گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ «کافه بازار» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۳

شرکت کافه بازار دیشب طی رویداد با حضور خبرنگاران حوزه فناوری و سرگرمی، گزارش عملکرد فروشگاه بازار در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد.

شرکت کافه بازار شب گذشته اول مرداد در رویدادی با حضور خبرنگاران فعال حوزه فناوری و سرگرمی، گزارشی جامع از عملکرد و همچنین آمار و ارقام ثبت شده ارائه کرد. «شهاب خدابخش» مدیرعامل کافه بازار، «محمد تکلو» قائم مقام محصول، «شهاب شفیعی» مدیر محصول پلتفرم و «علی نوربخش» معاون اجرایی به ارائه و توضیح درباره این آمار پرداختند.

شهاب خدابخش در ابتدای صحبت‌های خود از لزوم ارتباط بین کسب و کارهای نوپا با رسانه‌ها و نقش رسانه در انتقال آگاهی به جامعه گفت. او در ادامه به تلاش‌های تیم بازار برای ایجاد یک درگاه امن و جلوگیری از تهدیدهایی چون فیشینگ اشاره کرد.


محمد تکلو در ادامه از فشارها و محدودیت‌هایی که تیم کافه بازار طی دو سال گذشته تجربه کرد سخن گفت و پس از آن بخشی از آمار را در اختیار خبرنگاران گذاشت. تعداد ۱۰ هزار برنامه ایرانی و ۱۲ هزار بازی ایرانی داخل فروشگاه بازار طی سال ۱۴۰۲ در دسترس قرار گرفتند. طبق گفته‌های نوربخش تعداد برنامه‌ها نسبت به سال‌های قبل با کاهش روبرو شده، اما از سوی دیگر تعداد بازی‌ها افزایش داشته است. تعداد توسعه‌دهندگان در این مدت تغییر چندانی به خود ندیده که نشان می‌دهد افراد و تیم‌های توسعه بیشتر به سمت ساخت بازی تمایل پیدا کرده‌اند.

شهاب شفیعی در ادامه به بیان آمار مرتبط با ترافیک کاربران پرداخت. طبق صحبت‌های او تعداد ۲.۷ میلیارد نصب و آپدیت در این فروشگاه طی سال ۱۴۰۲ انجام شد. تعداد کل کاربران ثبت‌نامی در این پلتفرم به ۵۵.۸ میلیون نفر رسید و رکورد روزانه ۷.۸ میلیون نصب در این سال رقم خورد.

بخش بازی‌های بدون نصب یا PWA یکی از بخش‌های مهمی بود که در سال ۱۴۰۲ به بازار اضافه شد. حدود ۳۰۰ بازی در این بخش در دسترس کاربران قرار گرفتند و بیش از ۱.۸ میلیون کاربر فعال ماهانه به تجربه آنها پرداختند. این کاربران به طور کلی ۳۶ میلیون دقیقه در ماه سراغ بازی‌های بدون نصب رفته‌اند. البته پس از ورود بازی همستر کامبت و انواع مشابه آن و هجوم گسترده کاربران به این گونه بازی‌های، استقبال از عناوین PWA بازار با کاهش قابل توجه روبرو شد.

اعضای تیم بازار در صحبت‌های خود آمار دیگری هم ارائه دادند. برای مثال تعداد ۴۶ میلیون تراکنش موفق در سال ۱۴۰۲ در بازار ثبت شده است و ۵.۵ میلیون کاربر نسبت به خرید محتوای دیجیتالی از این فروشگاه اقدام کرده‌اند. تعداد ۳۰ هزار توسعه‌دهنده در بازار برنامه‌های خود را به انتشار رسانده‌اند که ۵ هزارتای آنها توسعه‌دهنده بازی و ۲۵ هزارتای آنها توسعه‌دهنده برنامه بودند. سهم این توسعه‌دهندگان از فروش برنامه‌ها و بازی‌ها هم ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. اعضای بازار در جواب به سوال به اینکه بیشترین و کمترین سهم از این درآمد متعلق به کدام توسعه‌دهندگان است، گفتند پلتفرم «دیوار» بیشترین درآمد را دارد، اما برای حفظ حق حریم خصوصی آنها از ارائه مقدار دقیق درآمد خودداری کردند.

نهایت آماری از سرویس تبلیغات بازار هم ارائه شد که بر اساس آن، بیش از ۲ هزار برنامه و بازی در سال ۱۴۰۲ از این سرویس استفاده کرده‌اند. همچنین ۴۶.۲ میلیون نصب در این سال از طریق تبلیغات صورت گرفته است که رشد ۲۵ درصدی آن نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. مقدار ایمپرشن کل جستجو در بازار هم ۲.۶ میلیارد تخمین زده شده است.

شهاب نوربخش در انتهای صحبت‌های خود از تلاش‌های کافه بازار برای دسترسی هر چه بیشتر این پلتفرم برای قشر وسیع‌تر کاربران از جمله افراد نابینا صحبت کرد. طبق گفته اول حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار نابینا در کشور وجود دارند که دسترسی به چنین برنامه‌هایی برای آنها چالشی بزرگ به حساب می‌آید. تیم کافه بازار با ایجاد صفحه‌ای مخصوص با نام «دسترسی‌پذیری برای همه»‌ تلاش دارد تا این چالش را به حداقل برساند.

خدابخش همچنین به بحث فیلترینگ و تحریم و تاثیر آن روی بازار هم پرداخت و گفت فیلترینگ و تحریم هر دو اشتباه هستند و تاثیر منفی روی کسب و کارها می‌گذارند. چرا که برای مثال به خاطر تحریم، امکان مذاکره با توسعه‌دهندگان خارجی برای انتشار مستقیم بازی‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر، فیلترینگ اجازه عرضه برخی از برنامه‌ها پرکاربرد را نمی‌دهد. او همچنین اشاره کرد فیلتر شدن فروشگاه گوگل پلی در شهریور ۱۴۰۱ منجر به رشد ۲۵ الی ۳۰ درصدی کاربران بازار شد، اما با گذر زمان تنها ۵ درصد آنها باقی مانده‌اند.