در جهانی که صنعت خودرو یکی از موتورهای محرک اقتصادی است، درک صحیح از بازار خودرو و عوامل مؤثر بر آن، امری ضروری و حیاتی به نظر میرسد. گزارش سالیانه کارنامه تلاشی است برای تحلیل و بررسی عمیق و جامع این بازار پرتحول.
این گزارش به دنبال ارائه تحلیلی از وضعیت بازار خودرو در ایران، بررسی کیفیت و سلامت خودروها و همچنین ارائه اطلاعاتی از فعالیتهای کارنامه در سال ۱۴۰۲ است. هدف از تهیه و انتشار این گزارش، کمک به تصمیمگیریهای بهتر و آگاهانهتر برای همه فعالان بازار، از خریداران و فروشندگان تا سرمایهگذاران و تحلیلگران اقتصادی است.
سال ۱۴۰۲ برای کارنامه؛ رشد در سال رکود بازار!
سال گذشته در کنار خدمات کارشناسی خودرو و فروش سفارشی، خدمات کارشناسی موتورسیکلت در محل، خرید اقسطی، مبایعهنامه آنلاین و گزارش قیمت آنلاین به کارنامه اضافه شد. بر اساس این گزارش، در سال گذشته فروش ناخالص کارنامه (GMV) ۲۴۴ درصد رشد کرد و ارزش خودروهای کارشناسی و معاملهشده توسط کارنامه در تهران به ۵۲.۲ هزار میلیارد تومان رسید.
این در حالی است که آمار و ارقام برگرفته از شاخص قیمت در گزارش کارنامه نشان میدهد که در ۱۲ ماهۀ سال ۱۴۰۲، شاخص قیمت بازار تنها ۲ درصد افزایش را ثبت کرده و در این بازار هنوز سهم بیشتر عرضه با خودروهای کارکرده است. جالب است بدانید که ۵۷ درصد از خودروهای عرضهشده در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشتند که ۷۰ درصد آنها در بخش موتور و گیربکس و ۹۴ درصد آنها در بخش بدنه دارای آسیب بودند.
افزایش تنوع خدمات کارنامه در سال ۱۴۰۲
سال گذشته در کنار خدمات کارشناسی خودرو و فروش سفارشی، خدمات کارشناسی موتورسیکلت در محل، خرید اقسطی، مبایعهنامه آنلاین و گزارش قیمت آنلاین به کارنامه اضافه شد. این توسعه سبد محصولات کارنامه در سال ۱۴۰۲، باعث استفاده بیش از ۲۲۱ هزار نفر از انواع سرویسهای غیررایگان کارنامه شد.
کارنامه؛ بزرگترین پلتفرم کارشناسی خودرو
در طول سال گذشته، کارنامه با کارشناسی ۶۹,۴۸۸ خودرو به ارزش ۴۹.۴ هزار میلیارد تومان، توانست رشد چشمگیری را تجربه کند. این تعداد خودروهای کارشناسیشده نسبت به سال قبل ۶۶ درصد افزایش داشته و ارزش ریالی آنها نیز ۸۲ درصد رشد داشته است.
کارنامه به عنوان بزرگترین پلتفرم در حوزه کارشناسی خودرو، توانست ۱۰۰ برند از ۱۱۸ برند موجود در بازار را در طیف وسیعی از قیمتها پوشش دهد و بهطور روزانه ۶۱۶ خودروی مختلف را قیمتگذاری کند.
کارنامه در سال ۱۴۰۲، موفق شد به ۷۵ درصد درخواستهای کارشناسی در محل، در همان روزِ ثبتدرخواست خدمات ارائه کند. این موفقیت، مرهون بیش از ۷،۰۶۱ نفر-ساعت آموزش حرفهای برای کارشناسان خودرو و و بیش از ۳۰۴ هزار تماس با مشتریان و کارشناسان برای ارزیابی و بهبود کیفیت خدمات است.
نتیجه این تلاشها، دستیابی به شاخص رضایت مشتری (NPS) با عدد ۶۴ برای خدمات کارشناسی خودرو بود. این آمار نشاندهنده تعهد کارنامه به ارتقاء مداوم کیفیت خدمات و توجه به نیازهای مشتریان است.