چهارمین نشست پژوهشگران رسانه های اجتماعی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۰

وبنا – چهارمین نشست «پژوهشگران رسانه های اجتماعی» امروز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۰ با حضور اساتید، کارشناسان و پ‍ژوهشگران این حوزه برگزار شد. ابراهیم اسکندری پور، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه در این نشست، سخنرانی با عنوان «شبکه وندی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی اینترنتی» انجام داد.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی علیرغم اینکه پدیده هستند، به عنوان جامعه نیز قابل بررسی هستند؛ اظهار داشت: در شبکه های اجتماعی اکانت ها باید به عنوان یک موجود زنده و هویت واقعی بررسی شوند.

وی با اشاره به اینکه —هر حساب کاربری یا شناسه به عنوان یک هویت مجازی مستقل به شمار می رود، خاطرنشان کرد: هر یک از نمایه های موجود در شبکه، مجموعه ای از ویژگی ها و مختصات شخصی/فردی است که می تواند به عنوان یک هویت مجازی و بدون در نظر گرفتن  فرد ایجاد کننده آن نمایه و تطابق یا عدم تطابق این ویژگی ها با وی، مورد بررسی قرار گیرد.

فایل پاورپوینت سخنرانی وی را می توانید از اینجا دانلود و در ادامه مطلب سایر مباحث مطرح شده را مشاهده کنید.

اسکندری که روش شبکه نگاری را در پایان نامه کارشناسی ارشد خود استفاده کرده است، گفت: نتنوگرافی (شبکه نگاری) اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط —رابرت کوزینتس ارایه شده که در آن —دستیابی به بینش مشارکت کنندگان و —معنا و متن ( بافت) کاربران آنلاین در شبکه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی که دو شبکه گوگل پلاس و گوگل ریدر (گودر) را به شیوه نتنوگرافی مورد پژوهش قرار داده است، در بیان نتایج خود اظهار داشت: کاربران شبکه های اجتماعی به گودر جهت گیری مثبتی نسبت به فیس بوک دارند که این جهت گیری در مقابل فیس بوک شکل گرفته است.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه با اشاره به اینکه لزومی ندارد ارتباطات دنیای واقعی در شبکه های اجتماعی بازتولید شود، افزود: بخشی از کاربران بازتعریف از شبکه های اجتماعی ارایه می دهند این در حالی است کاربران شبکه برای شبکه‌ای که کاربر آن هستند، هویت قائل اند و این هویت را به رسمیت می‌شناسند.

امیرمهرانی نویسنده وبلاگ مربی نیز در این نشست اظهار داشت: ما در شبکه های اجتماعی به دنبال به یک نقطه مشترک براساس جامعه واقعی هستیم و گودر جایی بود که تمام نمودهای دنیایی واقعی نمایان می شد.

علی اکبر اکبری تبار، نویسنده وبلاگ تحلیل شبکه اجتماعی گفت: پاسخ دادن (ریپلای) در توئیتر فارسی بیشتر رخ می دهد و به نوعی در توئیتر، فارسی زبانان با یکدیگر تعامل دارند، این در حالی است که سایر کاربران غیر فارسی توئیتر چنین استفاده ای بسیار کم دارند.

میلاد اسلامی زاده نیز در این نشست با بیان اینکه آدم ها در  گودر بسیار زیاد بی پروا بودند اظهار داشت: عدم آگاهی افراد نسبت به سطح بندی روابط در شبکه های اجتماعی یکی از بحث های اساسی این شبکه هاست.

لیلا موسوی نصب، کارشناس ارشد علوم ارتباطات نیز در این نشست بیان کرد:  بازتولید دنیای واقعی در شبکه های اجتماعی یک نوعی از روابط جدید در این شبکه ها ایجاد می کند.

پویا رجامندی، مدیر شبکه اجتماعی وبز نیز خاطرنشان کرد: هرچقدر تنظیمات حریم خصوصی (privacy) در شبکه اجتماعی بیشتر باشد رفتارها واقعی تر می شود

گفتنی است در این نشست، دکتر منصور ساعی، مصطفی لامعی، پدرام الوندی، شایان شلیله، اسما کروبی و غیره حضور و در بحث ها شرکت فعال داشتند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *