شاخه ‌های دیجیتال مارکتینگ

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲

 

شاخه ‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چند سالی است که در قلب کسب و کارهای مختلف رخنه کرده است و جزو مبانی پیشرفت شرکت‌های مختلف شده است. به همین دلیل استفاده از کانال‌های مختلف دیجیتالی برای بازاریابی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. افرادی که می‌خواهند از بازاریابی آنلاین منتفع شوند، باید به زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک حوزه جدا نشدنی از بازاریابی آنلاین بنگرند. از این رو در دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ به زیر شاخه‌های آن توجه زیادی می‌شود. در ادامه این مطلب به تشریح و بیان مهم‌ترین و پرکاربردترین زیر شاخه‌های بازایابی دیجیتالی خواهیم پرداخت. شما با گذراندن این دوره‌ها با کمک مکتب خانه می‌توانید به خوبی از مزایای بازاریابی دیجیتال بهره مند شوید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور حتم می‌توانیم بگوییم که کسب و کارهای مختلف به قدری به فعالیت در فضای مجازی نیاز دارند که باید با مبانی و زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ آشنایی کاملی داشته باشند. در کل اگر بخواهیم دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده را تبیین کنیم، چنین می‌گوییم که دیجیتال مارکتینگ فعالیتی دیجیتالی برای بازاریابی برندهای مختلف است که می‌توان طی آن تبلیغات انجام داد و برند را ارتقا داد. این فضای تبلیغاتی امروزه بیش از پیش مورد توجه برندهای مختلف قرار گرفته است.


در واقع به کلیه فرآیندهای مربوط به مدیریت محتوا، راه اندازی سایت و جذب مشتری و … از طریق فضای مجازی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. کانال‌هایی همچون لینکدین، فیس بوک، اینستا و تلگرام فضاهایی متداول برای بازاریابی دیجیتال هستند. شما زمانی می‌توانید از این فضاهای تبلیغاتی به خوبی بهره مند شوید که دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ را سپری کرده باشید.

زیر شاخه‌های مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال

اگرچه زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ انواع و تعدد بالایی دارند و بخش اعظمی از مباحث مرتبط با آموزش دیجیتال مارکتینگ را به خود اختصاص می‌دهند، با این حال برخی از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ بسیار متداول و پرکاربرد شده‌اند. آن‌ها عبارتند از:

دیجیتال مارکتینگ چیست

اتوماسیون بازاریابی (marketing automation)

استفاده از اتوماسیون بازاریابی به مارکترها کمک می‌کند که به سادگی مشاغل مختلف را مدیریت کنند. مشاغلی که اتوماسیون بازاریابی دارند، شاهد ۴ درصد افزایش فروش خواهند بود و ۱۲درصد هم هزینه‌های فروش را کاهش می‌دهند. افرادی که تجربه استفاده از اتوماسیون بازاریابی را داشته‌اند، آموزش آن را در آموزش دیجیتال مارکتینگ مهم می‌دانند. طبق تجربه‌هایی که به دست آمد‌ه‌اند، اتوماسیون بازاریابی و فروش فرصتی ایده آل است که به کمک آن می‌توان مشتریان احتمال جذب کرد، بهره وری بیشتری از محصولات داشت و صرف زمان را نیز کاهش داد.

بازاریابی ایمیلی

یکی از قدیمی‌ترین زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی ایمیلی است. افرادی که مسئولیت ایمیل مارکتینگ را بر عهده گرفته‌اند، همواره قادر به ویرایش متون مختلف بوده و از این طریق نقش برجسته‌ای در بازاریابی برندهای مختلف ایفا می‌کنند. اگرچه امروزه روش‌های بازاریابی بسیار پیشرفت کرده‌اند؛ اما باز هم بازاریابی ایمیلی روشی کاملاً موثر برای بهبود و ارتقای برندهای مختلف است. پس می‌توان از این نوع از بازاریابی کمک گرفت تا فروش و سود را بهینه کرد.

روابط عمومی آنلاین (online PR)

افزون بر انواع مختلف بازاریابی، روابط عمومی که شما با مشتریان و حتی همکارانتان دارید، به نحوی روی مارکتینگ تاثیر مستقیم و شگفت انگیزی دارند. به همین دلیل در مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ به روابط عمومی آنلاین به عنوان یکی از زیر شاخه‌های مهم توجه می‌شود.

در این بخش یک کسب و کار آموزش می‌بیند که چطور باید با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند. ارتباط با خبرنگاران، تعامل با مشتری در شبکه‌های اجتماعی مختلف و پاسخگویی سریع به مخاطبان و تعامل با آن‌ها در میان موضوعات دیجیتال مارکتینگ دیده می‌شوند.

سئو سایت یا بهینه ‌سازی موتورهای جستجو

یکی از مهم‌ترین زیر شاخه‌های بازاریابی دیجیتال، سئو سایت است. سئو کاران فعالی که در این زمینه مهارت دارند، با اصول سئو سعی می‌کنند که یک وب سایت را با موتورهای جستجوگر گوگل هماهنگ کنند. واضح است که بهینه سازی و سئو وب سایت‌های مختلف باعث می‌شود که بازدید از سایت افزایش پیدا کند و فروش محصولات و خدمات نیز بیشتر شود‌

طراحی سایت کاربر پسند و جذاب

زیر شاخه دیگری که اغلب اوقات شرکت دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی مهم می‌داند، طراحی سایت به گونه‌ای است که نظر و توجه کاربران را جلب کند.

بازاریابی محتوایی (content marketing)

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که در دیجیتال مارکتینگ باید بدان توجه داشت، بازاریابی محتوایی است. استراتژیست محتوا باید محتواهای یک وب سایت را به گونه‌ای تدوین نماید که هم با اهداف یک واحد تجاری همسو باشد و هم نیازهای مشتری را برطرف نماید. محتواهای یک سایت ترکیبی از تصاویر، متون، ویدیوها، اینفوگرافیک و محتواهای صوتی هستند. اگر یک محتوای ایده آل و مناسب را در کنار اصول سئو در سایت قرار دهید، فرصت‌هایی طلایی را خواهید یافت که قدم به قدم شما را به موفقیت و افزایش فروش نزدیک می‌کنند.

ویدئو مارکتینگ و پادکست مارکتینگ

دو نوع محتوای پادکست و ویدئویی جزو شاخه‌های پرکاربرد رشته دیجیتال مارکتینگ در ایران هستند. با استفاده از چنین محتواهایی می‌توانید ارتباطات خود را با مشتریان محکم‌تر از قبل کنید. برای مثال در محتواهای ویدیویی می‌توان از مزایای برند صحبت کرد یا در پادکست مبانی کسب و کار را بیان کرد. این محتواها از آنجایی که مستقیما بر روی نظر مشتریان تاثیر دارند، اهمیت زیادی یافته‌اند. زمانی که شما دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ را در شرکت‌های معتبر پشت سر بگذارید، با چگونگی تهیه محتواهای ویدیویی و پادکست‌ها آشنا می‌شوید و چگونگی اثر گذارتر کردن آن‌ها را نیز آموزش می‌بینید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (social media marketing) و بازاریابی پورسانتی (Affiliate marketing)

مدیران که صفر تا صد را اندازی یک وب سایت را بر عهده دارند، حتما باید آموزش دیجیتال مارکتینگ را پشت سر بگذارند تا بتوانند سایت را رشد دهند. انواع بازاریابی پورسانتی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی که جزو زیر شاخه‌های مهم بازاریابی دیجیتال هستند، می‌توانند به بهترین شکل ممکن وب سایت شما را متحول کنند. در بازاریابی پورسانتی از سیستم‌های همکاری در فروش کمک گرفته می‌شود و در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یک برند در مجموعه‌ای از شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. آنچه که اهمیت دارد، این است که فروش افزایش یابد‌.

بازاریابی درونگرا یا ربایشی (Inbound marketing)

برای آن دست از برندهایی که قصد دارند مشتریان خو را در بلند مدت با خود همراه کنند، بازاریابی درونگرا پیشنهاد می‌شود. این نوع از بازاریابی با هدف هدایت مخاطبین هدف به سوی یک وب سایت ایجاد شده است و تمرکز عمده خود را روی مخاطبین برند دارد. از آنجایی که در بازاریابی جاذبه‌ای یا درونگرا شما از مخاطبان خود اجازه می‌گیرید تا آن‌ها را با خود همراه کنید، پس علاقه نسبت به استفاده از خدمات و محصولات شما افزایش خواهد یافت. بازاریابی به صورت درونگرا نوعی جاذبه ایجاد می‌کند که نقشی ایده آل در رشد برند شما دارد.

شاخه ‌های دیجیتال مارکتینگ

سایر زیر شاخه‌ های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی، محتواهای حمایت شده و سایر استراتژی‌های کلان و پرکاربرد در مارکتینگ آنلاین نیز به نوعی در زیر مجموعه شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند. هر کدام از این شاخه‌ها می‌توانند بخشی از بازار را هدف قرار دهند و یک برند را تا جایی که می‌توانند با پیشرفت همراه کنند‌. آنچه که اهمیت دارد، این است که شرکت‌ها و برندهای مختلف با گذراندن آموزش دیجیتال مارکتینگ مبانی و زیر شاخه های مختلف مارکتینگ را بیاموزند. سپس از آن‌ها برای توسعه یافتن استفاده کنند. شما نیز اگر دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید، همین حالا با مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ اولین و مهمترین قدم خود را بردارید.