بوترابی ، این طرح، جامعه مجازی را به شدت ملتهب کرده است

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۵

وبنا – خبرگزاری کار ایران : دکتر مهدی بوترابی ، مدیر گروه سایت‌‏های پرشین بلاگ ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا ، با اشاره به طرح نظارت بر محتوا و ساماندهی سایت‌‏های اینترنتی با تاکید بر اینکه شناسنامه‌‏دار شدن سایت‌‏های اینترنتی مساله جدیدی نیست, اظهارداشت: آدرس و مشخصات اصلی کلیه سایت‌‏ها موجود است و این تصمیم که در قالب این طرح می‌‏خواهند سایت‌‏ها را شناسنامه‌‏دار کنند, غیر کارشناسی است.
وی ، افزود: کسانی که تصمیم گرفتند برای ساماندهی سایت‌‏های اینترنتی در قالب این طرح برای سایت‌‏ها شناسنامه‌‏ ایجاد کنند, به طور قطع اطلاعات کافی در زمینه وب نداشتند.
بوترابی ، با بیان این که در هیچ جای دنیا برای ایجاد سایت و وبلاگ مجوز دریافت نمی‌‏شود, خاطرنشان کرد: این طرح در کشور ما استثناء است.
مدیر گروه سایت‌‏های پرشین بلاگ ، گفت: در این طرح دارندگان سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها موظف هستند ظرف دو ماه سایت یا وبلاگ خود را با ذکر مشخصات کامل فردی و فنی ثبت کنند، در غیر این صورت پایگاه اینترنتی آنها فیلتر می‌‏شود.
بوترابی ، یادآور شد: این طرح در سطح وبلاگ‌‏ها عملی نیست ، چراکه نتیجه آن بیشتر به تخریب شباهت دارد تا ساماندهی.
وی، با بیان این که فیلترینگ در صورتی که درست اجرا شود قابل قبول است, تصریح کرد: نظارت و پیدا کردن فهرست سایت‌‏ها بر اساس قاعده و قانون متفاوت از این است که عده‌‏ای تنها به سایت‌‏هایی حق فعالیت بدهند که خودشان می‌‏خواهند.
بوترابی، این طرح را فوق العاده عجیب ذکر کرد و گفت: کسانی که طرح ساماندهی سایت‌‏های اینترنتی را عنوان کردند تصور روشنی از جامعه مجازی و مسائل آن ندارند، به نحوی که پس از دو ماه مجبور خواهند شد تعداد بسیار زیادی از سایت‌‏های فارسی را فیلتر کنند.
وی ، با اظهار نارضایتی از طرح فوق ، یادآور شد: این طرح سبب می‌‏شود بسیاری از وبلاگ‌‏ها به بلاگ سرویس‌‏های خارجی مهاجرت کنند.
بوترابی ، با تاکید بر تصمیم نامناسب دولت در ساماندهی سایت‌‏های اینترنتی، خاطرنشان کرد: پرشین بلاگ در صورتی که مجبور شود طبق قواعد موجود کشور نسبت به ثبت خود اقدام می‌‏کند ، اما این امر دلیل بر این نیست که طرح فوق, طرحی درست است.
وی ، با بیان این که این طرح جامعه مجازی را به شدت ملتهب کرده است ، گفت: ثبت سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏های ایرانی نگرانی زیادی را در محیط وب ایجاد کرده است.
بوترابی، با تاکید بر این که طراحان این طرح فرق بین وبلاگ و وبلاگ سرویس را نمی‌‏دانند، اظهارداشت: این طرح شامل تمام تولید کنندگان محتوا در اینترنت چه اشخاص حقوقی و چه حقیقی شده است.
وی ، با بیان این که راهکار مبارزه با معضلات اینترنت در دنیا تعریف شده است ، افزود: این آیین نامه واقعاً استثنایی است. مانند آن است که بخواهیم وسط خلیج فارس استادیوم ورزشی بسازیم.
بوترابی ، با بیان این که طرح نظارت بر محتوای سایت‌‏های اینترنتی بدون بررسی کارشناسی و استفاده از متخصصین این حوزه انجام شده است ، خاطرنشان کرد: در شرایطی که در کشور با بزرگترین اشتباه فیلترینگ روبه رو هستیم, این طرح شوک جدیدی در محیط مجازی ایجاد خواهد کرد که اثرات آن در آینده مشخص می‌‏شود، به همین دلیل اجرای آن پایدار نخواهد بود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *