چگونه یک فضای کار اشتراکی با ویژگی‌های خوب داشته باشیم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

چگونه یک فضای کار اشتراکی با ویژگی‌های خوب داشته باشیم؟

 

یکی از محیط‌هایی که بیشتر شرکت‌ها و یا استارتاپ‌ها از آن استفاده می‌کنند، فضای کار اشتراکی است. در این محیط، افراد یک تیم دور هم جمع شده و به کار کردن می‌پردازند. استفاده از فضای کار اشتراکی باعث ایجاد تعامل و هماهنگی در بین اعضای تیم می‌شود.

در ایران نیز استفاده از این محیط‌ها به دلیل صرفه اقتصادی برای استارتاپ‌ها، رواج پیدا کرده است. نکته قابل توجه در این‌گونه از فضاها، دکوراسیون آن است که موجب افزایش یا کاهش بهره‌وری افراد می‌شود.


در این مقاله قصد داریم در ارتباط با طراحی فضای داخلی این محیط‌ها صحبت کنیم. پس اگر شما هم به دکوراسیون فضای کار اشتراکی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

فضای کار اشتراکی چیست؟

بسیاری از شرکت‌ها به دلیل بالا رفتن قیمت اجاره فضای بزرگ‌تر، باید به فکر فضاهای دیگری باشند تا بتوانند کارمندان خود را در آن، جای داده و هر کارمند در عین داشتن میز مخصوص خود، ‌برای تعامل با دیگر کارمندان به میز کارگروهی نیز دسترسی داشته باشد. فضای کار اشتراکی پاسخگوی این نیاز است.

به طور کلی، فضای کار اشتراکی محیطی است که در آن امکان کار کردن چند نفر وجود دارد. علاوه بر این، هر فرد میزی برای خود دارد. این فضاها برای کار کردن به صورت تیمی تشکیل شده و هزینه اجاره آن کمتر از اجاره اتاق و یا مکانی دیگر است.

تاریخچه‌ای کوتاه در ارتباط با فضای کار اشتراکی

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که فضای کار اشتراکی در ابتدا چگونه خلق شد؟ ایده این نوع فضاها برای اولین‌بار به ذهن شخصی با ‌نام Brad Neuberg خطور کرده است. در ابتدای خلق فضای کار اشتراکی استقبالی از آن صورت نگرفته ‌بود، با این حال پس از گذشت مدتی مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی، مردم را به استفاده از آن‌ها جذب کرد.

دکوراسیون فضای کار اشتراکی باید چگونه باشد؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در فضاهای کار اشتراکی باید رعایت شود، نوع دکوراسیون آن است. همان‌طور که گفتیم، دکوراسیون فضای کار اشتراکی می‌تواند در میزان بهره‌وری و عملکرد تیم تأثیر داشته باشد. باید توجه داشته باشید در محیط کار اشتراکی باید افراد در عین داشتن فضای شخصی برای انجام کار، ‌فضایی برای انجام کار گروهی نیز داشته باشند. این تقسیم‌بندی می‌تواند با پارتیشن شیشه ‌ای صورت گیرد. در ادامه به برخی نکات طراحی فضای کار اشتراکی پرداخته‌ایم:

انعطاف‌پذیری فضا

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طراحی فضای کار اشتراکی در نظر گرفته شود، انعطاف‌پذیری فضاست؛ بدین معنا که آن محیط، برای کار کردن تیم‌های متفاوت با زمینه کاری متنوع، مناسب باشد. مواردی که می‌توانید در این مورد رعایت کنید،‌ از قرار زیر است:

  • میزهایی که برای فضای کار اشترکی انتخاب می‌کنید، خیلی بزرگ و جاگیر نباشند. همچنین میزها نباید خیلی سنگین باشند تا در صورت لزوم،‌ به سادگی بتوان آن‌ها را جابه‌جا کرد تا محیط بهتری ارائه شود.
  • بین میزها می‌توان جداول تقسیم‌بندی تعبیه کرد، ‌تا فضای کار شخصی هر فرد مشخص و جدا باشد.
  • در تقسیم‌بندی فضا می‌توان از پارتیشن استفاده کرد. این نوع تقسیم‌بندی به راحتی جابه‌جا شده و یا تغییر داده می‌شوند.

در نظر گرفتن بخشی از فضا به عنوان اتاق جلسه

در تقسیم‌بندی فضای کار اشتراکی، ‌بهتر است فضای مجزایی به عنوان اتاق جلسه در نظر گرفته شود. این اتاق به دلیل اهمیت برای شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، باید دکوراسیون مناسبی داشته باشد. مهم‌ترین نکته در دکوراسیون و طراحی اتاق جلسه در فضای کار اشتراکی، عایق بودن دیوارهای اتاق است. از آنجایی که مسائل مهمی در اتاق جلسه مطرح می‌شود، بهتر است دیوارها عایق باشند تا از خروج یا ورود صدای خارج از اتاق، جلوگیری شود.

مبلمان

در دکوراسیون فضای کار اشتراکی و فضاهای داخلی آن، از چند نوع مبلمان استفاده کنید. مبلمان استفاده شده در فضای کار اشتراکی باید استاندارد بوده و برای نشستن راحت باشد. همچنین تنوع در مبلمان، گزینه‌های مختلفی را برای استفاده افراد با سلایق متفاوت ایجاد می‌کند.

استفاده از تجهیزات و امکانات به‌روز

استارتاپ‌ها، تیم‌ها، شرکت‌ها و یا افراد دورکاری که برای کار کردن به فضای کار اشتراکی می‌روند، نیاز به استفاده از تجهیزات و امکانات به‌روز در این فضاها دارند. تجهیزاتی مانند اینترنت پرسرعت،‌ پرینتر، اسکنر و یا موارد دیگر باید در فضای کار اشتراکی فراهم باشد؛ بنابراین می‌توان بخشی را برای جای‌گذاری این تجهیزات فراهم کرد که برای همه قابل دسترس باشد.

نورپردازی

همان‌طور که می‌دانید، نورپردازی یکی از شاخص‌های مهم دکوراسیون در هر محیطی است. نورپردازی فضای کار اشتراکی باید به صورتی باشد که امکان کار کردن با لپ‌تاپ و یا مطالعه را برای همه افراد در تمامی ساعات شبانه‌روز فراهم کند.

همچنین، کار کردن یکنواخت در یک فضای بسته در کنار سایرین، ممکن است کمی کسل‌کننده باشد؛ بنابراین نورپردازی باید به‌گونه‌ای باشد تا محیط را جذاب و شاداب نشان دهد. تعادل در نورپردازی باعث جذب افراد به فضای کار اشتراکی می‌شود.

در نظر گرفتن نیاز افراد مختلف

نکته دیگری که باید در دکوراسیون محیط کار اشتراکی در نظر گرفته شود، در نظر گرفتن نیاز همه استفاده‌کنندگان است. فضای کار اشتراکی تنها برای یک قشر خاص با نوع کار ثابت خلق نشده و افراد با مشاغل گوناگون به این محیط‌ها برای استفاده رجوع می‌کنند.

همچنین برخی از تیم‌ها برای کار کردن در کنار هم و گفتگو و برخی دیگر،‌ برای کار کردن، مطالعه و یا انجام تحقیقات از فضای کار اشتراکی استفاده می‌کنند؛ پس دکوراسیون فضای کار اشتراکی باید نیاز تمامی این افراد با نوع کار متفاوت آن‌ها را پاسخ دهد. تعبیه کردن پریز چندگانه در هر میز،‌ تأمین کردن تجهیزات چاپی، در نظر گرفتن محیطی به‌عنوان آشپزخانه و سرویس بهداشتی از الزامات است.

طراحی بیوفیلیک، پاسخگوی نیازهای روحی

نکته دیگری که موجب جذابیت فضای کار اشتراکی و بازگشت مردم به آن برای استفاده مجدد می‌شود، استفاده از گیاهان و فضای سبز است. بهتر است فضای کار اشتراکی دسترسی به حیاطی با گیاهان داشته باشد؛ در غیر این صورت استفاده از گل‌ها و گیاهان متنوع در داخل فضای کار، می‌تواند تأثیر بسزایی در روحیه افراد در حال کار بگذارد. همچنین این کار، محیط را از یکنواختی خارج می‌کند.

مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی برای شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و افراد

خوب است بدانید کمبود بودجه برای اجاره مکانی بزرگ‌تر تنها دلیل استفاده از فضاهای کار اشتراکی نیست! کار کردن در محیط‌های اشتراکی، مزایایی را برای استارتاپ‌ها،‌ شرکت‌ها و افراد به‌ همراه دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌‌کنیم:

  • تشویق شدن کارمندان به کار کردن
  • قابلیت استفاده از تخصص و تجارب دیگران
  • صرفه‌جویی کردن در هزینه‌ها
  • آماده کردن استارتاپ‌های کوچک برای مدیریت شرکت‌های بزرگ‌تر
  • تقویت کردن اراده کارمندان برای حضور و شرکت در گفتگوها

کلام پایانی

فضای کار اشتراکی محیط‌هایی هستند که امروزه استفاده از آن‌ها به‌جای اجاره واحد، رواج یافته است. فضای کار اشتراکی امکانات و تجهیزات را برای استفاده‌کنندگان فراهم می‌کند و میزهای شخصی و گروهی، ‌برای فعالیت‌های متنوع ارائه می‌دهد.

طراحی داخلی فضای کار اشتراکی تأثیر زیادی در جذب افراد و عملکرد آن‌ها دارد. در این مقاله در ارتباط با طراحی محیط‌های کار اشتراکی صحبت کرده و نکاتی را که باید در طراحی این محیط‌ها رعایت شوند،‌ بررسی کردیم.

برای این‌که دکوراسیون فضای کار اشتراکی کسل‌کننده و یکنواخت نباشد، ‌بهتر است این نکات رعایت شود. در انتها نیز مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی توسط استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و افراد را برشمردیم.