حرکت روی لب مرز – گفت‌وگو با مهندس فخری، مدیر سرویس‌ پارسی‌بلاگ

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۵

گفت‌وگو با مهندس سیدرضا فخری، مدیر سرویس‌دهنده‌ی وبلاگ پارسی‌بلاگ – حرکت روی لب مرز – سید ایمان ضیابری
در سالهای اخیر که گسترش وبلاگنویسی و افزایش تعداد وبلاگ‌نویسهای دنیای اینترنت فارسی‌زبان به ظهور و بروز و همچنین کشف استعدادهای علمی، فرهنگی و هنری بیشتری کمک کرد و یک جامعه‌ی نه‌چندان کوچک از فرهیختگان و نخبگان ایرانی روی اینترنت ایجاد نمود که صاحبان قلم و اندیشه،‌ نویسندگان، خبرنگاران و اهالی مطبوعات تکمیل‌کنندگان و خط‌دهندگان ایدئولوژیک و فکری آن بودند، یافتن چهره‌های قوی و فعالی که برای گسترش فرهنگ و ادب و تولید محتوای فارسی روی این شبکه‌ی جهانی تلاش می‌کردند دیگر سخت به نظر نمی‌رسد.
البته نکته‌ی جالب اینجاست که پیدا کردن و یافتن چنین چهره‌هایی که تمام وقت، سرمایه، اندیشه و ابتکار خود را خرج تولید محتوا به زبان فارسی روی اینترنت و گسترش دنیای مجازی ایرانی‌ها می‌کنند، در بین وب‌مسترها، مدیران سایتها و البته گردانندگان سرویس‌دهنده‌های وبلاگ فارسی راحت‌تر می‌نماید چه افرادی مانند مهندس سید رضا فخری، مدیر وبلاگ‌سرویس جوان و تقریباً نوپای پارسی‌بلاگ از همین قشر و گروهند و با اهدافی والا و متعالی، پای در راهی گذاشتند که مشقتها و دشواری‌های متنوع آن در آغاز مسیر حتی می‌تواند بسیاری از طی‌کنندگان طریق را منصرف و دلسرد کند.
مهندس فخری خود معتقد است: “همه‌ی ما چهره های مختلفی داریم که هر یک شرح و تفسیر مجزائی دارد و اغلب اوقات این چهره ها با هم قابل مقایسه نیستند. خودم سعی دارم اصالتاً نه مدیر دفتر توسعه‌ی وبلاگنویسی دینی باشم و نه مدیر پارسی بلاگ، چرا که هر دو اعتباری، قراردادی و به یک معنا تشریفاتی است. اصالتاً سیدمحمدرضا فخری، یک آدمیزاده است که چند صباحی میهمان زمین، دشت، صحرا، کوه و بیابان و دریاست. همین! شما خبرنگارها با این القاب و عناوین، آخرش کار دست ما می‌دهید (خنده).”
این هفته، تصمیم گرفتیم پای صحبت مدیر دفتر توسعه‌ی وبلاگنویسی دینی و مدیر سرویس وبلاگهای فارسی “پارسی بلاگ” بنشینیم و با او از تولد و آغاز به کار پارسی‌بلاگ، اهدافی که در سر می‌پروراند و کارهایی که تا به امروز انجام داده سخن بگوییم و همینطور فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی وبلاگنویسی و فعالیت برای افزایش غنای محتوایی وبلاگهای فارسی را با دقت بیشتری بررسی نماییم.

پارسی‌بلاگ، عمومی یا تخصصی
به مهندس فخری اینگونه گفتیم: می‌توان به جرات ادعا کرد که نام شما در ایران با نام وبلاگنویسی دینی گره خورده است. گذشته از سمت شما به عنوان مدیر دفتر توسعه‌ی وبلاگ‌نویسی دینی، رویکرد عمده و گرایش غالب وبلاگنویسانی که در پارسی بلاگ فعالیت می‌کنند باعث شده تا شما در عرصه‌ی فناوری اطلاعات کشور به عنوان چهره‌ی شناخته شوید که قویاً تصمیم دارید معارف دینی را با ابزارهای فناوری به مخاطب خود انتقال دهید. برای رسیدن به این حسن شهرت، چه قدر برنامه‌ریزی کردید؟ آیا روزی که طرح اولیه‌ی پارسی بلاگ را می‌ریختید، به چنین روزی فکر می‌کردید؟
پاسخ چنین بود: دقیقاً نمی دانم چرا این تلقی درباره پارسی بلاگ و من بوجود آمده است. پارسی بلاگ یک سرویس عمومی وبلاگ است که وبلاگهای بسیاری با موضوعات مختلف و متنوع در آن فعالیت می‌کنند، اما بعضی از همکاران و فعالان اصراردارند و همه جا مطرح می کنند که پارسی بلاگ سرویسی ویژه موضوعات دینی است.
البته نشر معارف دین امری بسیار مهم است که وظیفه خاص یک سرویس و یا سایت اینترنتی نیست و همه دینداران و دلسوزان جامعه در این مهم نقش و وظیفه دارند و ما هم در حد توان، امکانات و نیز اقتضائات یک سرویس وبلاگ سعی کرده ایم در این راستا اقداماتی انجام بدهیم.
برنامه ریزی خاصی برای کسب شهرت در این زمینه ها نداشته ام و فکر هم نمی‌کنم مسئله به این داغی که شما گفتید باشد! عزیزان بسیاری هستند که پیشتر و بیشتر از امثال من در این موضوعات زحمت کشیده اند.
فخری همچنین معتقد است: طبیعتاً متناسب با امکانات و توانایی‌هایی که داریم، به سمت هرچه عمومی تر شدن پیش برویم و سعی داریم در همین راستا حرکت کنیم.

چرا عنوان پیشرفته‌ترین؟
اگر به parsiblog.com سر زده باشید، می‌بینید که زیر لوگوی اصلی پارسی‌بلاگ در صفحه‌ی اصلی سایت، عنوان “پیشرفته‌ترین سرویس مدیریت وبلاگ فارسی” درج شده است. جدای اینکه هر شرکت و ارایه‌ی‌دهنده‌ی خدمات، یک شعار تجاری و تبلیغاتی برای خود انتخاب می‌کند، این عنوان بر استناد کدام ویژگی‌های متمایز پارسی‌بلاگ از لحاظ فنی با سایر رقبا مطرح شده است؟
سیدمحمدرضا فخری، تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی مهندسی نرم‌افزار و مدیرپارسی بلاگ اینطور جواب می‌دهد: تلقی ما این است که اگر مجموع امکانات سرویسهای وبلاگ موجود بررسی شود و به قابلیتهای آنها بصورت وزنی امتیاز داده شود، پارسی بلاگ بیشترین امتیاز را خواهد داشت هرچند باید گفت امکان اینکه یک یا چند سرویس، در آینده در رقابت با ما در این زمینه ها پیش بیفتند را منتفی نمی دانیم.
مدیر ۳۳ ساله‌ی پارسی بلاگ می‌گوید: من خودم از ابتدا خیلی موافق لفظ “پیشرفته ترین” نبودم و اصرار همکاران بر این عنوان بود چون ادعای بزرگی است، اما فعلاً که این ادعا را دور از واقعیت نمی بینم. اگر در آینده به سرویسی بربخورم که در مجموع از ما حرفه ای تر است، و امتیازش بیشتر میشود، شاید این عبارت را هم عوض کنیم.
سیدرضا فخری در پاسخ به این سوال که اگر یک کاربر از او بخواهد چند دلیل قانع‌کننده برای پیوستنش به پارسی‌بلاگ مطرح کند، از چه مواردی نام می‌برد گفت: درباره دلایل پیوستن به پارسی بلاگ، باید بگویم که ما با تمام وجود و با استفاده از تکنیکهای فنی پیشرفته، سرویسی با امکانات بسیار متنوع و حرفه ای آماده کرده ایم و سعی ما بر مدیریت سالم و پاک بوده است. هزینه های مادی و معنوی بسیاری تاکنون صرف شده تا محتوای کل سرویس ما عاری از نابهنجاریهای متداول و رایج در سایتها و وبلاگها باشد. بر این اعتقادیم که مدیریت محتوائی پارسی بلاگ، تاکنون نقش به سزائی در کشف و شناسائی استعدادهای جوانان عزیز میهن داشته و با معرفی وبلاگها و نوشته های برگزیده به پیشرفت و توسعه فرهنگی، فکری و علمی وبلاگ نویسان نیز کمک کرده است. مدیریت محتوائی، از ویژگیهائی است که در بین هر سرویسی منحصر به همان مجموعه است و راه را برای شکوفایی قلم، فکر و شخصیت در محیط وبلاگ نویسی هموار می کند.

