آیا فردا شب اینترنت ۱۰ دقیقه قطع می‌شود ؟!

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۱

وبنا – شایان شلیله – در خبرهای مرتبط با فناوری اطلاعات چند روزی است که خبری مبنی بر قطع اینترنت برای سوگواری امام هادی (ع) پخش شده است. متاسفانه خبرنگاری که برای اولین بار این خبر را منتشر کرده٬ به دلیل عدم آگاهی با اینترنت و وب به گونه ای خبر را منتشر کرده است که مخاطب این گونه برداشت می کند که اینترنت کل کشور قطع خواهد شد و به صورت عمومی یک صفحه همانند صفحه پیوند ها که برای سایت های فیلتر شده نمایش داده می شود٬ به کاربر نمایش داده خواهد شد. انتشار این خبر فقط به دانش کم خبرنگار این خبرگزاری مرتبط است که بسیار جای ناراحتی دارد.

متاسفانه بسیاری دیگر از سایت های خبری که فقط به کپی کردن اخبار مشغول هستند نیز با کپی کردن این خبر در سایت های خود بدون توجه به سایت اصلی٬ اقدام به انتشار این خبر کرده اند. این در حالی است که وضعیت اینترنت در ایران به خودی خود پایدار نیست٬ چه برسد به اینکه٬ با انتشار چنین اخباری٬ مخاطبان و فعالان این حوزه را با نگرانی های بیشتری مواجه کنیم.

هر کسی با کمترین دانش فنی با مراجعه به سایت مربوط مشاهده می کند که در این سایت درخصوص معرفی این طرح آمده است: 

در اجرای این طرح کلیه فعالان عرصه فضای مجازی اعم از سایتهای اینترنتی ، خبرگزاری ها و سایت های خبری و تحلیلی و وبلاگ ها و فروشگاه ها ی اینترنتی که امکان همراهی با این طرح را دارند می توانند در ساعت ۱۰ شب جمعه (پنج شنبه شب) و در شام شهادت امام هادی(علیه السلام) و به مدت ده دقیقه سایت خود را از دسترس کاربران اینترنتی خارج نمایند و صفحه مشترکی را به کاربر خود نمایش دهند که در آن صفحه اطلاع رسانی گردد که سایت مورد نظر با اطلاع مسئولین سایت و در اعتراض عملی به هتک حرمت و هتاکی به ائمه معصومین(علیهم السلام) به صورت موقت از دسترس کاربران خارج گردیده است.

انتشار این گونه خبرها و متاسفانه عدم توجه رسانه های فناوری اطلاعات و فقط کپی و پیست کردن مطالب دیگر سایت های خبری چنان لطمه ای به وب فارسی خواهد زد که چیزی بجز موفقیت شرکت های خارجی در رقابت با وب سایت های فارسی برای کشور ندارد.

به جرات می توان گفت که عدم توجه به چنین حرکاتی بجز هزینه های بیشتر برای کشور٬ بخش خصوصی و افرادی که با وجود تمام مشکلات موجود در وب ایران سرمایه گذاری کرده اند٬ فایده ی دیگری ندارد. نباید فراموش کرد که انتشار این اخبار از سرویس های رسمی بدون دقت درست بودن خبر٬ وجه بین المللی کشور را نیز با مشکل جدید مواجه کرده زیرا انتقال ترافیک اینترنت توسط مراکزی که تامین کننده اینترنت هستند طبق قوانین بین المللی مجاز نیست. بماند که انتشار چنین اخباری از رسانه های رسمی یه میزان تاثیر منفی در وضعیت کشور از نگاه حقوق بشر و دیگر قوانین بین المللی خواهد داشت.

امید است که سرویس های خبری در انتشار اخبار دقت بیشتری داشته باشند و صرفا انتشار یک خبر را به واسطه ترافیک بالاتر٬ فدای رسالت خبری خود نکنند.

نگارش این خبر در وبنا از این جهت صورت گرفته است که بسیاری از کاربران در تماس با وبنا در این خصوص سوال کردند که آیا فردا واقعا اینترنت کل کشور قطع خواهد شد!!!

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *