گزارش سال 99 اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد؛

شکاف عمیق جنسیتی و جغرافیایی بین صاحبان کسب و کارهای آنلاین ایران

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰
گزارش سال 99 اتحادیه

گزارش سال ۹۹ اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی منتشر شد. آنطور که در این گزارش به ان اشاره شده، شیوع کرونا در سال ۹۹ و تاثیر مثبت و منفی چشمگیر آن بر بخش‌های مختلف کسب‌وکارهای آنلاین به اهمیت این گزارش سالانه افزوده است. در این گزارش، به ارائه اطلاعات پیرامون جوازهای کسب اعطا شده در سال ۹۹، شکایات بررسی شده توسط این اتحادیه، تأثیر کرونا بر کسب و کارهای آنلاین در حوزه‌های مختلف در سال ۹۹ و پویش‌های برگزار شده از سوی اتحادیه پرداخته شده است.

براساس این گزارش اعضای اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به ۲۵۲۰ عضو افزایش داشته و این اتحادیه در سال ۹۹ به تعداد ۸ هزار شکایت از کسب و کارهای مجازی رسیردگی کرده است. افزون بر این آنطور که در این گزارش سالانه اعلام شده، تعیین ضوابط خاص رسته های شغلی و راه اندازی سامانه تامین اجتماعی برای مشاغل دور کار از دیگر فعالیت‌های عمده و مهم اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در سال ۹۹ بوده است.

به گزارش وبنا، آنطور که در گزارش سال ۹۹ اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اعلام شده، تعداد پروانه‌های کسب صادر شده توسط این اتحادیه با ۱۱۱۴ عدد افزایش به ۲۵۲۰ پروانه رسیده است. از ۱۱۱۴ پروانه کسب صادر شده توسط این اتحادیه ۲۷۲ پروانه مربوط به بهار، ۱۸۰ پروانه مربوط به تابستان، ۲۶۲ پروانه مربوط به پاییز و ۳۹۱ پروانه مربوط به زمستان بوده است. به نظر می‌رسد هر چه سال ۹۹ از آغاز خود فاصله گرفته و به پایان میل کرده تقاضا برای دریافت پروانه کسب از این اتحادیه افزایش داشته است. به باور رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتجادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، افزایش اعضای این اتحادیه در سال ۹۹ به دلیل عملکرد اتحادیه در بخش‌های مختلف نظیر رسیدگی به شکایات و همچنین مطالبه‌گری‌های صورت گرفته از سازمان‌ها دولتی از یک‌سو و شیوع کرونا از سوی دیگر بوده است.


تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و البرز به ترتیب با اخذ ۵۹۰، ۹۲، ۵۰، ۴۹ و ۳۶ پروانه کسب از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در صدر استان‌ها در اخذ پروانه کسب از این اتحادیه قرار گرفته‌اند. با این حال در سال ۹۹ تنها یک کسب و کار مجازی از استان سیستان و بلوچستان از این اتحادیه مجوز کسب دریافت کرده است. بوشهر با ۲، لرستان با ۴ و سمنان و زنجان با ۵ پروانه کسب دریافت شده از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی بعد از سیستان و بلوچستان در سال ۹۹ کمترین پروانه‌های کسب را از این اتحادیه دریافت کرده اند.

در بخش دیگری از این گزارش به  کسب و کارهایی که از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در سال ۹۹ پروانه کسب دریافت کرده‌اند، به تفکیک حوزه فعالیت اعلام شده است. بر این اساس نزدیک به نیمی از کسب و کارهایی که در سال ۹۹ از این اتحادیه پروانه کسب دریافت کرده‌اند (۵۴.۶۶ درصد) در حوزه عرضه انواع کالا و خدمات فعالیت می‌کنند. همچنین نیمی از کسب و کارهایی که در حوزه عرضه کالا و خدمات فعالیت دارند انواع کالا را عرضه می‌کنند (۲۴.۳۴ درصد) و نزدیک به ۱۰ درصد از این کسب و کارها نیز به ارائه انواع خدمات می‌پردازند. کسب و کارهایی که به عرضه کالا و خدمات در یگ گروه خاص می‌پردازند به ترتیب ۸.۶ درصد و ۲.۱۷ درصد از کسب و کارهایی هستند که به عرضه کالا و خدمات می‌پردازند. از این رو به نظر می‌رسد حداقل در سال ۹۹ اقبال کارآفرینان به ارائه کالا و خدمات به صورتی عمومی بیشتر از اختصاصی بوده است.

 

براساس این گزارش از کسب و کارهایی که در سال ۹۹ از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی پروانه کسب دریافت کرده‌اند، ۳۲.۲۲ درصد فروشگاه‌های بزرگ، ۱۷.۰۱ درصد کسب و کارهای ارائه دهنده محصولات دیجیتال و لوازم برقی، ۷.۱۵ درصد خدمات وب و فناوری اطلاعات، ۶.۳۳ درصد ارائه دهنده لوازم آرایشی و بهداشت و ۵.۵۲ درصد ارائه دهنده ابزار آلات و لوازم صنعتی و خدمات مربوطه بوده اند.

به گزارش وبنا، از افرادی که در سال گذشته از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی پروانه کسب دریافت کرده‌اند ۹۱ درصد آقا (۱۰۰۵ پروانه) و ۹ درصد خانم (۱۰۰ پروانه) بوده اند. موضوعی که نشان‌دهنده وجود شکاف عمیقی بین میزان زنان و مردان ایرانی ای دارد که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی اقدام به کارآفرینی می‌کنند. به عقیده نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان، سختی سال ۹۹ و مشکلاتی که زنان در نتورکینگ و جذب سرمایه نسبت به مردان دارند در کنار سایر مشقاتی که در مسیر کارآفرینان زن از پیش قرار داشته سبب بروز این شکاف شده است.

آنطور که در گزارش سال ۹۹ اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اعلام شده، ۴۳ درصد از جوازهای کسب صادر شده توسط اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مربوط به شخصیت‌های حقوقی و ۵۷ درصد به مربوط به شخصیت‌های حقیقی است.

براساس این گزارش، استان فارس همچون سال گذشته بیشترین شعبات رسمی کسب وکار های مجازی را دارد. همچنین بیشترین تعداد شعبات مربوط به شرکت های بازاریابی شبکه ای و تاکسی  های اینترنتی است.

در سال ۹۹ تعداد ۷۵۵.۵۷۲ کلیک روی نماد اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی صورت گرفته است. این در حالی است که از زمان آغاز به کار این اتحادیه تعداد کلیک‌ها روی نماد آن ۱۴۹۶۱۵۴ عدد بوده است و نشان از آن دارد که تنها در سال ۹۹ تعداد کلیک روی نماد اتحادیه در وبسایت کسب و کارهای مختلف برابر با ۵۰ درصد از کل کلیک‌ها در طول فعالیت این اتحادیه بوده است. آنطور که در این گزارش اعلام شده، افزایش کلیک بر روی نماد اتحادیه می‌تواند به منزله توجه بیشتر مخاطبین به کسب و کارهای دارای مجوز از اتحادیه کسب وکارهای مجازی برای انجام خریدی ایمن و مطمئن باشد.

اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی از سال ۱۳۹۸ بخش بازرسی را به قسمت نظارتی خود اضافه کرده که کارشناسان بازرسی این اتحادیه با توجه به چک لیست قوانین صنفی از کسب وکارهای عضو و دارای پروانه کسب به صورت ۳ ماهه بازرسی می کنند و در صورت تخلف از سوی کسب وکار اقدامات قانونی لازم صورت می‌گیرد. این اتحادیه در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۲۵۴ عدد بازرسی انجام داده که در نمودار روبرو وضعیت بازرسی های انجام شده مشخص می باشد.

بررسی ۸۹۹۷ شکایت توسط اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در سال ۹۹

بخش دیگری از گزارش سال ۹۹ اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به شکایات صورت گرفته از کسب و کارهای آنلاین اختصاص دارد. آنطور که در گزارش اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اعلام شده، این اتحادیه در سال گذشته ۸۹۹۷ شکایت از کسب و کارهای اینترنتی را مورد بررسی قرار داده است. از شکایات ثبت شده در پنل شکایات شده برای اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، تعداد ۴۹۹۱ شکایت (۵۵.۴۷ درصد) در پنل اتحادیه و از اعضای اتحادیه صورت گرفته و ۲۳۱۱ شکایت ( ۲۵.۶۸ درصد) در پنل اتحادیه و از کسب و کارهای غیر عضو در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی صورت گرفته است. همچنین ۱۶۹۵ فقره از شکایات بررسی شده توسط این اتحادیه از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و اتاق اصناف ایران بوده است.

آنطور که اتحادیه کسب و کارهای مجازی اعلام کرده است، در سال گذشته ۳۴.۶۸ درصد از شکایات مربوط به تخلفات و جریمه‌های فضل هشتم قانون نظام صنفی، ۳۰.۰۷ درصد مربوط به تخلفات و جرایم ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و ۱۸.۰۹ درصد مربوط به تخلفات و جرایم ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۷ قانون نظام صنفی ( بازاریابی شبکه‌ای) بوده است.

طبق اعلام اتحادیه از شکایات در سال ۹۹، بیشترین میزان شکایات با سهم ۲۱ درصدی از کلیه شکایات به عدم تامین کالا و یا ارائه خدمات اختصاص دارد. عدم تحویل به موقع کالا یا ارائه خدمات، تقلب،گرانفروشی، احتکار و عدم پاسخگویی به نارضایتی مصرف کننده نیز به ترتیب با اختصاص دادن ۱۵.۴ درصد، ۱۳.۳ درصد، ۸.۸۳ درصد، ۸.۳۰ درصد و ۷.۲۷ درصد شکایات به خود در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

از ۸۹۹۷ شکایت بررسی شده توسط اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در سال ۹۹، ۷۸۹۰ شکایت مختومه، ۵۴۷ شکایت باطل و ۳۴۴ شکایت به مراجع قضایی ارجاع شده است.

تأثیر شیوع کرونا بر کسب و کارهای مجازی در سال ۹۹

بخش دیگری از گزارش سال ۹۹ اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به تاثیر شیوع کرونا بر کسب و کارهای آنلاین اختصاص دارد. براساس این گزارش کسب و کارهایی که در حوزه مشاوره پزشکی فعالیت می‌کنند با بیش از ۳۱۲ درصد رشد بیشترین رشد را به دلیل شیوع کرونا در سال ۹۹ به خود اختصاص داده اند. کسب و کارهای حوزه عرضه کالا و مواد غذایی و کسب و کارهای حوزه ارائه محصولات دیجیتال با به ترتیب ۱۳۶ و ۴۴ درصد رشد پس از کسب و کارهای مشاوره پرشکی متوجه بیشترین میزان رشد له دلیل شیوع کرونا شده اند.

با این حال روی دیگر سکه شیوع کرونا برای کسب و کارهای آنلاین، ضرر بوده است. بر این اساس در سال گذشته کسب و کارهای آنلاین حوزه گردگشری با ۸۷ درصد بیشترین زیان را به دلیل شیوع کرونا متحمل شده اند. کسب و کارهای آنلاین حوزه خدمات، تاکسی آنلاین و تبلیغات آنلاین و سفارش آنلاین غذا با به ترتیب ۷۷ درصد، ۳۹ درصد، ۳۹ درصد و ۲۰ درصد زیان، در جایگاه‌های بعد از کسب و کارهای آنلاین حوزه گردشگری قرار می‌گیرند.

در راستای تحقق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و تاکید بر تشکیل اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، اتحادیه مذکور فعالیت خودرا از آبان ماه سال ۱۳۹۶ بطور رسمی در جهت حمایت از کسب و کارهای اینترنتی کشور، تسهیل و تسریع بخشیدن در رشد و توسعه کسب و کارهای مجازی آغاز نموده است و پیش از آن تشکلی جهت صدور پروانه کسب برای کسب  وکار های مجازی وجود نداشته است.

مطالب مرتبط:

ثبت ۲۹۹۴ شکایت از کسب‌وکارهای آنلاین در تابستان ۹۹

آغاز طرح هفته‌ های خرید اینترنتی ایران از ابتدای اسفند ۹۹

صدور هزار و ۸۴۷ پروانه کسب از سوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *