رویداد دوشنبه استارتاپی حوزه صنایع خلاق(آفرینه) برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

رویداد جذب سرمایه صنایع خلاق، نرم و هویت‌ساز در قالب بیست و ششمین دوره سلسله رویداد دوشنبه‌های استارتاپی و تحت عنوان آفرینه، روز ۱۰ و ۱۱ خرداد ماه با همکاری صندوق پژوهش و فناوری گیلان، با حضور ۱۲ استارتاپ این حوزه، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و به صورت حضوری و آنلاین، برگزار شد. سرمایه‌گذاران و فعالان زیست‌بوم نوآوری از طریق پلتفرم اسکای‌روم در این رویداد حاضر شدند و استارتاپ‌ها به ارائه طرح‌های نوآورانه خود به منظور جذب سرمایه پرداختند.

به گزارش روابط عمومی کارن کراد، روز اول رویداد، در شروع برنامه و پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، دکتر مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن خوشامدگویی و تشکر از حاضرین برنامه و  با بیان اینکه امروز در حال برگزاری بیست و ششمین رویداد دوشنبه‌های استارتاپای هستیم، افزود: در دوره‌های پیشین، کمتر به صنایع خلاق پرداخته شده بود و با توجه به اهمیت بالای این حوزه، تصمیم گرفتیم که رویدادهایی ویژه در این صنعت برگزار کنیم چرا که فعالان صنایع خلاق و نرم، نیازمند جذب سرمایه برای نقش‌آفرینی گسترده و موثرتر هستند.

ایشان پس از توضیح فرایند برگزاری رویداد صنایع خلاق آفرینه ادامه داد: طی رویدادهای گذشته، به آمار قابل‌توجهی درباره تعداد استارتاپ‌های غیرتهرانی رسیده‌ایم؛ به طوری‌که در دوشنبه‌های استارتاپی، میزان ۶۲% از استارتاپ‌ها مربوط به تهران و ۳۸% از استارتاپ‌ها از سایر استان‌های کشور در این سلسله رویداد شرکت کرده‌اند. طبق بررسی‌های انجام‌شده،۶۱% از تیم‌های استارتاپی نیازمند جذب سرمایه سری A، ۳% از تیم‌ها نیازمند جذب سرمایه سری B و ۴% از استارتاپ‌ها نیازمند جذب سرمایه سری C هستند. با توجه به اینکه ۳۲% از استارتاپ‌های شرکت‌کننده، در مرحله جذب سرمایه پیش‌بذری و بذری بودند؛ سلسه رویداد پیوند را برگزار کردیم که روی استارتاپ‌های این مرحله، تمرکز دارد.


در ادامه، دکتر دانیال سمیعی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان با اشاره به اهمیت خلاقیت در زندگی، درباره ایده شکل‌گیری این صندوق به صحبت پرداختند. ایشان درباره این رویداد خاطرنشان کردند: آفرینه، صرفا یک دمودی نیست؛ بلکه در نظر داریم این رویداد با همکاری صندوق پژوهش و فناوری گیلان و کارگزاران دولتی و غیردولتی، به دبیرخانه دائمی صنایع خلاق تبدیل شود. بنابراین تیم‌های استارتاپی فارغ از رویداد دمودی، می‌توانند همیشه طرح‌ها و ایده‌های خود را برای ما ارسال نمایند.

 

در روز اول، جناب آقای دکتر وحیدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم اسکای‌روم در این رویداد شرکت کردند و درباره اهمیت توجه به صنایع خلاق، نرم و هویت‌ساز به خصوص در حوزه آموزش آنلاین و مدارس به سخنرانی پرداختند و گفتند: فناوری‌های آموزشی آنلاین، ضرورت زندگی امروزی است. با توجه به آنلاین شدن آموزش و آزمون‌ها، باید ضریب خطای این سیستم را به صفر برسانیم و الگوهای رایج کشور در حوزه آموزش را دگرگون کنیم. ایشان افزودند: ما در مجلس در نظر داریم با حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، زمینه‌های رشد جهشی در صنایع خلاق را ایجاد نماییم. ما از فعالان زیست‌بوم نوآوری می‌خواهیم که مشکلات خود را منعکس کنند تا بتوانیم با اصلاح قوانین، به تسهیل فعالیت و ایجاد فرصت‌های جدید در حوزه صنایع خلاق، کمک کنیم.

در اولین روز از رویداد دوشنبه‌های استارتاپی حوزه صنایع خلاق، بیش از ۱۰۰ کاربر شامل سرمایه‌گذاران، فعالان اکوسیستم و علاقمندان و همچنین ۳ تیم استارتاپی از طریق پلتفرم اسکای روم و گروهی از سرمایه‌گذاران و ۲تیم استارتاپی، به صورت حضوری در برنامه حاضر شدند.

