گزارش ۱۴۰۲ خانومی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی بهداشتی «خانومی» گزارش سال ۱۴۰۲ خود را منتشر کرد. در این گزارش بیان شده که خانومی در سال گشته ۱ همت فروش داشته و مشتریان تهرانی بیشترین تعداد کاربران آن را تشکیل داده‌اند.

خانومی یک ورتیکال ای‌کامرس است که روی فروش محصولات زیبایی تمرکز کرده است. مسعود شاهمرادی، هم‌بنیانگذار خانومی در ابتدای گزارش طی یادداشتی عنوان کرده که هزینه‌های اینفلوئنسرمارکتینگ از طریق شبکه‌های اجتماعی به صورت سرسام‌آوری رشد کرده و نسبت به چهار سال پیش، ۵۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است. او بیان کرده که آنها در خانومی به دنبال این هستند تا راه حلی برای این چالش‌ها بیابند. به گفته شاهمرادی چالش‌های موانع ارزی و واردات باعث شده تا چرخه گردش پول نفد در صنعت زیبایی زیاد شود.

خانومی؛ شروع با ۴ نفر، رسیدن به ۲ میلیون مشتری

در گزارش ذکر شده است که خانومی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ با چهار نفر آغاز کرده و در سال ۹۸ با جذب سرمایه توانسته چندین برابر رشد کند. خانومی اکنون ۲۰۰ نفر نیرو و یک مرکز پردازش با مساحتی بیش از ۱۴ هزار متر مربع دارد. براساس گزارش، خانومی قصد دارد بزرگترین شبکه عرضه کالای آرایشی و بهداشتی در ایران باشد و توانسته بیش از ۲ میلیون کاربر ثبت‌نام شده جذب کند که حدود یک و نیم میلیون نفر آنها حداقل یک بار از خانومی خرید کرده‌اند.


خانومی قصد دارد در ۱۰ سالگی شبکه فروش آفلاین و داروخانه راه بیاندازد

در گزارش خانومی ذکر شده که این فروشگاه اینترنتی قصد دارد امسال به مناسبت دهمین سالگرد فعالیت خود، هفت بیزینس لاین جدید راه‌اندازی کند. توسعه ای‌کامرس، توسعه مدیا، ایجاد آژانس تبلیغاتی ویژه محصولات زیبایی، راه‌اندازی داروخانه خانومی، راه‌اندازی شبکه فروشگاهی آفلاین، راه‌اندازی برندهای اختصاصی و تاسیس شبکه افیلیت مارکتینگ، کسب‌وکارها و حوز‌ه‌های تازه‌ای هستند که خانومی قصد ورود به آنها را دارد. پیشتر دیجی‌کالا با راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی در مرکز خرید رویال تهران تجربه جدیدی را در این حوزه به عنوان یک فروشگاه آنلاین رقم زد. باید دید خانومی چه هدف و برنامه‌ای برای راه‌‌اندازی فروشگاه آفلاین در سر دارد و در حوزه دارو تا چه میزان می‌تواند با رقبایی همچون اسنپ‌ دکتر رقابت کند.

برابری جنسیتی نیروها در خانومی

خانومی در گزارش خود بیان کرده که تا اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳۲ نفر نیرو داشته که از این تعداد ۱۱۶ نفر آقا و ۱۱۶ نفر خانم هستند. میانگین سابقه نیروهای شاغل در خانومی ۱۴ ماه است. ۱۳۲ نفر از نیروهای خانومی در بخش عملیات و ۱۰۰ نفر غیر عملیاتی هستند. عمده میزان تحصیلات نیروهای خانومی کارشناسی و سپس دیپلم است. میانگین سنی افراد شاغل در خانومی ۳۳ سال است.

یک همت فروش در سال ۱۴۰۲

خانومی در گزارش خود بیان کرده که در سال ۱۴۰۲ توانسته به یک هزار میلیارد تومان فروش دست یابد. میزان فروش خانومی در سال ۱۳۹۳، ۳۸۰ میلیون تومان بوده است. تعداد مشتریان خانومی به نسبت سال ۱۴۰۱، ۵۶ درصد رشد داشته است. خانومی در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به مشتریان خود تخفیف داده است.

خانومی در گزارشش اعلام کرده که در دوران بلک فرایدی سال گذشته که کمپین «بلک بیوتی» را در تاریخ‌های ۳۰ آبان تا ۶ آذر ۱۴۰۲ اجرا کرده، بیشترین میزان فروش را محقق کرده است. در تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۲ خانومی توانسته ۴۰ میلیارد تومان فروش را طی یک روز ثبت کند که رکورد در میزان فروش آن بوده است. براساس داده‌های خانومی، گران‌ترین سفارش سال گذشته ۶۶ میلیون تومان بوده است.

خانومی در گزارش خود اعلام کرده که انبار مرکز پردازش آن ظرفیت پردازش ۱.۵ میلیون کالا را دارد. یک آمار جالب در گزارش خانومی به چشم می‌خورد که مربوط به نرخ بازگشت کالا است. با توجه به اینکه محصولات آرایشی بهداشتی و زیبایی از حساسیت زیادی برخوردارند، این رقم اهمیت ویژه‌ای دارد. براساس آماری که خانومی ارایه داده، نرخ بازگشت کالای زیبایی در تجارت الکترونیک در جهان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است، اما این رقم برای خانومی ۰.۲۹ است.

توزیع فروش خانومی به روایت استان‌های ایران؛ تهران در رتبه دوم!

در گزارش خانومی عنوان شده که ۴۴ درصد مشتریان این فروشگاه زیبایی در تهران و حدود ۵۶ درصد در شهرستان‌ها هستند. بنابراین استان تهران در رتبه دوم قرار می‌گیرد و براساس آمار کلی، شهرستان‌ها در مجموع مشتریان بیشتری برای خانومی دارند. اما در آمار تفکیک شده، استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد مشتریان خانومی را تشکیل داده‌اند. گفتنی است خانم‌های گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال (نسل Z) بیشترین تعداد کاربران خانومی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس گزارش خانومی، ۲۶ درصد محصولات این فروشگاه محصولات مراقبت از پوست و ۲۵ درصد عطر و ادکلن هستند. مراقبت از مو و لوازم آرایشی به ترتیب بیشترین محصولات دیگر این فروشگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

در گزارش خانومی ذکر شده که تا سال ۲۰۲۷ درآمد صنعت زیبایی در جهان به ۵۸۰ میلیارد دلار می‌رسد. این درآمد در سال ۲۰۲۳، رقم ۴۲۶ میلیارد دلار بوده است. برند لورئال و سپس یونیلیور بیشترین درآمد را داشته‌اند.

فایل کامل PDF گزارش ۱۴۰۲ «خانومی» را از اینجا دریافت کنید.

گزارش-سال-خانومی