پارسی بلاگ و قوانین
مهندس فخری آمار سرویس وبلاگ پارسی‌بلاگ را اینگونه می‌دهد: تا الان حدود سی هزار وبلاگ ثبت شده در سیستم ما وجود دارد وحدود یک درصد هم وبلاگ مسدودی داریم. قوانین سایت، حداقلهای موردنیاز برای فعالیت در یک محیط اجتماعی عمومی و بسیار تاثیرگذار بنام وبلاگ است و راه را بر اقلیتی بسیار محدود که پایبند به هیچ قاعده و قانونی نیستند می بندد. من معتقدم مانند همه عرصه ها، مثل جاده ها و خیابانها، دارات وسازمانها وهر جای عمومی دیگر که در آن قواعدی مورد اتفاق وجود دارد و همه خود را در عمل به آن پایبند می دانند، در محیط اینترنت هم قطعاً این قوانین باید وجود داشته باشد. متاسفانه بعضی بی انضباطی اجتماعی در اینترنت را با آزادی بیان مخلوط می کنند و بی محابا با هرگونه قاعده و قانون در عرصه وب مخالفت می ورزند.
وی معتقد است: ما فرهنگ بسیار غنی و متمدنی داریم واگر بتوانیم به موقع با بی انضباطیها و نابهنجاریها برخورد کنیم و به آفات و عوامل لطمه زننده به سلامت و امنیت فرهنگی جامعه، اجازه رشد ندهیم، خود بخود فرهنگ متعالی ما توسعه و بالندگی می یابد که سیاست مدیریتی ما درپارسی بلاگ در همین راستا بوده است. علاوه بر آن با معرفی نوشته ها و وبلاگهای ارزشمند به وسیله‌ی سیستم مدیریت محتوائی، در عمل، فعالیتهای مفید، زیبا و سازنده را ترویج کرده و پدیدآورندگان آنها را مورد تشویق و ترغیب قرار می دهیم.

منابع مالی پارسی بلاگ
جشن برگ‌های نرگسی همزمان با فرارسیدن نیمه‌ی شعبان، راه‌اندازی سرویس پادکست اینترنتی، انتشار وبلاگهای پارسی‌بلاگ بر روی سی‌دی، قابلیت نمایش اوقات شرعی و در نهایت اضافه شدن قابلیت اذان به وبلاگهای زیرمجموعه‌ی شما، ضمن اینکه پارسی‌بلاگ را به سرویسی خاص تبدیل کرده است تا ضمن دوری جستن خرابکاران اینترنتی که از هر فضایی برای گسترش و پراکندن عقاید مسموم و واهی خود استفاده می‌کنند، یک فضای روحانی مجازی بر آن حکم‌فرما باشد و رویکرد فرهنگی خالص فخری و همکارانش را بر همگان آشکار سازد.
برای بسیاری از مخاطبان پارسی‌بلاگ جذاب خواهد بود اگر بدانند منابع مالی این سرویس‌دهنده با تمام مخارجی که اهداف فرهنگی‌اش در بردارند از کجا تامین می‌شود تا سید رضا فخری حداقل به ظاهر، بدون دغدغه‌های اقتصادی یا بدون تعمیم دادن آنها به فضای وبلاگهای خود از جمله پر کردن بلاگها با انواع تبلیغات بی‌ربط و باربط، کاربران را درگیر مشکلات خود سازد و در عین حال سرویسی مستقل و با اعتماد به نفس از آب در بیاورد که هر از گاهی حرکتهای بزرگی هم انجام می‌دهد که نیاز به منابع مالی قوی دارند.
جواب ما اینگونه داده شد: من از قبل از اینکه پارسی بلاگ را راه اندازی کنم، در زمینه تولید انواع نرم افزارها بر روی لوح فشرده، نرم‌افزارهای تحت وب و نرم‌افزار برای موبایلژ فعالیت داشته و دارم. یک شرکت کامپیوتری جمع و جور هم به نام مهرپرداز دارم که به مرور زمان و در طول حدود دوازده سال تجربه و کسب اعتبار فنی، فعالیت و درآمد مختصری دارد. سعی می کنم در مخارج صرفه جوئی کنم و بخشی از سود اجرای پروژه ها را برای پارسی بلاگ هزینه نمایم. بدیهی است که در این شرایط بدون دغدغه های اقتصادی نیستیم و معمولاً لب مرز حرکت میکنیم.
برای کارهای بزرگ، من معتقد نیستم که نیاز اصلی ، منابع مالی باشد. نیاز اصلی، انتخاب هدف دقیق و درست، تلاش و پشتکار، به همراه داشتن اطلاعات لازم برای کار هست. منابع مالی می توانند به حرکت تنها سرعت بیشتری ببخشند.

مدیریت محتوای وبلاگها
از مدیر پارسی‌بلاگ در مورد فضایی که به همراه اهالی تیمش بر وبلاگها حاکم کرده تا هم آزادی محترمانه‌ی اندیشه‌ها و عقاید مختلف، محترم بماند و هم اشاعه و گسترش نژادپرستی، توهین به مذاهب و ادیان و حرکت بر خلاف امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور محکوم و منکوب شود پرسیدیم. پرسیدیم چگونه این مرزها را برای کاربران خود مشخص کردند تا پارسی‌بلاگ ضمن اینکه تبلیغ‌کننده‌ی یک رویه‌ی فکری مشخص نباشد و از بین کاربران آن، همگی به یک شکل فکر نکنند یا حداقل اینگونه تظاهر ننمایند، ارزشهای مورد پذیرش همه‌ی ما را به طور کامل حفظ کند؟

مهندس فخری پاسخ می‌دهد: طبیعی است که داوری و قضاوت در این زمینه کاری بسیار مشکل و پیچیده است. ما در دو سطح، محتواها را مدیریت می کنیم. در سطح اول حدود بیست تا سی نفر از وبلاگ نویسان پارسی بلاگ که در طی این مدت با هم آشنا شده ایم و مورد اعتماد ما هستند، بر روی نوشته ها نظارت کلی دارند و موارد برگزیده ، موارد نیازمند به تذکر و موارد مغایر با قوانین را به مدیران سطح دوم یعنی مدیران ناظر ارجاع می دهند. مدیران ناظر فعلاً سه نفر هستند که پیشنهادهای ارجاع شده را نهایی می‌سازند.
ملاکهای کلی ارزیابی نوشته ها برای برگزیده شدن، بارها و به مناسبتهای مختلف اعلام شده و اخیراً هم آنها را بصورت مشروح در خبرنامه پارسی بلاگ اعلام کرده ایم. مدیران محتوائی در هر دو سطح، موظفند دقیقاً طبق ضوابط یاد شده عمل نمایند. فعالیت هردو گروه مدیران نیز بصورت افتخاری است و با اینکه در طول زمان واقعاً کار طاقت فرسایی است، در این زمینه کمال همکاری را با ما دارند و ما همیشه شرمنده زحماتشان هستیم.

از دفتر توسعه چه خبر؟
شاید بدانید، مهندس سیدرضا فخری مدیر دفتر توسعه‌ی وبلاگنویسی دینی است که در قم یعنی محل سکونت وی فعالیت می‌کند و همکاری بسیاری از روحانیون وبلاگنویس و اندیشمندان علوم دینی با این دفتر است که باعث شده پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، دفتر توسعه به عنوان یکی از ارکان اصلی وبلاگنویسی دینی و نهادی برای ساماندهی به افرادی که به صورت پراکنده و شاید بیشتر برای دل خودشان در این زمینه کار می‌کنند، شناخته شود.
از مهندس فخری پرسیدیم: از دفتر توسعه چه خبر؟!
پاسخ اینگونه بود: فعلاً عمده فعالیتهای اجرایی دفتر در بخش آموزش متمرکز است، و ما در حال برنامه ریزی های بلندمدت برای گسترش فعالیتها هستیم. از دید ما وبلاگی دینی است که سعی دارد آموزه های دین را در معنا و مفهوم کلی آن، از طریق وبلاگ در جامعه بسط و گسترش دهد. بدیهی است که منظور ما انعکاس مستقیم متون دینی نیست، بلکه اصرار داریم مفاهیم متعالی الهی در قالبهای هنری و با زبان فاخر هنر، بصورت غیرمستقیم و متناسب با فرهنگ مخاطبان وبلاگ ارائه گردد. از دید ما هر وبلاگی که دارای بار محتوائی مفید، زیبا و سازنده باشد، دینی به حساب می آید، همانطور که خود دین هم، مفهومی بسیار عام و فراگیر دارد. چه بسا وبلاگی خاطره نویسی کند و یا متون عاشقانه بنگارد، اما در تعریف ما دینی به حساب آید. مهم آنست که دارای برآیند مثبتی در راستای توسعه فرهنگ و معارف دینی داشته باشد
گسترش و حمایت از وبلاگ دینی با تعریف بالا، به معنای سوق دادن افکار عمومی جامعه وبلاگ نویسان، وبلاگ خوانان و کاربران اینترنت به سمت پیشرفت و ارتقای سطح فکری و علمی است و بنابراین یک فعالیت فرهنگی بسیار مهم محسوب میشود. خصوصاً که فعلاً دچار یک نوع لجام گسیختگی فرهنگی در سطح اینترنت هستیم و این حمایتها تاثیر قابل توجهی در غنای محتوای فارسی وب خواهد داشت.
صاحبه به نقل از سایت http://www.bachehayeghalam.com/articles/001791.php منتشر شده است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *