مصاحبه اختصاصی وبنا با محمد صادق اسماعیلی فر مدیر سایت بلاگرد

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۶

وبنا – سایت بلاگرد یک سرویس دهنده اینترنتی است که به کاربران خود این امکان را می دهد بتوانند به سادگی در سایت و وبلاگ خود سیستم تبادل لینک پیاده سازی کرده و لینک دوستان و سایت های همکار خود را در سایت یا وبلاگ خود منتشر کنند. در ادامه مصاحبه اختصاصی سایت خبری وبنا را با مدیر سایت بلاگرد بخوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید ؟ چند سال سن دارید ؟ و متولد کجا هستید ؟
با عرض تشکر از شما به خاطر اهمیتی که به سرویس دهنده های وب می دهید، من محمد صادق اسماعیلی فر ۲۲ سال سن دارم و ساکن استان مازندران هستم.

تحصیلات مرتبط با رشته کاری شما است ؟
در حال حاضر دانشجوی ریاضی کاربردی دانشگاه مازندران هستم و به دلیل علاقه ای که به مسائل رایانه به خصوص برنامه نویسی داشتم وارد این کار شدم.

سایت بلاگرد را از چه زمانی راه اندازی کردید ؟
سایت بلاگرد http://www.blogard.com عملا در سال ۱۳۸۵ به مجموعه کارهای شرکت ما اضافه شد ولی قبل از اینکه درمجموعه مدیریتی ما قرار بگیرد نیز فعالیت می کرد.

سایت بلاگرد را خریداری کردید ، می تونم بدونم از چه کسی و با چه شرایطی ؟
در ابتدا قصد حمایت از این سرویس رو داشتیم اما به دلیل اینکه طرف مقابل ما رضایت چندانی به این امر نداشت بحث خرید بوجود آمد و سایت به طور کامل از ایشان خریداری شد. بنا به توافقاتی که صورت گرفته شرایط قراردادنامه به صورت محرمانه ست.

چرا بلاگرد ؟ چرا یک سایت به اشتراک گزاری لینک ؟
به دلیل بکر بودن کار و همچنین اشکالاتی که در سایت رقیب ما یعنی بلاگرولینگ وجود داشت تصمیم گرفتیم سایت بلاگرد رو برای کاربران ایرانی در نظر بگیریم و با وجود مشکلات زیادی که مدیریت این سایت داره خدمات خودمونو در حد قابل قبولی ارائه کنیم.

کاربران شما بیشتر وبلاگ نویس هستند یا وب سایت ها هم با بلاگرد کار می کنند ؟
بیشتر کاربران ما از وبلاگ نویسان هستند اما سایت های زیادی هم وجود دارند که از خدمات ما استفاده می کنند و گاهی پیش آمده که از نقطه نظرات وب مسترهایی که کاربرمون بوده اند برای بهبود کار استفاده نمودیم.

هدف شما از خرید این سایت چه بود ؟ و چه برنامه ای را برای توسعه دارید ؟
همونطور که گفتم هدف ما ایجاد یک وب سایت فارسی زبان با مدیرانی در داخل ایران برای بی نیاز کردن کاربران ایرانی به سایت های مشابه خارجی بود.

سایت چه تعداد کاربر دارد ؟
الان که با شما صحبت می کنم سایت چیزی حدود ۸۰۰۰ کاربر عضو دارد که این میزان نشون میده که کاربران اقبال بیشتری نسبت به گذشته در استفاده از سرویس ایرانی به جای خارجی دارند. اگر وبلاگ نویسانی که از سایت های مشابه استفاده می کنند به سیستم ما اضافه شوند انتظار میره رشد بهتری داشته باشیم که این مهم رو در برنامه های تبلیغاتی آینده مون در نظر میگیریم.

از لبخند ریاضی بگویید ؟ هدف شما چه بود ؟ به هدف خود رسیده اید ؟
لبخند ریاضی(Riazilog.com) در واقع دغدغه بنده در رشته تخصصی ام ریاضی بود که به این صورت ظهور کرد و در حال حاضر به جرات میتونم بگم یکی از موفق ترین سایت های علمی کشور است. رویکرد ما در لبخند ریاضی جذب و راهنمایی تمام افرادیه که در اینترنت به دنبال ریاضی هستند. ما در لبخند ریاضی یک گروه علمی داریم که در این گروه هرکس مسئولیت بخشی از کار رو داره. در اینجا جا داره از دوستان خوبم آقای پهلوزاده و خانم کچویی به خاطر همکاری های صمیمانه شان تشکر و قدردانی داشته باشم.

البته بعد از سایت olc.ir منظورتون است ؟ (خنده)

بیشتر منظورم در بخش ریاضی بوده،‌ البته سایت www.olc.ir هم بسیار عالیه و در حوزه کاری خودش بی نظیره.

در مورد بلاگرد چطور ؟
در مورد بلاگرد باید بگم ما برنامه های زیادی در این رابطه داریم که امسال بخشی از آنها رو اجرا می کنیم و انشاالله سعی داریم این سرویس رو به صورت بین المللی ارائه بدهیم.

شما وبلاگ دارید ؟
بنده وبلاگی با نام دست نوشته های یک ریاضی نویس با آدرس mathcom.blogfa.com دارم. البته فرصت چندانی برای بروزرسانی آن ندارم و بیشتر در زمینه مشکلات و فعالیت هایم می نویسم.

روزانه چند ساعت از اینترنت استفاده می کنید ؟
در ایامی که دانشگاه نیستم روزی ۶ ساعت اما در مابقی اوقات شاید ۲ ساعت. بیشتر وقتمو روی تکمیل پروژه ها و طرح هامون میزارم.

از چه زمانی با اینترنت آشنا شدید ؟ و اینترنت در ایران چه تغییراتی در زندگی روزانه شما ایجاد کرده ؟
من به دلیل اینکه به مجلات علمی علاقه زیادی داشتم از اولین دقایق! حضور اینترنت در ایران با این پدیده آشنا شدم و درموردش اطلاعاتی داشتم. یادمه اون زمان در شهرستان ما اینترنت راه نیفتاده بود و اگر به کسی می گفتی ISP کجاست می گفت آقا درست صحبت کن!!! اولین سایتی هم که ساختم یه صفحه شخصی در یکی از سایت های هاستینگ رایگان بود و مهمترین تغییری که اینترنت در زندگیم داده راحت کردن دسترسی به منابع علمی بوده.

نظر شما درخصوص تبلیغات اینترنتی چیست ؟ در سایت تبلیغات نمایش می دهید ؟ و در کجا ها تبلیغات می کنید؟
به نظر من تبلیغات اینترنتی یک بحث تخصصی در حوزه تبلیغاته که حتی میشه به صورت یک علم به اون نگاه کرد. ما در سایت بلاگرد یک سری قوانین سفت و سخت در تبلیغات داریم و به هر لینکی تبلیغات نمی دهیم. اگر شما دقت کنید حتی صفحه ای رو هم برای معرفی بخش تبلیغات در نظر نگرفتیم و تبلیغاتی که در سایت می بینید افرادی بودند که خود برای امر تبلیغ تماس گرفتند. در واقع اگر راحتتر بخوام بگم ما در حال حاضر بیشترین هدفمون ارائه یک سرویس خوبه و نمی خواهیم روی تبلیغات مانور بدیم.

برای معرفی سایت از چه سیستم هایی استفاده کردید ؟

بهترین معرفان ما کاربران هستند که در آخرین لینک همه کاربران عنوانی به صورت by blogard ظاهر میشود. تا به الان در سایت های دیگر تبلیغات نداشته ایم اما در آینده نزدیک خواهیم داشت.

بهترین حمایت از بلاگرد چیست ؟
اعتماد و استفاده از بلاگرد و تحریم سایت های خارجی مشابه

پس شما هم مثل شورای امنیت اهل تحریم هستید ؟ (خنده)
بله (خنده)، اما جدای از شوخی همه در انتخاب محصول آزادند ولی یه زمانی بحث حمایت از محصول خوب و داخلی به میون میاد که خب تحریم میتونه خیلی چیزا رو مشخص کنه. البته منظورم از تحریم بحث فرهنگ استفاده است. من هم کالای بد ایرانی استفاده نمی کنم و میرم جنس خارجی می گیرم. اما وقتی که یه جنس داخلی خوب وجود داره با پشتیبانی صد در صد ایرانی دیگه جنس خارجی خریدن به دلیل عدم اطمینان به پشتیبانی و همینطور تحریم های گاه و بیگاه کار معقولی نیست.

آیا تا امروز در خصوص لینک های قرار گرفته در سایت با مشکل مواجه شدید ؟
خیر. به این علت که لینک ها در خود سایت نشان داده نمی شوند و در سایت یا وبلاگ کاربر نمایش داده می شوند. در این صورت مسئولیت لینک به عهده کاربر نمایش دهنده است. البته اتفاق افتاده که شخصا به کاربرانی که لینک های غیراخلاقی وارد می نمودند به صورت ایمیلی تذکر داده باشم.

شما بیشتر مجله های چاپی را می خوانید یا سایت نشریات را مطالعه می کنید ؟
هم اکنون در ایران سایت نشریات جذابیت لازم را ندارد. در زمانیکه ساعات مطالعه ام زیاد بود از سایت ها و نشریات انگلیسی در حیطه کاریم بهره می بردم و معمولا آنها را بر روی رایانه ذخیره می کردم تا در فرصت مقتضی مطالعه کنم.

کدام بخش در سایت بیشتر اهمیت دارد و بیشتر استفاده می شود ؟
بخش های لینک گرد و لینک دونی بیشترین استفاده را در سایت ما دارند. در لبخند ریاضی هم بیشترین تعداد بازدید و لینک به مطلب مربوط میشد به مقاله عدد شیطان.

آیا در سایت قسمت تجاری هم دارید ؟ یعنی سایت شما درآمد هم دارد ؟

همونطور که ذکر کردم ما سعی کردیم از سایت بهره برداری تجاری نکنیم و بیشتر به فکر بهبود خدمات باشیم. اما در مرحله ای از کار مطمئنا سعی می کنیم هزینه های سایت رو از درون خود سایت در بیاریم.

طراحی و برنامه نویسی های سایت را چه کسی انجام می دهد ؟
دیدگاهی که ما در طرح ها و پروژه هامون داریم یک دیدگاه گروهی و تیمی ست. یعنی هر بخش از کار توسط یک نفر نوشته می شود و در بلاگرد هم با این رویکرد جلو می رویم و از تخصص های مختلف در قسمت های مختلف اون استفاده می کنیم. کار اولیه این سایت توسط یکی از دوستان صورت گرفته، اما در حال حاضر مدیریت فنی کار به عهده بنده است و از برنامه نویسان مختلفی در کار بهره می بریم.

آینده وب را در ایران چگونه می بینید ؟
وضعیت وب در کل جهان در حال توسعه و پیشرفت است و ایران هم ازین توسعه مستثنی نیست. اما سرعت این توسعه خیلی مهمه که باید بگم متاسفانه با سیاست های غلطی که در این حوزه تا بحال وجود داشته سرعت توسعه وب در ایران با توجه به زیرساخت ها و خرج کردهای صورت گرفته بسیار پایین بوده است.

رنگ مورد علاقه مدیر بلاگرد چیست ؟
هر رنگی در جای مناسبش خوبه.

رنگ خاصی که در بلاگرد استفاده شده نظر شماست ؟
رنگ استفاده شده در بلاگرد هم مناسب بلاگرده ولی می بینید که در لبخند ریاضی از رنگ دیگه ای استفاده کردم. اصولا در طراحی وب بحث رنگ از سلیقه جدا میشه.

از ورزش هایی که دوست دارید و بهترین تفریح خود بگویید؟
ورزش مورد علاقه ام کوهنوردی به صورت تفریحیه. بهترین تفریح هم بنا به شرایط کاریم تغییر می کنه.

نظر شما در خصوص طرح ساماندهی چیست ؟ آیا سایت خود را ثبت کردید ؟

نظر بنده رو میتونید از طریق مصاحبه ام با فاوانیوزمتوجه بشوید. تا بحال از سایت هایی که داریم تنها لبخند ریاضی ثبت شده است.

چرا ؟
فکر کنم به خاطر حس کنجکاوی بود و بیشتر اینکه بدونم بعد از ثبت چه امتیازات و تسهیلاتی برای سایت در نظر گرفته میشه و چه حمایت هایی صورت میگیره که متاسفانه هیچ امتیاز و حمایتی صورت نگرفت. البته یه چندباری هم اشتباهی سایت فیلتر شد که به نظر مشکل از سیستم های فیلترینگ بود.

گشت و گذار در دنیای واقعی را دوست دارید یا گردش در دنیای مجازی ؟
در دنیای واقعی. به این علت که مجازی زندگی کردن هم حدی دارد.

روابط اجتماعی در دنیای مجازی برای شما راحت تر است یا در دنیای حقیقی ؟
روابط عمومی ام خیلی خوبه. فرقی نداره دنیا مجازی باشه یا حقیقی.

بهترین کتاب که مطالعه کرده اید چیست ؟ کتاب چاپی را دوست دارید با کتاب الکترونیک را ؟
کتاب آموزش PHP از انتشارات ناقوس. مسلما کتاب چاپی ارزش دیگه ای داره.

نظر شما درباره وبنا ؟
وبنا یک نیاز وب فارسی بود که الحمدلله شما به خوبی این نیاز رو درک کردید. من و تیم همکارم از فعالیت های این وب سایت حمایت می کنیم.

آیا در جشنواره وزارت ارشاد در خرداد شرکت می کنید ؟

هنوز تصمیمی نگرفتیم.

مرسی از اینکه وقت خودتون را در اختیار ما و خوانندگان وبنا قرار دادید.

در پایان جا داره از پشتیبانی جناب آقای مهندس مومنی از پیش کسوتان و اساتید حوزه آی تی استان مازندران تشکر کنم و باید بگم تمام فعالیت ها و موفقیت های سایت بلاگرد مرهون زحمات و نظرات بی دریغ ایشونه. همچنین از شما به خاطر پرداختن به مسائل وب مسترها متشکرم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *