خانم ریتا اصغرپور مدیر سایت گل‌آقا در گفتگوی اختصاصی با وبنا

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۵

خانم ریتا اصغرپور مسؤول سایت گل‌آقا ، امروز وقت خود را در اختیار ما قرار دادند تا چند ساعتی را درباره اینترنت و دنیای مجازی با
هم گفتگو کنیم. خانم اصغر پور مانند تمام خانم ها سوالات شخصی ما را بی پاسخ گذاشتند. اما تمام سوالات مربوط به سایت را حوصله و کامل جواب دادند. توجه شما را به این مصاحبه جلب می کنم.

وبنا : سایت گل آقا را از چه زمانی راه اندازی کردید ؟

خانم اصغرپور : سایت گل‌آقا ۷ شهریور ۱۳۸۴ رسماً راه‌اندازی شد.

وبنا : آیا به نظر شما می شود برای اینترنت هم کاریکاتور کشید ؟
 خانم اصغرپور : بله، چرا که نه!

وبنا : کاربران شما بیشتر مجله های گل آقا را می بینند یا از سایت گل آقا بازدید می کنند ؟
خانم اصغرپور : بعضی از کاربران مشترک هستند یعنی هم خواننده نشریات گل‌آقا
هستند هم بازدیدکننده سایت، اما هر یک مخاطبین خاص خود را هم دارند.

وبنا : هدف شما از راه اندازی این سایت چه بود ؟
خانم اصغرپور : هدف ما در وهله اول راه‌اندازی یک سایت خبری در حوزه طنز و کاریکاتور بود اما به مرور تکمیل شد و علاوه بر بخش استاتیک سایت که شامل نشریات و آقای گل‌آقا و سایر موارد مرتبط با مؤسسه گل‌آقا است، بخش فعال و دینامیک آن هم
راه‌اندازی شد که از ۵ بخش اصلی تشکیل شده است. «جارچی» قسمتی است که آخرین اخبار و اطلاعات در حوزه طنز و کاریکاتور را پوشش می‌دهد.

«مهمان سایت» کاریکاتور و مطالب طنزی است که هر روز up می‌شود. همچنین آن دسته از مطالبی که نسبتاً مفصل‌تر هستند و تاریخ مصرف طولانی‌تری دارند در قسمت «از همه رنگ» می‌آیند که علاوه بر مطالب طنز، شامل معرفی کتاب، مقالات تحقیقی، فتوکاتور و… می‌باشد. و آخر اینکه سایت گل‌آقا هر ماه ویژه‌نامه‌ای با عنوان «وب‌نامه» دارد که هر بار به یک موضوع اختصاص دارد. تا به حال ۸ وبنامه در سایت گل‌آقا منتشر شده است: سقوط هواپیمای خبرنگاران، جشنواره فیلم فجر، نوروز ۸۵، نمایشگاه کتاب و
مطبوعات، جام جهانی، روز زن، صدمین سال مشروطه، دنیای مجازی، و ویژه‌نامه مهرماه هم به موضوع آغاز سال تحصیلی اختصاص دارد با عنوان «تخته‌‌سیاه» که در حال حاضر روی سایت است. در وبنامه‌ها علاوه بر مطالب طنز و کاریکاتور مرتبط با موضوع، بخش بگومگو (مصاحبه) و فتوکاتور (عکس با شرح طنز) هم وجود دارد.

وبنا : و چه برنامه ای را برای توسعه دارید ؟
خانم اصغرپور : برای توسعه سایت برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی داریم. در برنامه کوتاه مدت بیشتر قصدمان بالا بردن سطح کیفی و محتوایی سایت است تا از مطالب و کاریکاتورهای روز بیشتری استفاده کنیم. برنامه بلندمدت را هم اجازه بفرمایید
فعلاً چیزی درباره‌اش نگویم چون خیلی مفصل است.

وبنا : سایت چه تعداد کاربر دارد ؟
خانم اصغرپور : نه دیگه نشد! اگر قرار باشد تمام جیک و پوک سایتمان را بگوییم که نمی‌شود. فقط همین را بگویم که تا به حال چندین بار مجبور شدیم به خاطر تعداد بازدیدکنندگان بندویچ سایت را اضافه کنیم.

وبنا : آیا فعالیت شما در اینترنت فقط مربوط به سایت گل آقا است ؟
خانم اصغرپور : بله.

وبنا : شما وبلاگ دارید ؟ اگر بله ، لطفا نام وبلاگ با بفرمایید ؟
خانم اصغرپور : مدتی است که سایت گل‌آقا بخشی را تحت عنوان «گل نوشت» راه‌اندازی کرده است که در واقع وبلاگ همکاران گل‌آقا ست. در این قسمت علاوه بر وبلاگهای گروهی طنزنویسان و کاریکاتوریستهای گل‌آقا، چند تا وبلاگ شخصی هم وجود دارد که من هم در این میان وبلاگی دارم تحت عنوان بازگشت ابدی.

وبنا : روزانه چند ساعت از اینترنت استفاده می کنید ؟
خانم اصغرپور : چون مسؤولیت سایت گل‌آقا را به عهده دارم طبیعی است که نباید از دنیای مجازی و اتفاقات داخل آن دور باشم، برای همین به‌طور متوسط روزی ۳ تا ۴ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنم.

وبنا : فعالیت در دفتر نشریه را دوست دارید با سر و صدای زیاد یا کار در محیط ساکت اینترنت ؟
خانم اصغرپور : همچنان کار در نشریه و فضای مطبوعاتی را بیشتر دوست دارم.

وبنا : از چه زمانی با اینترنت آشنا شدید ؟ و اینترنت در ایران چه تغییراتی در زندگی روزانه شما ایجاد کرده ؟

خانم اصغرپور : دقیقاً یادم نیست فکر کنم از سال ۷۸ یا ۷۹. اینترنت تغییر زیادی در زندگیم ایجاد نکرده است جز اینکه وقتم را از باقی کارها دزدیده و به خود اختصاص داده است!

وبنا : نظر شما درخصوص تبلیغات اینترنتی چیست ؟ در سایت تبلیغات نمایش می دهید ؟
و در کجا ها تبلیغات می کنید؟
خانم اصغرپور : ما هنوز در سایت گل‌آقا بخش تبلیغات نداریم، اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ان‌شاءالله به‌زودی بخش تبلیغاتمان راه می‌افتد. خیر در جایی تبلیغ نمی‌کنیم.

وبنا : برای معرفی سایت از چه سیستم هایی استفاده کردید ؟
خانم اصغرپور : ترجیح ما بیشتر بالا بردن کیفیت سایت گل‌آقاست تا از این طریق خود سایت جایگاه واقعی‌اش را در اینترنت و بین سایتها و وبلاگها پیدا کند.

وبنا : بهترین حمایت از سایت گل آقا چیست ؟
خانم اصغرپور : بهترین حمایت از سایت گل‌آقا غیر از بخش آگهی و تبلیغ که برای هر سایتی ضروری است، همکاری طنزنویس‌ها و کاریکاتوریست‌‌ها با سایت گل‌آقاست تا بتوانیم به کمک آنها یک پایگاه طنز و کاریکاتور معتبر در فضای مجازی ایجاد کنیم.

وبنا : آیا تا امروز در خصوص مطالب نوشته شده در سایت با مشکل مواجه شدید ؟
خانم اصغرپور : مشکل جدی نه، اما در خصوص مطلبی که درباره کاریکاتور روزنامه ایران روی سایت گذاشتیم از خیلی‌ها بد و بیراه شنیدیم!

وبنا : کدام بخش سایت را شخصا بیشتر دوست دارید ؟
خانم اصغرپور : شخصاً وبلاگهای همکاران گل‌آقا را بیشتر از بقیه قسمتها دوست دارم

وبنا : شما بیشتر مجله های چاپی را می خوانید یا سایت نشریات را مطالعه می کنید ؟
خانم اصغرپور : هنوز کاغذ را ترجیح می‌دهم.

وبنا : کدام بخش در سایت بیشتر اهمیت دارد و بیشتر استفاده می شود ؟

خانم اصغرپور : مهمان سایت، چرا که هر روز تغییر می‌کند و متناسب با موضوعات روز است.

وبنا : آیا در سایت قسمت تجاری هم دارید ؟ یعنی سایت شما درآمد هم دارد ؟
خانم اصغرپور : خیر. متأسفانه هیچ منبع درآمد مستقلی ندارد.

وبنا : طراحی و برنامه نویسی های سایت را چه کسی انجام می دهد ؟
خانم اصغرپور : طراحی‌های سایت روند طولانی را طی کرده است و چند نفر در طراحی سایت دخیل بوده‌اند که در نهایت حمیدرضا پورنصیری آن را تکمیل کرد. برنامه‌نویسی‌های آن را هم علی محمدزاه، آرمین سنقری و حمیدرضا پورنصیری انجام
دادند.

وبنا : مطالب سایت را چند نفر می نویسند ؟ آیا برای سایت تحریه جدا گانه دارید ؟
خانم اصغرپور : بخشی از تحریریه سایت با تحریریه نشریات گل‌آقا مشترک است، بخشی هم کسانی هستند که با نشریات گل‌آقا همکاری ندارند و صرفاً با سایت همکاری دارند که این دسته اغلب وبلاگ‌نویسانی هستند که ذوق طنز دارند.

خیلی ممنون هستم از وقتی که در اختیار ما قرار داید. امید وارم که همیشه شاهد پیشرفت شما و همکارات شما در نشریه و سایت باشیم.

.:: کلیه حقوق این مصاحبه اختصاصی متعلق است به سایت وبنا – انتشار این مصاحبه بصورت الکترونیکی و یا چاپی فقط با اجازه کتبی از وبنا آزاد است ::.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *