۸ اشتباه فاجعه‌بار در طراحی سایت که باید از آن‌ها دوری کنید

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۳

سایت شما ویترینی است که ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته برای کسب و کار شما کار می‌کند. آمارها نشان می‌دهند که بیش از ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان قبل از خرید کالا یا خدمات، به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند. حالا اگر در فرایند تحقیق خود به ویترین همیشه روشن شما بربخورند، شما یک برگ برنده مهم خواهید داشت. به همین دلیل است که کسب و کارهایی که سایت دارند، نزدیک ۴۰ درصد بیشتر از کسب و کارهایی که سایت ندارند، مشتری جذب می‌کنند. بسیاری از کسب و کارها در طراحی سایت خود مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که از موفقیت و بازدهی سایتشان می‌کاهد. ما در مجموعه دموتیک سایت تصمیم گرفتیم لیستی از اشتباهات فاجعه‌بار در طراحی سایت تهیه کنیم تا خط قرمزهایمان در انجام پروژه‌ها مشخص شود. در این مقاله قصد داریم این لیست را با شما به اشتراک بگذاریم تا شما هم در دام این اشتباهات نیفتید.

۱)عدم طراحی ریسپانسیو

با اینکه خیلی بعید به نظر می‌رسد که دیگر کسی مرتکب این اشتباه فاحش شود اما متاسفانه هنوز هم در برخی سایت‌ها دیده می‌شود. طراحی ریسپانسیو یعنی طراحی سایتی سازگار با صفحه نمایش‌های مختلف.‌ کاربر ممکن است سایت شما را در گوشی، لپ تاپ، تبلت و حتی تلویزیون باز کند. اگر طراحی ریسپانسیو نداشته باشید محتوای سایت شما به درستی روی تمام صفحه نمایش‌ها، نشان داده نمی‌شود. با این اوصاف طراحی ریسپانسیو برای سایت از نان شب واجب‌تر است‌‌. اگر تا الان سایت ریسپانسیو نداشتید از الان به بعد را دریابید. خبر خوب اینکه طراحی یک سایت ریسپانسیو کار سختی نیست فقط نیاز به یک متخصص طراحی سایت دارید که سایت شما در صفحه نمایش‌های مختلف تست کند تا باگ‌ها و مشکلات آن را بیابد.

اشتباهات رایج طراحی سایت


 ۲)ارجحیت دادن ظاهر به عملکرد

 سایتی که عملکرد را فدای ظاهر بکند دقیقاً مثل محصول بی کیفیتی است که فقط بسته‌بندی جذاب دارد؛ شاید یک بار ترغیب شوید از آن محصول استفاده بکنید اما قطعاً بار دومی وجود نخواهد نداشت. متأسفانه امروز سایت‌هایی را مشاهده می‌کنیم که با استفاده‌ی بیش از حد از انیمیشن‌ها و گرافیک‌های سنگین هدف اصلی سایت خود را از خاطر برده‌اند و تجربه‌ی کاربری را نابود کرده‌اند. سایتی خوب است که در چهارچوب کاربردی بودن، زیباترین ورژن خود باشد. برای داشتن یک سایت کاربردی و زیبا لازم است تا بین تیم‌های فنی و طراحی هماهنگی وجود داشته باشد تا به نتیجه مطلوب دست یابند.

 ۳) ناوبری ضعیف و مبهم

 سایتی هیچ ترتیب و سلسله مراتبی ندارند مثل یک اتاق به هم ریخته است که کاربر نمی‌تواند چیزی که می‌خواهد را در آن پیدا کند. یک سایت نامنظم، ظاهر جذاب و عملکرد بهینه را با هم از دست داده است. ناوبری به سیستمی اشاره دارد که کاربران را برای یافتن اطلاعات مورد نظر راهنمایی می‌کند. ناوبری مانند نقشه‌ی سایت است؛ هر چقدر واضح و یک‌دست‌تر باشد تجربه‌ی کاربری بهتری برای کاربر رقم خواهد زد. شما در وهله‌ی اول باید یک ساختار سلسله مراتبی معقول برای محتواهای موجود در سایت خود طراحی کنید. سپس با کمک صفحه‌ها، دسته‌ها، تگ‌ها، عناوین و لینک‌ها، سایت خود را طبقه‌بندی کنید و مسیرهای مختلفی در آن به وجود آورید.

 ۴)سرعت پایین

 سرعت پایین قاتل سایت شماست. انسان‌ها در دنیای مدرن در کم‌صبرترین حالت خود هستند. شما نهایتاً ۵ ثانیه فرصت دارید تا کاربران را ترغیب کنید در سایت شما بمانند. اگر کل این زمان صرف آپلود شدن سایت شود ۹۰ درصد کاربران یا همان مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد. برای بهبود سرعت سایت خود باید تمام رسانه‌های موجود در سایتتان را بهینه کنید. همچنین می‌توانید از CDNها کمک بگیرید تا سرعت سایت خود را تا حد امکان افزایش دهید.

اشتباهات رایج طراحی سایت

 ۵)پاپ‌آپ‌های مزاحم

 تا به حال وارد سایت‌هایی شده‌اید که تعداد زیاد پاپ‌آپ‌های آن شما را کلافه کرده باشد؟ پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی ذاتاً مزاحم هستند. تصور کنید دارید یک کتاب می‌خوانید که به صورت ناگهانی نویسنده از کتاب بیرون می‌آید، یک بنر جلوی شما باز می‌کند و از شما می‌خواهد به کتاب جدیدش هم نگاهی بیندازید. پاپ‌آپ نیز همین کار را در سایت انجام می‌دهد؛ با این حال اگر به درستی از آن‌ها استفاده کنید می‌توانند تأثیرات بسیار مثبتی بگذارد. پیشنهاد می‌کنیم به جای پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی یک طرح جذاب و خلاقانه ایجاد کنید که حاوی یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز برای کاربر باشد. برای نمایش پاپ‌آپ نیز عجله نکنید؛ حداقل ۳۰ ثانیه زمان دهید تا کاربر سایت شما را از نظر بگذارند و سپس فقط برای یک بار پاپ‌آپ را به او نشان دهید.

 ۶)وجود متن در تصاویر

 شاید در ظاهر فرقی نداشته باشد که متن را در تصویر بنویسید و خروجی بگیرید یا متن را روی تصویر ساده اضافه کنید؛ اما در واقعیت تفاوت زیادی در سئوی سایت ایجاد می‌کند. وقتی متنی را در یک تصویر می‌نویسید و خروجی می‌گیرید، دیگر نمی‌توانید تگ H1 را روی آن متن اعمال کنید. تگ H1 اولین چیزی است که توسط موتورهای جستجو تشخیص داده می‌شود. موتورهای جستجو با کمک این تگ‌ها تشخیص می‌دهد که محتوای صفحه‌ی شما چه موضوعی دارد. نکته‌ی مهم این است که کلمه‌ی کلیدی اصلی صفحه حتماً باید در این تگ‌ها قرار داشته باشد.

اگر در سایتتان این اشتباهات دیده می شود…

 اگر در سایتتان این اشتباهات دیده می‌شود همین الان دست به کار شوید. هر کدام از این اشتباهات به تنهایی می‌تواند رتبه‌ی شما را به میزان قابل‌توجهی پایین بیاورد. ما در دموتیک کاملاً درک می‌کنیم که شما برای داشتن سایت خود هزینه زمان صرف کرده‌اید و طبیعی است نگران باشید؛ به همین خاطر پشتیبانی ۲۴ ساعته‌ی ما در خدمت شماست. شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز با ما تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید. ما صرف زمان ۱ ساعت مشکل شما را بررسی می‌کنیم و روند اصلاح آن را به شما اطلاع می‌دهیم.

اگر سایت ندارید…

 اگر هنوز برای کسب و کارتان سایتی راه‌اندازی نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره‌ی رایگان دموتیک استفاده کنید. در دنیای امروز حضور در فضای اینترنت برای بقای هر کسب و کاری لازم است. مشاوران دموتیک به شما کمک می‌کنند تا پلتفرم مناسب خود را برای فعالیت مجازی خود پیدا کنید و ویترین آنلاین کسب و کارتان را شکل دهید.

اگر قصد ندارید سایت داشته باشید…

اگر به طور کلی قصد ندارید سایتی برای کسب و کار خود راه اندازی کنید، پیشنهاد می کنیم با خواندن مقالات موجود در سایت دموتیک با بازار هدف خود بیشتر آشنا شوید و برندینگ خود را ارتقا دهید.

منبع: https://demoticsite.com/web-desing-qom/