نحوه تشخیص گوشی باز شده+چند دستورالعمل

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

با توجه به افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند نو و دست دوم، امروزه خرید تلفن همراه تبدیل به یک میدان وسیع برای جولان کلاهبرداران شده است. یکی از کلاهبرداری‌هایی که در دنیای تلفن همراه دیده می‌شود، فروش گوشی دست دوم و کار کرده تحت عنوان گوشی نو است. درصد زیادی از خریداران موبایل به دنبال گوشی‌های نو هستند و تمایل ندارند از گوشی باز شده و تعمیری استفاده کنند. با این وجود، کلاهبرداران سعی می‌کنند با روش‌های مختلف، گوشی کارکرده را نو قلمداد کنند و با قیمتی بسیار بیشتر از ارزش گوشی کارکرده، آن را به مشتری بفروشند.

در این مقاله، قصد داریم به روش‌هایی برای تشخیص گوشی باز شده و تعمیری اشاره کنیم که در هنگام خرید گوشی، می‌توانند برای شما کارگشا باشند. اگر شما هم قصد خرید موبایل دارید و نگران این نوع کلاهبرداری‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص گوشی باز شده

به صورت کلی، سه روش برای تشخیص گوشی نو از گوشی تعمیری و باز شده وجود دارد. البته تعداد روش‌ها برای گوشی‌های آیفون بیشتر از سه تاست اما اگر بخواهیم ۳ روش وجود دارد که برای هر برندی کارساز هستند. در ادامه این مقاله، به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت.


روش اول: استفاده از کد IMEI

کد IMEI، شناسه‌ای است که به هر گوشی اختصاص می‌یابد و به کمک آن می‌توان اطلاعات مختلفی از کارکرد گوشی، باز شدن آن، یافتن گوشی گم شده و ردیابی گوشی سرقتی استفاده کرد. این کد ۱۵ رقم دارد و روی کارتن گوشی نیز حک شده است. غیر از کارتن گوشی، این کد از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۰۶#* نیز به دست می‌آید. راه سومی هم برای یافتن کد IMEI وجود دارد که از طریق تنظیمات گوشی و بخش About Phone می‌باشد (برای گوشی‌های آیفون باید به بخش General و سپس About بروید).

به هر حال، با داشتن کد IMEI می‌توان اطلاعات لازم در مورد میزان کارکرد گوشی را به دست آورد. برای این کار، باید به سامانه همتا بروید و بررسی کنید آیا پیش از شما شخص دیگری نیز سیمکارت درون گوشی قرار داده است یا خیر. روش دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷#* می‌باشد. در منوی ظاهر شده پس از شماره‌گیری کد، عدد ۱ را وارد کنید تا استعلام اصالت تلفن همراه انجام شود و مشخصات گوشی در قالب پیامک برای شما ارسال گردد. پیشینه استفاده از موبایل در پیامک‌های ارسالی به شما اطلاع داده خواهد شد.

روش دوم: بازدید سخت‌افزاری

کد IMEI و سامانه همتا، روش‌هایی هستند که نسبتا جدید محسوب می‌شوند و عمری کمتر از ۱۰ سال دارند. پیش از آن، برای تشخیص باز شدن یا نشدن گوشی‌های همراه، از روش‌های سخت‌افزاری استفاده می‌شد. روش‌های سخت‌افزاری همان بازدید کلی از گوشی است. بررسی نکات زیر می‌تواند به شما بگوید آیا گوشی پیش از این مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر:

  • خط و خش داشتن اطراف گوشی به خصوص اطراف خشاب سیمکارت و سوکت شارژ که بیشتر در معرض ضربه و ساییدگی هستند.
  • زرد شدن لنز دوربین که نشان‌دهنده آب‌خوردگی موبایل است.
  • سالم و نو بودن کابل شارژ که از رنگ و شکل آن قابل تشخیص است.

البته حتی اگر هیچ یک از این ویژگی‌ها را روی گوشی مدنظر خود مشاهده نکنید باز هم نمی‌توان با قطعیت گفت گوشی تعمیر نشده است اما اگر علائم بالا را مشاهده کنید، با احتمال بسیار بالایی گوشی سابقه تعمیر دارد یا حداقل دیگر نو نیست.

