است که در این دوره قرار است نشستهایی از سوی ایران سئو برای کمک به مدیران سایتها و تشریح دقیق پارامترهای ارزیابی و راهکارهای بهینه سازی آنها برگزار گردد. گفتنی است که آخرین دوره ذره بین طلایی سال ۱۳۸۵ اهدا شد.