در این روز ، ۵ استارتاپ به ارائه طرح‌های نوآورانه خود پرداختند که به شرح زیر است:

 

استارتاپ اول: آقای لجستیک

اولین تیم متقاضی سرمایه در این رویداد، «آقای لجستیک» بود که به عنوان پلتفرم آنلاین ارائه خدمات مدرن حمل‌ونقل بین‌المللی به شکل زمینی و دریایی در سراسر ایران و کشورهای دیگر، مشغول به ارائه خدمات است. به گفته تیم آقای لجستیک، ثبات قیمت و ساده‌سازی فرایندو حذف واسطه‌ها، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این استارتاپ است. سرمایه مورد نظر آقای لجستیک، ۸۰۰ میلیون تومان و بازار هدف آن، شرکت‌های بازرگانی، تجار B2C، شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل و فعلان صادرات و واردات و همچنین شرکت‌های بارفرابر است.

 

استارتاپ دوم: مدتاک

استارتاپ «مدتاک» دومین تیم ارائه‌دهنده در روز اول رویداد بود. این استارتاپ به عنوان سامانه‌ای ابری و جامع برای مدیریت مراکز آموزشی با امکانات کلاس و آزمون آنلاین، پنل مالی، سیستم پیام‌رسانی و گزارش‌گیری فعالیت می‌کند. بازار هدف این استارتاپ، دانش‌آموزان و مدارس کشور است و به ۹۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

 

استارتاپ سوم: چیستا آوید

گروه فناوری چیستا آوید که به صورت آنلاین و از طریق اسکای‌روم در این رویداد حضور داشت، سومین استارتاپ متقاضی جذب سرمایه در حوزه صنایع خلاق بود. این استارتاپ با ترکیب مدرسه، آموزشگاه و کلاس‌های مجازی و وبینار، یک پلتفرم آموزش الکترونیک ایجاد کرده است و هدف گرفتن مدارس دولتی و غیردولتی، آموزشگاه‌های علمی و آموزشگاه‌های آزاد هنری کشور، در دو مرحله، به ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد.

 

استارتاپ چهارم: پلنو

پلنو  به عنوان پلتفرم جامع برنامه‌ریزی، نوبت‌دهی و رزرواسیون، به صورت حضوری در این برنامه به ارائه فعالیت خود پرداخت. این استارتاپ، داشتن سامانه ابری مبتنی بر وب و اپلیکیشن، سیستم پرداخت امن، امکان شخصی‌سازی و عضویت اشتراکی را به عنوان ویژگی منحصربه‌فرد پلتفرم خود مطرح می‌کند و با هدف گرفتن همه افرادی که نیازمند رزرو نوبت در حوزه‌های گوناگون هستند، به ۲ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

 

استارتاپ پنجم: روبرد

روبرد، آخرین استارتاپ ارائه‌دهنده در روز اول رویداد بود که به صورت آنلاین در این برنامه شرکت داشت. روبرد یک شبکه اجتماعی تجاری-تحصیلی است و خود را به عنوان دانشگاه نسل چهارم آنلاین معرفی می‌کند. این استارتاپ دانشجویان، فارغ‌التحصیلان جویای کار، و کسب‌وکارها را هدف بازار خود گرفته‌است و نیازمند جذب سرمایه به میزان ۵۰۰ میلیون تومان است.

 

رویداد دوشنبه‌های استارتاپی در حوزه صنایع خلاق، در روز سه‌شنبه، ۱۱ خرداد و به صورت حضوری و مجازی ادامه یافت.

در شروع این برنامه، جناب دکتر سمیعی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و شرکت‌کنندگان، روند برگزاری برنامه در روز قبل این رویداد را شرح داد.

 

پس از آن جناب دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به برنامه‌های انجام شده توسط این سازمان، گفت: ما در مجموعه رویدادهای صندوق نوآوری، تلاش کردیم به دو شیوه استارتاپ‌ها و کسب‌‌وکارهای نوپا را حمایت کنیم؛ از طریق امکان دیده شدن و برندیگ این استارتاپ‌ها و از طریق آموختن شیوه ارائه به سرمایه‌گذار.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۴۰% از استارتاپ‌های شرکت‌کننده در رویدادها موفق به جذب سرمایه شده‌اند، افزود: گرچه جذب سرمایه، شاخص مهمی برای ارزیابی رویدادهاست، با این‌حال ارتقای کیفی این رویدادها و ایجاد فرصت برای حوزه‌های مختلف، از نقاط قوت پررنگ این سری رویدادها بوده است.

دکتر ناظمی با اشاره به صادر شدن مجوز تامین مالی جمعی در کشور، ادامه داد: جذب سرمایه، تنها راه ممکن برای زنده ماندن و رشد کردن استارتاپ‌ها نیست؛ بلکه استارتاپ‌‌ها می‌توانند از روش تامین مالی جمعی استفاده کرده و مردم را در جذب سرمایه و سود و زیان خود، شریک نمایند.

۶ تیم استارتاپی و گروهی از سرمایه‌گذاران به صورت حضوری و یک تیم استارتاپی و بیش از ۷۰ کاربر شامل سرمایه‌گذاران و علاقمندان به صورت مجازی در این برنامه حضور داشتند و استارتاپ‌ها به ارائه طرح‌های خود و پاسخ به سوالات حضار، پرداختند.

 

استارتاپ اول: گریز

گریز  اولین تیمی بود که در روز دوم و به صورت حضوری به ارائه پرداخت. این استارتاپ در حوزه آموزش بر مبنای بازی فعالیت می‌کند. این استارتاپ، آموزش و ارزیابی بر اساس بازی، استفاده از علوم شناختی و یادگیری فردی و گروهی را به عنوان مزیت‌‌های رقابتی خود معرفی می‌کند و با هدف گرفتن دانش‌آموزان و مدارس، نیازمند یک میلیارد تومان سرمایه است.

 

استارتاپ دوم: دی‌پیپر

دی‌پیپر، به عنوان دومین تیم ارائه‌دهنده در روز دوم رویداد، یک سامانه کاغذ دیجیتال است که تلاش می‌کند مصرف درخت مورد نیاز کسب‌وکارها برای کاتالوگ و آموزش و غیره و همچنین هزینه تبلیغات به این شیوه را کاهش دهد. بازار هدف این استارتاپ شامل تمام سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و همه کسانی است که به کاتالوگ و سایر تبلیغات چاپی نیاز دارند. این تیم به مبلغ ۹۳۰ میلیون تومان برای سال اول نیاز دارد.

 

استارتاپ سوم: شفامدتور

شفامدتور که به صورت آنلاین در این برنامه شرکت داشت، در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کند. این تیم، درمان‌های خاص، هزینه پایین درمان و اقامت و ارائه خدمات گردشگری طبیعت‌درمانی را ویژگی‌های متمایز استارتاپ خود می‌داند و با هدف گرفتن بازار کشورهای اروپایی و آذربایجان، نیازمند مبلغ ۱میلیارد تومان است.

 

استارتاپ چهارم: سحابی

سحابی یکی از تیم‌هایی بود که به صورت حضوری در این رویداد شرکت داشت. این استارتاپ یک پلتفرم سفارشی‌سازی صنایع دستی است که خانم‌های ۲۵ تا ۳۵ ساله شاغل با تحصیلات کارشناسی به بالا را هدف قرار گرفته است. این تیم، بازارگرا بودن، افزایش طراحی و تنوع محصول و کاهش ریسک آن و هم‌چنین افزایش رقابت‌پذیری و افزایش برندهای بدون کارخانه را به عنوان مزیت‌های خود مطرح کرده و نیازمند جذب سرمایه به مبلغ ۹۲۷ میلیون تومان است.

 

استارتاپ پنجم: ایساتیس

پویانمایی نویان ایساتیس، پنجمین تیمی بود که در این روز، ارائه داشت. این تیم در حوزه تولید کتاب و کاتالوگ دیجیتال و واقعیت افزوده فعالیت می‌کند و بازار کتاب کودکان را هدف قرار گرفته است. این تیم به ۲ میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارد.

 

استارتاپ ششم: ایلیا

ایلیا، ششمین تیم شرکت‌کننده در این رویداد بود که در زمینه طراحی با استفاده از قابلیت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنعت ساختمان، خدمات ارائه می‌دهد. بازار هدف این استارتاپ، کارفرمایان، دفاتر طراحی و مهندسی، پیمانکاران و انبوه‌سازان و فروشگاه‌های بزرگ مبلمان است و به مبلغ یک میلیارد و بیست و نه میلیون تومان نیاز دارد.

 

استارتاپ هفتم: بیلیموب

بیلیموب، آخرین تیم شرکن‌کننده در این دوره از رویداد دوشنبه‌های استارتاپی بود. این تیم، استارتاپ خود را به عنوان سامانه جامع تبلیغات هوشمند در ایران معرفی می‌کند که برای توسعه بازار و تسریع در رشد، به ۲ میلیارد تومان جذب سرمایه نیاز دارد.

 

در پایان هر ارائه، برای پاسخ به سوالات سرمایه‌گذاران، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حضار به ‌صورت حضوری و شرکت‌کنندگان آنلاین از طریق پلتفرم اسکای‌روم به طرح سوالات‌ خود از استارتاپ‌ها پرداختند.

در آخر و در مراسم اختتامیه رویداد آفرینه، به سه تیم برتر که به ترتیب عبارت است از دی‌پیپر، پلنو و گریز، جوایز نقدی اهدا شد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *