چرا اطلاعات سایت‌ ها و وبلاگ های اینترنتی لو رفت؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۱

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، محمد جعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا درباره درز اطلاعات سایت‌ها و وبلاگ‌ها از پایگاه ساماندهی، اظهار کرد: سرور این پایگاه در دست مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است و کل سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که ساماندهی شدند، در این سایت ثبت می‌شوند و ما هم به نوعی کاربر آن هستیم و از آن بهره‌برداری می‌کنیم.

وی با تاکید مجدد بر اینکه سرور اصلی دست مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است و اطلاعات مهمی لو نرفته، خاطر نشان کرد: اما امسال طرح ما برای رسانه‌هایی است که کار ارتباط جمعی می‌کنند، مثل پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و خبرگزاری‌ها.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: دوستان ما در این باره تدبیر می‌کنند و آنقدر نباید این مساله مشکل‌دار باشد، برای مجموعه‌ای که به معاونت مربوط است تلاش می‌کنیم، زیرا وبلاگ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی هم در این سایت ثبت شده‌اند اما آنچه ما متولی آن هستیم، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌های الکترونیکی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی هستند که تا پایان سال جمع‌آوری و ساماندهی این اطلاعات نیز انجام می‌شود.

همچنین محمدرضا منتظرقائم، کارشناس و فعال فضای مجازی در این باره، گفت: بحث‌هایی که مطرح می‌شود مربوط به انتشار اطلاعات محرمانه در فضای مجازی نیست، اما به هر حال برخی افراد از دسترسی خود به اطلاعات محرمانه سو‌ءاستفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که یک فرد برای ثبت یک سایت و یا وبلاگ به وزارت ارشاد مراجعه می‌کند، برخی اطلاعات محرمانه مانند نشانی محل سکونت، شماره تلفن همراه و یک آدرس ای‌میل از او گرفته می‌شود. اکنون اتفاقی که افتاده این است که از این شماره تلفن‌ها، آدرس‌ها و نشانی‌های الکترونیکی برای تبلیغ این مجمع استفاده شده است و این موضوع خلاف قانون و اخلاق به‌شمار می‌رود.

منتظر‌قائم در ادامه اظهار کرد: افراد برای ثبت سایت‌های خود نشانی اینترنتی و یا نشانی منزل و شماره تلفن همراه خود را برای این نداده‌اند که بعد‌ها قرار باشد به این آدرس‌ها و شماره‌ها بسته‌های تبلیغاتی ارسال شود. اکنون عده‌ای از دسترسی به این اطلاعات سو‌ءاستفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: حتی این افراد پیش از راه‌اندازی مجمع و خروج از مرکز توسعه ارتباطات تهدید کرده بودند که اگر این اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار نگیرد، ممکن است چه اقداماتی انجام دهند.

منتظر‌قائم تاکید کرد: بنده و عده‌ای از همکاران من به عنوان افرادی که سال‌هاست در فضای مجازی فعالیت داریم، در زمان پرکردن فرم‌های محرمانه ارشاد یک آدرس ای‌میل جدید به این منظور تعریف کردیم تا آن آدرس تنها برای این باشد که اگر زمانی قرار شد ارشاد سایت ما را فیلتر کند، به آن آدرس اطلاع‌ دهد، اما اکنون می‌بینیم که در آن آدرس پیام‌هایی از این مجمع وجود دارد و همین موضوع به خوبی گویای آن است که اطلاعات ما توسط این افراد مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است.

وی در عین حال اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به فعالان عرصه سایبری لقب افسران جنگ نرم داده‌اند؛ اکنون اطلاعات مربوط به این افراد ممکن است به گونه‌های مختلف مورد سوءاستفاده قرار بگیرد و قطعا بسیاری از فعالان این عرصه به هیچ عنوان علاقه ندارند که آدرس منزل آن‌ها و حتی شماره تلفن همراه آن‌ها در دست دیگران قرار داشته باشد اما اکنون این افراد این اطلاعات را مورد سوءاستفاده قرار داده و از آدرس این افراد برای فرستادن بسته‌های تبلیغاتی مجمع خود استفاده می‌کنند.

منتظر قائم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عدم صدور مجوزی از سوی وزارت ارشاد برای این مجمع اشاره کرد و گفت: ما بیش از برگزاری همایش این مجمع حتی به اعضای شورای عالی فضای مجازی هم یادآور شدیم که این مجمع فاقد وجاهت قانونی است اما آن‌ها گفتند که با توجه به این که تبلیغات این مجمع در تلویزیون هم پخش شده و دعوت‌نامه آن هم برای ما ارسال شده، ما در این همایش حضور پیدا خواهیم کرد.

این کارشناس، ادامه داد: البته پس از این همایش چند نفر از شواری عالی فضای مجازی هم خاطرنشان کردند که حضورشان در این مجمع به معنای آن نیست که مسوولیتی در این مجمع بر عهده دارند و یا این مجمع منتسب به آن‌هاست.

منتظر قائم در ادامه صحبت‌های خود درباره اینکه اگر این اطلاعات تا این اندازه محرمانه تلقی شده پس چگونه به این راحتی در اختیار این افراد قرار گرفته است، به لو رفتن رمزهای عابر بانک‌ها اشاره کرد و گفت:‌ مگر رمز عابربانک‌ها جزو اطلاعات محرمانه محسوب نمی‌شد که دو ماه پیش مورد سوءاستفاده قرار گرفت، آیا می‌توان گفت چون این اطلاعات محرمانه است تنها رییس یک بانک می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد؟

وی همچنین به نام‌گذاری این مجمع اشاره کرد و با بیان این‌که حتی در نام گذاری این مجمع از نام یک سازمان بزرگ دولتی بهره گرفته شده است اظهار کرد: عده‌ای زیادی از فعالان عرصه مجازی در زمان حضور برخی از اعضای مجمع فعلی در بخش دولتی از حضور آن‌ها ابراز نارضایتی می‌کردند و به همین دلیل این افراد تصمیم گرفتند از فضای دولتی خارج شده و در قالب مجموعه‌ای جدید شروع به فعالیت کنند. در این میان برخی منابع مالی که در اختیار اعضای این مجمع قرار داشت هم موجب شد که آن‌ها بتوانند به راحتی همایشی برگزار کنند.

منتظرقائم در ادامه صحبت‌های خود با تاکید مجدد بر این که در حال حاضر بسیاری از فعالان اصلی فضای مجازی از تشکیل چنین مجمعی اعلام نارضایتی می‌کنند، در پاسخ به این‌که اگر تا این اندازه نارضایتی نسبت به حضور این افراد در بخش دولتی وجود داشته حال چگونه این عده تصمیم به راه اندازی یک مجمع مستقل گرفته‌اند و همایشی هم برای آن برگزار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: من نمی‌توانم نیت خوانی کنم اما به هر صورت داشتن یک مجمع قدرتمند امتیاز بزرگی در فضای مجازی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به هر حال اعضای شورای عالی فضای مجازی خود نمی‌توانند وارد امور میدانی و اجرایی شوند به همین دلیل آن‌ها نیاز به یک بازوی اجرایی دارند که این عده اکنون در تلاش هستند خود را به بازوی اجرایی شورا مبدل کنند.

منتظرقائم با تاکید بر این که در اقدامات این مجمع حتی شورای عالی فضای مجازی هم به نوعی مورد سوءاستفاده قرار گرفته، درباره اینکه در حال حاضر چه نیازی به تشکیل مجمعی غیر دولتی احساس می‌شود، گفت: هر مرجع و ارگان دولتی نیاز به یک مجمع خوب از فعالان آن حوزه دارد که نفس این عمل بسیار خوب است اما در حال حاضر انتقادی که به این موضوع وارد است آن که چرا عده‌ای که زمانی مسوولیت دولتی بر عهده داشتند، این مجمع را راه‌اندازی کرده‌اند؟ مگر این افراد چه حرف جدیدی می‌توانند داشته باشند که تاکنون در مناصب دولتی خود آن را بیان نکرده‌اند؟

اما این فعال فضای مجازی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به هر صورت نباید برخی رانت‌ها موجب شود که ما شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. اکنون اتفاقات رخ داده به گونه‌ای است که افراد شاخص همه حوزه‌های سایبری نسبت به آن گلایه‌مند هستند و از شرایط ایجاد شده اعلام نارضایتی می‌کنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *