هزینه جذب کاربر تپسی از درآمدش پیشی گرفت

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۳

تپسی در دوره ۹ ماهه امسال، هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان درآمد و ۲۷۶ میلیارد تومان سود خالص کسب کرد. این شرکت علاوه‌بر هزینه‌های عملیاتی و اداری، هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان برای جذب سفیر و کاربر هزینه کرده است. این رقم ۱۸ درصد بیشتر از درآمد این تاکسی اینترنتی است.

صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده این شرکت روی کدال نشان می‌دهد درآمد تپسی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دوبرابر شده است. هزینه‌های عملیاتی آن نیز به همین نسبت افزایش یافته است.

۹ ماه ۱۴۰۳ (میلیارد تومان) تغییر نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۲ (درصد)
درآمد عملیاتی ۱۵۰۵ ۱۰۲
هزینه عملیاتی ۱۰۵۱ ۱۰۰
هزینه فروش، اداری و عمومی ۱۰۶ ۱۳۹
سود خالص ۲۷۷ ۱۲۵
صورت سود و زیان تپسی (حسابرسی نشده)

بخش دیگری از هزینه‌های تپسی مربوط به مخارج انتقالی است. هزینه‌هایی که بابت جذب سفیر و ایجاد انگیزه در آنها و هزینه‌های بازاریابی برای جذب مسافران است. این تاکسی اینترنتی در ۹ ماه امسال هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان صرف این موضوع کرده است که بیش از درآمد عملیاتی‌اش است. آن‌طور که پیداست، رقابت برای افزایش سهم بازار برای تپسی بسیار گران تمام شده است.


طبق قوانین حسابداری، ۴۱۰ میلیارد تومان از این رقم مستهلک شده و با درج در سرفصل هزینه‌های عملیاتی، روی سود شرکت اثر گذاشته است تا سود خالص تپسی ۲۷۶ میلیارد تومان گزارش شود. هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان دیگر اثری روی سود خالص نداشته و در سال‌های بعد مستهلک خواهد شد.

عبور تعداد راننده‌ها از ۳ میلیون

طبق گزارش تفسیری هیئت‌مدیره، تعداد راننده‌های تأییدشده تپسی به ۳ میلیون و ۹۰ هزار راننده رسیده است. این تاکسی اینترنتی همچنین ۲۹ میلیون و ۵۹۰ هزار مسافر ثبت‌شده دارد.

تپسی با اسپانسری برنامه «هزار و یک» شبکه نسیم امیدوار است بیش از ۴ میلیون کاربر جدید کسب کند. این برنامه از هفته گذشته شروع شده و هر شب ۲۰۰ میلیون تومان جایزه به شرکت‌کنندگان در مسابقه اهدا می‌شود. مسابقه‌ای که فقط بر بستر تپسی اجرا می‌شود.