روش سوم: بازدید نرم‌افزاری

گوشی‌های نو معمولا از نظر نرم‌افزاری ویژگی‌های خاصی دارند که کاربران مختلف بر اساس سلیقه خود این ویژگی‌ها را شخصی‌سازی می‌کنند. همین موضوع، می‌تواند سر نخی برای تشخیص کارکرده بودن گوشی باشد. می‌توانید در هنگام بازدید از گوشی موارد زیر را نیز بررسی کنید:

  • آهنگ زنگ گوشی باید آهنگ زنگ پیش‌فرض باشد. آهنگ زنگ پیش‌فرض هر برند متفاوت است که می‌توانید با جستجو در گوگل، این آهنگ‌ها را بیابید.
  • نرم‌افزاری به جز نرم‌افزارهای سیستمی و اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی نصب نشده باشد. هر نوع شبکه اجتماعی، بازی، تقویم‌های فارسی، برنامه‌های ادیت تصویر و… نشان از نو نبودن گوشی دارند.
  • دو الی سه بار خاموش و روشن کردن گوشی نو نباید درصد باتری آن را تغییر دهد در حالی که باتری گوشی باز شده یا کارکرده با خاموش و روشن کردن متوالی کاهش می‌یابد.

تشخیص نو بودن گوشی آیفون از طریق سایت اپل

شماره سریال گوشی آیفون خود را از مسیر Settings – General – About – Serial Number بردارید و به وبسایت رسمی اپل بروید. در این وبسایت، بخش Check Coverage را پیدا کنید و شماره سریال را در این قسمت وارد نمایید. اگر با پیام «This Phone has not been activated» مواجه شدید، گوشی شما از قبل فعال نشده است و نو خواهد بود. اما اگر پیام Invalid Serial Number را دیدید، گوشی شما نه تنها نو نیست بلکه فیک است و باید به دنبال اولین راه خروج از مکان خرید باشید!

آیا تعمیری بودن گوشی به معنی مشکل داشتن آن است؟

شاید این تصور برای شما به وجود آمده باشد که علت فراری بودن همه کاربران از گوشی‌های تعمیری، کیفیت پایین یا خراب بودن آنهاست در حالی که اینطور نیست. با قیمت‌های بالای تلفن همراه در سالهای اخیر، بسیاری از کاربران گوشی‌های خود را تعمیر می‌کنند زیرا به هر حال خرید یک تلفن همراه جدید قطعا برای کاربر هزینه بسیار بالایی دارد. تعمیر گوشی همراه یک کار بسیار منطقی است و انجام دادن آن هیچ ایرادی ندارد. مشکل جایی ایجاد می‌شود که کلاهبرداران سعی می‌کنند گوشی‌های تعمیری و کارکرده که قیمت پایین‌تری از گوشی‌های نو دارند را به قیمت گوشی نو و به عنوان گوشی نو به کاربران بفروشند. این کار نوعی کلاهبرداری است که هدف ما از معرفی روش‌های تشخیص گوشی باز شده هم روشن کردن این موضوع برای شماست. گوشی تعمیری باید با قیمت کمتری فروخته شود. اگر پول یک گوشی نو را پرداخت می‌کنید، باید گوشی نو به شما فروخته شود اما این به هیچ وجه به معنای کیفیت پایین گوشی تعمیری و کارکرده نخواهد بود.

جمع‌بندی

خرید گوشی نو، برای هر کاربری باعث خوشحالی است اما اگر یک گوشی تعمیر شده به عنوان گوشی نو به شما فروخته شود، این خوشحالی از کاربر سلب خواهد شد. در این مقاله به بررسی روش‌هایی پرداختیم که به کمک آنها می‌توان گوشی نو را از گوشی باز شده تشخیص داد. استفاده از روش اول یعنی کد IMEI بهترین روش برای تشخیص اصالت و نو بودن گوشی است. با این حال اگر تمایل داشته باشید از سایر روش‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

سوالات متداول

کد IMEI چگونه می‌تواند در تشخیص نو بودن گوشی به ما کمک کند؟

این کد از طریق سامانه همتا یا کد دستوری #۷۷۷۷#* اطلاعات گوشی شامل تاریخ فعالسازی و اطلاعات فعالسازی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

چطور می‌توان از روی ظاهر گوشی، نو بودن آن را بررسی کرد؟

خط و خش نداشتن، شفافیت لنزها و وضعیت کابل شارژ، از جمله نکاتی هستند که می‌توانند نو بودن یا نبودن گوشی را تایید یا رد کنند.

آیا گوشی‌های ریپک و ریفربیش شده آیفون، فیک هستند؟

این نوع گوشی‌ها، گوشی‌هایی هستند که نو به حساب نمی‌آیند اما فیک هم نیستند. این گوشی‌ها باز شده هستند و توسط خود کمپانی اپل تعمیر شده و مجدد روانه بازار شده‌اند.