تولدمان مبارک! قطار یک ساله شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۶

وبنا – سایت قطار یک ساله شد. وبنا تولد سایت قطار را به محسن دهقانی مدیر سایت و کاربران سایت تبریک می گوید.
در ادامه می توانید پیام مدیر سایت قطار را مطالعه کنید.

محسن دهقانی : دوستان عزیز! هم قطاریهای عزیز، مدتی است که اینجا با هم مینویسیم و میخوانیم. “قطار”ی داریم که هر روز به کمک یکدیگر آن را میرانیم. همدیگر را نقد میکنیم و از یکدیگر می آموزیم، و در واقع همه ما به نوعی خبرنگار قطار هستیم، و برای خواننده هایمان می نویسیم…
قطار “ما” http://www.ghatar.com حالا یک ساله شده است.

قصد داشتم مطلبی کوتاه و چند خطی به طنز در مورد نویسنده های فعال قطار بنویسم اما بنا به دلایلی که در ادامه ذکر میکنم از این تصمیم منصرف شدم، حالا شاید سال دیگر اگر زنده ماندیم آن ایده را عملی کنم.
دوستان عزیز! هم قطاریهای عزیز، مدتی است که اینجا با هم مینویسیم و میخوانیم. “قطار”ی داریم که هر روز به کمک یکدیگر آن را میرانیم. یکدیگر را نقد میکنیم و از یکدبگر می آموزیم، و در واقع همه ما به نوعی خبرنگار قطار هستیم، و برای خواننده هایمان می نویسیم… قطار “ما” حالا یک ساله شده است.

سایت قطار به مدیریت محسن دهقانی با طراحی قالب زیبا (البته آن اوایل قالب اینجا مشکی بود شاید بعضی بچه ها یادشان باشد، که اصلا هم زیبا نبود!) فعالیتش آغاز شد. سایتی که به سبک سایت صبحانه اداره می شود. و به نظر می رسید که بسیار هم جای پیشرفت داشته باشد.

بطور کلی مزیت اینگونه سایتها به روز بودن آنهاست به نحوی که در هر روز حدود ۱۵ تا ۲۰ خبر جدید در آن لینک می شود. و به نظرم در جامعه ی سیاست زدۀ ایران که مردم تمایلی به روزنامه خواندن ندارند وجود اینگونه سایتها که هم جنبۀ خبری و هم جنبۀ تفریحی دارند در بالا بردن سطح آگاهی مردم بسیار مطلوب است، مزیت بزرگ دیگر این است که اینگونه سایتها قابلیت تبدیل شدن به یک اتاق گفتگوی آزاد را دارند، البته اگر فیلترینگ اجازه بدهد!
خوب حالا بهتر است کمی بیشتر از خودمان بگوییم…

شاید یکی از مزایای بزرگ سایت ما نسبت به بقیه سایتهای مشابه این است که اعضا فقط به اطلاع رسانی فکر می کنند و بدون هیچ دغدغه ای(بدون ترس از تنبیه!) برای مخاطبین خود می نویسند و مخاطبین را به سمت هدف و فکر خود سوق می دهند(بدون انگیزه ای برای گرفتن پاداش!). و البته مزیت دیگر فیلتر نبودن آن است که امیدوارم با درایت نویسنده ها این امر ادامه یابد البته که با توجه به قوانین سایت هیچ دلیل منطقی برای فیلتر شدن “قطار” وجود ندارد و نخواهد داشت.
بهتر است اندکی از مشکلات و معایب هم بگویم تا نگویند به خودشیفتگی مبتلا شده ایم!
پیدا کردن مطلب خوب و مفید و دارای ارزش خبری با توجه به فیلترینگ وحشتناک در اینترنت، یکی از کارهای دشواری است که باید انجام گیرد. و شاید مشکل دیگر پیدا کردن اعضا است. آن هم پیدا کردن اعضایی که از نوشتن هدف داشته باشند و برایشان مهم باشد که چه چیزی پست می کنند.

و اما از معایب سایت ما این است که اعضای سایت هیچگونه تمایلی برای گفتگو و بحث با یکدیگر بر سر مسائل مختلف ندارند که شاید این هم از دست‌پختهای “بالاترین” باشد که به همه عادت داده بدون پاداش حرف نزنند!

به هر حال نتیجه این شده که من بعد از حدود یک سال فعالیت در سایت برای نوشتن چند جمله حتی درباره ی اعضای قدیمی و فعال با مشکل مواجه شدم.

و اما مشکل و عیب دیگری که برای اینگونه سایتها همواره به صورت بالقوه وجود دارد مسئله پست لینکهای بی محتوا است. که این مسئله هم به همت ما مربوط می شود، خوشبختانه اینجا به کسی برای ارسال مطالب پربیننده هدیه ای اهدا نمی شود! پس ما این امتیاز را داریم که محتاج کلیک خوردن لینکهایمان نیستیم. میتوانیم خواننده هایمان را خودمان هدایت کنیم، در جهت “هدف” و عقیده امان. نه اینکه اجازه دهیم مخاطبان ما را هدایت کنند!
و در پایان باید بگویم همانطور که اشاره شد اگر قطار را یک سایت خبری در نظر بگیریم ما هم به نوعی میشویم خبرنگارهای سایت با این مزیت که کسی نسبت به دیگری برتری ندارد! (همین است دیگر) بنابراین همه باید مواظب باشیم اینجا شبیه روزنامه های زرد نشود. و در این راه نباید از تذکر دادن به یکدیگر هراسی داشته باشیم…
در نهایت آرزو میکنم فیلترینگ و سانسور از ما دور باشد. میدانم که آرزویم تناقض جدی داشت، اما خوب چه می شود کرد؟ از قدیم گفته اند آرزو که عیب نیست آن هم بر جوانان!
توضیح: قرار بود این مطلب را برای روز تولد یک سالگی “قطار” (اردیبهشت ماه) روی سایت بگذارم که به علت تنبلی آقای دهقانی با تاخیر چندین روزه مواجه شدیم. (توضیح اینکه مطلب را یک ماه پیش نوشتم و برای مطالعه به آقای دهقانی ایمیل زدم امروز پاسخ آمد که سینا مطلب را بگذار روی سایت! البته میدانم که سرش شلوغ است این روزها)

توضیحات مدیر سایت:
با تشکر از دوست خوبم، سینا که زحمت این مطلب رو کشیدند.
در همین جا از دوستانی که در اداره و مدیریت این سایت به من کمک کردند (benetton, medadsiyah, tanhaaa) کمال تشکر را دارم. همچنین از اعضای فعال قطار، دوستان خوبم
(daily, xerror,ardeshir, intersoft, takshir, A_ghatar, marmar, arjang, shalileh, karagah, alim, goleyas, amir۵۷, naghed, amows )، خیلی خیلی ممنونم.
ضمن تشکر از برخی دوستان که قبلا از نویسندگان فعال بوده اند ولی چندوقتی است فعالیت کمتری را دارند
(JAVAN,tavana,reza-p,sikas, suzanban,ehsan_ajorlo,arash, riverland,pad, chemical_eng, a.khalili, pegasus, younes, photohamrah)، خوشحال می‌شویم که بازهم آنها ما را در اداره و بروز رسانی سایت یاری دهند. از بقیه نویسندگانی که در اینجا آی‌دی آنها ذکر نگردیده هم ممنونم.

در پایان هم از همه خوانندگان، نویسندگان و دوستداران قطار، خواهشمندم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را بنویسند و تیم مدیریتی سایت را در جهت بهبود و پیشرفت قطار کمک کنند.

با تشکر
محسن دهقانی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *