صدور مجوز ۱۲۰۰ پایگاه اینترنتی، سه خبرگزاری و پنج موسسه خبری

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰

وبنا – مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی از شناسنامه‌دار شدن یک هزار و ۲۰۰ پایگاه اینترنتی‌، صدور مجوز برای ۳ خبرگزاری و ۵ موسسه خبری خبر داد. محمد‌صادق افراسیابی در گفت‌وگو با فارس با بیان این مطلب اظهار داشت: از سال ۱۳۸۵ تا‌کنون ۳۰ هزار پایگاه اینترنتی در تارنمای samandehi.ir به ثبت رسیده‌اند.

وی افزود: از میان ۳۰ هزار پایگاه اینترنتی، یک هزار و ۲۰۰ تارنما ظرف ۱۰ ماه اخیر شناسنامه‌دار شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال حداقل یک هزار و ۵۰۰ پایگاه اینترنتی دیگر نیز شناسنامه‌دار شوند.

صدور مجوز سه خبرگزاری طی سال‌‌های ۸۹ و ۹۰

نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیئت کارشناسی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، صدور مجوز فعالیت برای ۲ خبرگزاری “برنا” و “حوزه نیوز” در سال ۱۳۹۰ و یک خبرگزاری در سال ۱۳۸۹ را از دیگر اقدامات ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی عنوان و خاطر‌نشان کرد: طی ۳ ماه گذشته نزدیک به ۳۰ درخواست اخذ مجوز خبرگزاری به همراه پرونده تکمیل شده آنها که از سال ۸۵ بلاتکلیف مانده بود، برای تصمیم‌گیری به دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها واگذار شد.

آغاز طرح شناسنامه‌دار شدن پایگاه‌های اینترنتی از بهمن ۸۹

افراسیابی صدور مجوز فعالیت برای پایگاه‌های شناسنامه‌دار شده و حائز شرایط اخذ مجوز رسانه بر خط را از دیگر فعالیت‌های ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی دانست و گفت: پیش از این پایگاه‌های اینترنتی برای انجام فعالیت‌های اداری مالی خود با مشکلاتی مواجه بودند که از بهمن ماه سال گذشته طرح شناسنامه‌دار کردن پایگاه‌های اینترنتی آغاز شد.

وی ادامه داد: از امسال با صدور مجوز فعالیت برای پایگاه‌های شناسنامه‌دار شده و دارای شرایط اخذ مجوز نظیر داشتن مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم و بالاتر، ۳ سال سابقه فعالیت تخصصی با موضوع تارنما و تایید صلاحیت عمومی توسط نهادهای مرجع، این مشکل حل شد.

ممنوعیت ثبت پایگاه‌های “همسریابی” در ساماندهی

نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیئت کارشناسی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، پایگاه‌های همسریابی و فروشگاه‌های الکترونیک را از این قاعده مستثنا دانست و تاکید کرد: مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی را از ثبت پایگاه‌های مربوط به همسریابی در تارنمای ساماندهی منع کرده است و بر این اساس، تنها پایگاه‌هایی می‌توانند مجوز فعالیت دریافت کنند که فعالیت آنها از نظر وزارت ورزش و جوانان بلامانع تشخیص داده شود.

فروشگاه‌‌های الکترونیک موظف به اخذ “نماد اعتماد”

وی تصریح کرد: فروشگاه‌های الکترونیک نیز برای جلب اعتماد شهروندان موظف هستند جهت اخذ “نماد اعتماد” به نشانی enamad.ir مراجعه کرده و پس از دریافت نماد اعتماد می‌توانند مجوز فعالیت خود را از ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی دریافت کنند.

افراسیابی اضافه کرد: تا‌کنون ۳۰۰ فروشگاه اینترنتی جهت دریافت نماد اعتماد به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده‌اند که این آمار امیدوار‌کننده است.

آغاز فعالیت ۵ موسسه خبری

مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی، گسترش موسسات خبری را راهی برای بالا بردن غنای خبری رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: ظرف چند ماه گذشته ۵ موسسه خبری بر اساس قانون فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و به‌زودی مراحل ثبت خود را به اتمام خواهند رساند.

اختصاص طرح ترافیک به خبرنگاران ۱۰۰ پایگاه اینترنتی

افراسیابی همچنین از اختصاص طرح ترافیک به خبرنگاران ۱۰۰ پایگاه اینترنتی برتر کشور و تمام خبرگزاری‌های دارای مجوز فعالیت با پیگیری مدیر‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد خبر داد و گفت: ظرف ۱۰ ماه گذشته ۳ نشست هم‌اندیشی با حضور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، مدیر‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و مدیران مسئول پایگاه‌های اینترنتی برتر کشور برگزار شد که نشان از اهتمام ویژه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسائل فضای سایبر ایران دارد.

معرفی ۱۰۰۰ خبرنگار به صندوق حمایت از هنرمندان و خبرنگاران

وی برگزاری ۲۱ همایش، کارگاه آموزشی و نشست هم‌اندیشی با هدف ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و آشنایی با مسائل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و معرفی نزدیک به یک هزار خبرنگار به صندوق حمایت از هنرمندان و خبرنگاران طی ۱۰ ماه گذشته را از دیگر اقدامات ستاد ساماندهی و پایگاه‌های اینترنتی در سال ۱۳۹۰ عنوان کرد.

کاهش تخلفات سایبری با فرهنگ‌سازی استفاده از فناوری اطلاعات

مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی در خاتمه تصریح کرد: مهم‌ترین نیاز جامعه امروز آشنایی با فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است و اگر موضوع فرهنگسازی جدی گرفته شود، بسیاری از تخلفات و جرائم سایبری کاهش خواهد یافت.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *