نقشه و مسیریاب «نشان» با انتشار بیانیهای اعلام کرده است که سیاستهای محدودکننده او و همفکرانش در فضای مجازی، منجر به تحمیل هزینههای چند هزار میلیارد تومانی به کاربران ایرانی شده است.
رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، در یک برنامه تلویزیونی عملکرد برخی پلتفرمهای ایرانی از جمله «نقشه و مسیریاب نشان» را نتیجه سیاستهای محدودسازی اینترنت و فیلترینگ رقبای خارجی دانستهاند و آن را یکی از دستاوردهای این سیاستها معرفی کردهاند. همچنین ادعا کردهاند که مردم از این محدودیتها رضایت دارند. در مقابل این اظهارات نقشه و مسیریاب «نشان» با انتشار بیانیهای اعلام کرده است که سیاستهای محدودکننده او و همفکرانش در فضای مجازی، منجر به تحمیل هزینههای چند هزار میلیارد تومانی به کاربران ایرانی شده است.
به گزارش «فنزی» نشان در این بیانیه انتقادی اعلام کرده که امروز ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران اینترنت در ایران مجبور به استفاده از فیلترشکنهایی هستند که امنیت بخش قابلتوجهی از آنها مشخص نیست. به باور نشان این سیاست باعث افت شدید امنیت موبایلهای کاربران، حملات گسترده زیرساختی به کسبوکارهای آنلاین و هدر رفت زمان میلیونها نفر برای دسترسی به پلتفرمهای کاربردی و موردعلاقهشان شده است.
در این بیانیه نشان پیشنهاد کرده که بهجای انتساب دستاوردهای شرکتهای خصوصی به سیاستهای محدودکننده، دلایل واقعی این محدودیتها و ارتباط منافع شخصی با شرکتهای مجری محدودسازی، شفافسازی شود.
نقشه و مسیریاب نشان در این بیانیه تاکید کرده که این شرکت از ابتدا یک شرکت خصوصی بوده و پیش از اعمال فیلترینگ ویز نیز با میلیونها کاربر فعال در حال سرویسدهی بود. در این زمینه در بیانیه نوشته شده است:«چنانکه امروز در رقابت آزاد با گوگلمپس مسیر رشد خود را دنبال میکند. آنچه در چند سال اخیر و بر اساس تفکر شما و همفکرانتان رخ داده، تلاش تیم ما و اعتماد کاربران را خدشهدار کرده است. ما همواره تأکید کردهایم که در رقابت سالم و آزاد با پلتفرمهای بینالمللی، امکان رشد سریعتر و بهتر نشان فراهم است.»
نشان در ادامه تاکید کرده که ادعای «رسول جلیلی» مبنی بر اینکه فیلترینگ به رشد خدمات داخلی منجر شده، نشاندهنده نگاه نادرست او به مفهوم و ارزش «رقابت» است. به باور نشان این سیاستها بهجای ایجاد فرصت، زمینهساز کاهش اعتماد به خدمات داخلی شده است. همچنین نشان تاکید کرده که روی دیگر این سکه که او علاقهای به مشاهده آن ندارد این است که پلتفرمهای ایرانی توانایی حضور در بازارهای بینالمللی را نداشته و سالهاست یک سقف شیشهای در مقابل رشد منطقهای و بینالمللی آنها قرار گرفته است؛ کافی است روند رشد و ارزشگذاری دیجیکالا و ترندیول ترکیه را طی ده سال گذشته نظاره و مقایسه کنید.
نشان در پایان یادآور شده که باور دارد رقابت سالم و آزاد بهترین راه برای ارتقای خدمات دیجیتال است: «نشان همواره تلاش کرده است با ارائه خدمات باکیفیت و نوآورانه بر اساس نیاز کاربران ایرانی، به انتخاب اول آنها تبدیل شود، بدون اینکه در تصمیمات مربوط به محدودیت رقبا نقشی داشته باشد.