مهدی محمدی مدیر سایت جستجوگر در گفتگو با وبنا

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۵

یکی از اهداف اساسی و مهم سایت وبنا آشنایی بیشتر کاربران اینترنت با مدیران سایت های اینترنتی است. از این رو در ادامه مصاحبه شایان شلیله را با مهدی محمدی مدیر سایت جستجوگر http://www.jostejoogar.com می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید ؟ (نام ؟ چند سال سن دارید ؟ و متولد کجا هستید ؟)
اول از همه سلام میکنم خدمت شما و خوانندگان خوب سایت وبنا ، من مهدی محمدی متولد تهران ۳۳ سال هستم و الان هم ساکن شهر وین در اتریش هستم.

مجرد تا متاهل ؟ متاهل هستم و یک دختر ۳ ساله دارم

تحصیلات مرتبط با رشته کاری شما است ؟ من رشته کامپیوتر خوندم و System Admin هستم

سایت جستجوگر را از چه زمانی راه اندازی کردید ؟
سایت جستجوگر در ۹ مهرماه سال ۱۳۸۲ بعد از فراز و نشیبهایی که ما در سایتهای دیگرمان داشتیم راه اندازی شد.

چرا جستجوگر ؟ چرا موتور جستجو را برای فعالیت خود در اینترنت اینتخاب کردید؟
برای اینکه فکر میکردیم برای جستجو در اینترنت باید شما یک جستجوگر باشید در غیر اینصورت نمیتوانید در اینترنت به جستجو بپردازید. من با اینکه مسلط به زبان آلمانی ، هلندی ، انگلیسی هستم ولی همیشه زمانی که به ایران میام یک ویندوز پارسی میخرم و با خودم میارم تا بر روی رایانه خود نصب کنم . با اینکه غولهای بزرگی چون گوگل و یاهو در اینترنت وجود داشتند و دارند ولی بازهم یک مکان برای پارسی زبانان کمبود اینترنت بخش پارسی بود برای همین هم به فکر ایجاد چینین سایتی افتادم.

هدف شما از راه اندازی این سایت چه بود ؟ و چه برنامه ای را برای توسعه دارید ؟
هدف ما برای خدمات دادن به کاربر پارسی زبان هست و دوستانی که خواهان استفاده از یک محیط کاملا پارسی هستند. برای سایت اهدافی داریم و در حال توسعه آن هستیم . همانطور که میدانید سایت جستجوگر در حال حاضر اولین سایت پارسی زبان هست که دارای پیغامگیر میباشد و خدا رو شکر استقبال شایانی هم از این سیستم شد. در آینده نیز امکانات جدیدی را برای کاربرانمان به سایت اضافه خواهیم کرد و از همین حالا به شما قول میدهیم که جستجوگر بزرگتر و عظیم تر از یک سایت جستجو باشد و روزی هر پارسی زبان هر آنچه که لازم داشته باشید میتواند در سایت جستجوگر جستجو کند. در ۲ هفته گذشته نیز ما برای ارتقاء سیستم سرور کمی دچار مشکل بودیم و سایت برای ۲ روز از دسترس خارج بود و در این مدت ما ایمیلهای فراوانی از کاربران گرفتیم و به علت کثرت این ایمیلها نتوانستیم به همه آنها تک تک پاسخ دهیم که از همینجا از همه این عزیزان پوزش میخواهیم .

سایت چه تعداد کاربر دارد ؟
کاربران بخش پیغامگیر سایت از زمانیکه این سیستم راه اندازی شده نزدیک به ۱۳۲۰ ثبت کاربر داشتیم که روزانه تقریبا ۴۰۰ نفر کاربر فعال در این سیستم داریم .

آیا فعالیت شما در اینترنت فقط مربوط به سایت جستجوگر است ؟ اگر خیر ، لطفا نام سایت های دیگری را که دارید نام ببرید ؟
خیر ، تنها به جستجوگر ختم نمیشود ولی اجازه دهید تا این سایتها به رشد کامل نرسیده اند از عنوان اسامی آنها خودداری کنم.

شما وبلاگ دارید ؟ اگر بله ، لطفا نام وبلاگ با بفرمایید ؟
خیر . اصولا با وبلاگ و وبلاگ نویسی میانه خوشی ندارم. شاید به جرات بتونم بگم که پدیده وبلاگ بیشتر در ایران طرفدار دارد و در کشورهای دیگر کمتر به استفاده از وبلاگ آنطور که در ایران مرسوم است رو می آورند

روزانه چند ساعت از اینترنت استفاده می کنید ؟
فقط وقتی خواب هستم از اینترنت استفاده نمیکنم . ( که البته وقتی خوابم ، خواب اینترنت میبینم )

از چه زمانی با اینترنت آشنا شدید ؟
از سال ۱۳۷۷ با اینترنت آشنا شدم و اولین سایتم رو در سال ۱۳۷۸ ساختم و روی اینترنت قرار دادم که از او سایت دیگه اثر در شبکه نیست ولی در خاطر من هنوز زنده هستش و بعد از اون به چند سایت دیگه اومدن و بعضی رفتن بعضی هنوز هستن تا رسید به جستجوگر.

نظر شما درخصوص تبلیغات اینترنتی چیست ؟ در سایت تبلیغات نمایش می دهید ؟ و در کجا ها تبلیغات می کنید؟
متاسفانه اینترنت هنوز به اون شکلی باید در زندگی روزانه مردم در ایران تاثیر گذار باشه رشد نکرده و به همین دلیل تبلیغات اینترنتی در این شرایط بجز خرج بیخودی هیچ ثمری نداره . علت اینکه شما می بینید در مجامع مجازی کشورهای توسعه یافته تبلیغات اینترنتی به این حد گسترش دارد به دلیل استفاده بیش از حد مردم از اینترنت هست به شکلی که حتی تلفن زدن هم از طریق اینترنت انجام میشود . در سایت ما بخش تبلیغات داریم و نمایش میدهیم و تا اینجا در مکان خاصی تبلیغ نکرده ایم …

برای معرفی سایت از چه سیستم هایی استفاده کردید ؟
در حال حاضر کار خاصی برای معرفی سایت انجام نمیدهیم ولی در آینده راههایی برای معرفی سایت خواهیم داشت.

بهترین حمایت از سایت جستجوگر چیست ؟
احترام گذاشتن به قانون کپی رایت . که البته این نه تنها بهترین حمایت برای جستجوگر هست بلکه برای تمام سایتهای ایرانی میتونه بهترین حمایت باشه .

آیا تا امروز در خصوص اطلاعات نمایش داده شده در سایت با مشکل مواجه شدید ؟
خدا رو شکر خیر . من سعی میکنم سایت رو به گونه ای نگه دارم که مشکلی برام بوجود نیاد

شما بیشتر مجله های چاپی را می خوانید یا سایت نشریات را مطالعه می کنید ؟
مجلات را میخرم و میخوانم چون سایتهای نشریات را زیاد دلچسب پیدا نکردم.

طراحی و برنامه نویسی های سایت را چه کسی انجام می دهد ؟
زمان شروع ما ۲ نفر بودیم این کارها را انجام میدادیم ولی به دلایلی یک نفر بدنبال آماده سازی سایتی برای خودش رفت و الان در حال حاضر من تنها هستم و تمام کارها را خودم انجام میدهم.

از ورزش هایی که دوست دارید و بهترین تفریح خود بگویید؟
شنا و فوتبال را دوست دارم و بهترین تفریح بازی با دخترم هست .

آینده وب را در ایران چگونه می بینید ؟
آینده وب در ایران خیلی خوب و روشن هست. البته به شرطی که یک قانون درست برای اینترنت و سایتهای اینترنتی تصویب بشه. نه اینکه هر روز به اسم سماندهی و غیره اینترنت را هزار تکه کنند.

رنگ مورد علاقه مدیر جستجوگر چیست ؟ مشکی – نارنجی – قهوه ای تیره

نظر شما در خصوص طرح ساماندهی چیست ؟ آیا سایت خود را ثبت کردید ؟
متاسفانه بعد از دقت بیشتر دیدم که این طرح و سایت ارائه شده بیشتراز آن چیزی که در سایتها و وبلاگهای پارسی زبان بیان شده ، ایراد دارد به همین دلیل تا این لحظه سایت ها رو ثبت نکردم .

گشت و گذار در دنیای واقعی را دوست دارید یا گردش در دنیای مجازی ؟
عاشق گردش و رفتن به کشورهای مختلف هستم و کشورهای زیادی را هم دیدم ولی گردش در دنیای مجازی را بخاطر خرج کمتر بیشتر دوست دارم .

دنیای مجازی را چگونه معنی می کنید؟
در آینده یکی از بخش های زندگی تر انسان دنیای مجازی خواهد بود . زمانیکه از سر کار به خانه برمیگردید ، زمانیکه بدنبال چیزی میگردید که فردا به آن نیاز دارید باید به این دنیا وارد شوید بنابراین خواسته یا نا خواسته همه ما نیاز به این دنیا داریم و امیدوارم بتونیم اون رو پاکیزه نگه داریم.

روابط اجتماعی در دنیای مجازی برای شما راحت تر است را در دنیای حقیقی ؟
برام فرقی نمیکنه که در دنیای مجازی باشم یا دنیای حقیقی . من با خصوصیات اخلاقی خودم زندگی میکنم و برخورد من با دیگران در هر دو دنیا یکی است.

بهترین کتاب که مطالعه کرده اید چیست ؟ کتاب چاپی را دوست دارید با کتاب الکترونیک را ؟
قدرت سکوت – هنر رویا دیدن و کیمیاگر . البته ترجیح می دهم که از کتب چاپی بیشتر استفاده کنم.

به نظر شما چرا در ایران .com کمپانی های بزرگ نداریم ؟ در صورتی که خیلی از شرکت های بزرک خارجی مدیران ایرانی دارند؟
یک کمپانی از یک شرکت کوچک شروع میشود ودر مدت زمانی که لازم دارد تبدیل به یک کمپانی بزرگ میشود. در ایران به دلیل مصرف کننده بودن مردم و وجود بیشمار متقاضی در بازار، رقابت چندانی بین شرکتها وجود ندارد چون آنها معتقد هستند هر چیزیکه تولید کنند فروش میرود. این یک خطر بزرگ برای شرکتهای ایرانی هست به همین دلیل ما یک تولید خوب نداریم و همیشه مصرف کننده و یا مقلد هستیم و هرگز ایده از خودمان نداریم بنابراین نمیتوانیم یک کمپانی بزرگ باشیم که با جهان رودررو باشیم . البته یکه نکته را فراموش نکیم که یکی از دلایل بزرگ، نداشتن قانون کپی رایت بطور کامل و مشخص است و امیدوارم در آینده مسئولان یه این نکته توجه کنند.

در پایان از سایت خوب وبنا و جناب شلیله کمال تشکر رو دارم و از خوانندگان خوب و بازدیدکنندگان محترم این سایت برای وقتی که گذاشتند و این مصاحبه را مطالعه فرمودند سپاسگزارم.

**** توجه : کلیه حقوق این مصاحبه بصورت انحصاری مربوط است به پایگاه خبری وب سایت های ایران – باز نشر این مصاحبه بصورت الکترونیکی و یا چاپی در مجلات و روزنامه ها فقط با ذکر نام وبنا و یا لینک به آدرس مصاحبه در سایت وبنا مجاز است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *