حذف لینک‌های غیراخلاقی از وب‌سایت موزه ملی محدودیت قانونی دارد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۶

وبنا – رئیس موزه ملی ایران پس از نزدیک به سه ماه سکوت درباره وجود صفحات غیراخلاقی و لینک سایت‌های مستهجن در وب‌سایت موزه ملی ایران، سرانجام لب به سخن گشود و در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، گزارش «تهران امروز» در این باره را «جنجال مطبوعاتی» خواند
محمدرضا کارگر با «ساده و بسیار روشن خواندن» موضوع، تلویحا هیات دولت را در به‌وجود آمدن این مشکل مقصر قلمداد کرد و گفت: «در زمانی آدرس سایت موزه ملی راه‌اندازی شد و بر اساس عرف معمول آن را با تمام پسوندها ثبت کردیم. یعنی علاوه بر دو دامنه مشهور ORG و COM دامنه‌هایی مانند NET و AC را نیز با همین آدرس nationalmuseumofiran به نام موزه ملی ایران ثبت کردیم. اما بعد از مدتی بر اساس یک بخشنامه که از سوی هیات دولت ابلاغ شد، تمام سازمان‌های دولتی را موظف کرده بود تا از دامنه IR استفاده کنند و سایر دامنه‌ها را نباید ثبت کنند و جز ثبت این دامنه هزینه ثبت سایر دامنه‌ها را پرداخت نمی‌کنند. بر اساس این دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به موزه ملی و سایر موزه‌ها ابلاغ کرد تا تنها دامنه IR را نگه دارند. ما نیز زمانی که مهلت اجاره دامنه‌های دیگر به سر رسید آنها را تمدید نکردیم. قاعدتا زمانی که این دامنه آزاد شد توسط گروه دیگری اجاره شد».
رئیس موزه ملی در شرایطی اتهام وجود لینک‌های غیراخلاقی در وب‌سایت تحت مدیریت خود را متوجه دولت می‌سازد که این دستور در زمان دولت نهم یعنی از سال ۸۴ به بعد ابلاغ شده است، اما دامنه «com.» برای نام موزه ملی ایران در اول آذر ۱۳۸۰ مطابق با ۲۲ نوامبر ۲۰۰۱ توسط فردی در استرالیا به ثبت رسیده است، بنابراین ادعای خرید همه دامنه‌ها توسط موزه ملی و سپس رها کردن آنها به سبب تصمیم هیات دولت نمی‌تواند حقیقت داشته باشد.
در عین حال وجود صفحات غیراخلاقی در وب‌سایت موزه ملی ایران بیشتر بدین خاطر است که برنامه‌نویسان این سایت در لینک‌های صفحات داخلی به اشتباه به جای پسوند «ir.» (دامنه مورد استفاده موزه ملی) پسوند «.com» را وارد کرده‌اند و موجب شده‌اند که صفحه این دامنه با لینک‌های غیراخلاقی در برابر چشم کاربران قرار گیرد.
با این وجود محمدرضا کارگر بدون اشاره به این ندانم‌کاری مشهود اظهار داشته: «ممکن است گروهی که این دامنه را ثبت کردند به دنبال این بودند که زمینه‌ای را فراهم کنند تا خدشه‌ای به اعتبار ایران و موزه ملی وارد کنند و شرایطی را فراهم کنند تا مجبور شویم آن دامنه را با مبلغ کلانی از آنها بگیریم. موزه ملی جای ناشناخته‌ای نیست، با این روش قصد استفاده‌های کلان را دارند».
او افزوده: «این مشکل خاصی نیست. به هر حال کسانی که قصد بازدید از سایت موزه ملی ایران را داشته باشند می‌دانند که به طور منطقی باید دامنه IR باشد. ما نباید اجازه دهیم تا کسانی که این آدرس‌ها را در اختیار گرفته‌اند، از این موضوع سوءاستفاده کنند. پس نباید اهمیتی به آن داد و با شرایط موجود ساخت. البته ما حاضر بودیم این دامنه‌ها را با هزینه‌های شخصی نگه داریم اما نمی‌توانستیم برخلاف بخشنامه دولتی عمل کنیم».
این در حالی است که قیمت رسمی ثبت هر دامنه با هر آدرسی بین ۱۰ تا ۴۵ هزار تومان است و میراث خبر برآورد کرده که اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سایت مختلف را تحت نظارت داشته باشد، با بالاترین قیمت ممکن، سالانه حدود ۴ میلیون تومان هزینه نگهداری این آدرس‌ها خواهد شد که در مقایسه با بودجه چند صد میلیارد تومانی سازمان رقم بسیار ناچیزی است.
رئیس موزه ملی همچنین درباره انتقادهای مطرح شده پیرامون غیرفعال بودن بخش انگلیسی وب‌سایت موزه ملی، به روز نشدن اطلاعات موجود در آن و سایر اشکالات فنی و محتوایی سکوت اختیار کرده است.

آدرس موزه ملی ایران http://www.nationalmuseumofiran.ir می باشد.

خبر به صورت کامل از سایت http://www.tehranemrooz.ir برداشته شده است و کلیه حقوق آن متعلق به روزنامه تهران امروز می باشد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *