سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی هلدینگ ارنیکا در فلایتیو

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیارد ریالی هلدینگ ارنیکا در فلایتیو با هدف کاهش خدمات حضوری و افزایش کیفیت خدمات به مسافرین در صنعت توریسم عملیاتی شد.

نشست خبری سرمایه گذاری مشترک کسب و کار فلایتیو و هومسا دیشب با حضور علی آشتیانی مشاور سرمایه گذاری شرکت ایده هاب،آقای ساسان نایب _مدیر عامل، علی کشفی مدیر ارشد مارکتینگ و احسان داوودی مدیر ارشد فنی فلایتیو و امید طهرانی_ معاون اجرایی هلدینگ ارنیکا، سید محمد میرابوالقاسمی_معاون فناوری هلدینگ ارنیکا و مجتبی سادات مدیر ارشد مارکتینگ شرکت هومسا به صورت آنلاین در کلاب هاوس با حضور رسانه ها برگزار شد.

ساسان نایب، مدیر عامل اجرایی شرکت فلایتیو  در این نشست  خبری با اعلام  اینکه، جذب سرمایه‌ی اخیر، مبتنی بر یک قرارداد برد -برد بوده است، گفت: این جذب سرمایه از نوع ترکیب Primary و Secondary بوده و بخشی از سرمایه در آغاز همکاری به‌طور کامل دریافت شده است. وی همچنین رقم این سرمایه‌گذاری را حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که براساس قرارداد، تا ۳۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش است و در مقابل، ۷۰ درصد سهام فلایتیو به هلدینگ ارنیکا واگذار شده است.


نایب در خصوص جذب سرمایه جدید در آینده خاطر نشان کرد: با توجه به سرمایه گذاری فعلی ارنیکا ما نیاز به جذب سرمایه جدید در آینده نخواهیم داشت؛ اما این موضوع را بهتر است به آینده موکول کنیم چون موضوعی است که در آینده و به مرور زمان مشخص خواهد شد.

مدیر عامل فلایتیو در خصوص ارائه PRODUCT جدید با این سرمایه گذاری و همکاری مشترک با هومسا گفت: PRODUCT  این شرکت از استراتژی کلان این مجموعه می_آید که بر اساس آن ما در صدد گرفتن سهم بیشتری از بازار گردشگری ایران هستیم و به تبع تنوع بیشتری در PRODUCT خود خواهیم داشت که این موارد منجربه حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید خواهد شد.

نایب در پاسخ به این پرسش که توسعه فعالیت فلایتیو منجر به آسیب به کسب و کارهای کوچک در صنعت گردشگری ایران نمی شود، یادآور شد: فلایتیو نه صرفا با جذب این سرمایه بلکه در گذشته هم حامی شرکت های مسافرتی بوده است وعرضه خدمات در حوزه پرداخت ها و انعقاد قرار دادهای ویژه اکومودیشن چه در داخل و خارج کشور و سرمایه گذاری امکان رشد و توسعه را به شرکت های کوچک در این صنعت را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ما PRODUCT را در اختیار شرکت های همکارز قرار می دهیم و فرآیند توسعه محصول در این شرکت ها را کاهش می دهیم و تمام منفعت از ارائه این PRODUCT نیز به خود این شرکت ها اختصاص می­آید.

فلایتیو با هومسا ادغام نشده است

علی کشفی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو نیز در بخش دیگر نشست اظهار داشت: «فلایتیو براساس این قرارداد با هومسا ادغام نمی‌شود و دو شرکت با استراتژی کلان سابق خود به فعالیت ادامه خواهند داد.» این نکته در شرایطی بیان شد که در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر ادغام این دو استارت‌آپ در رسانه‌های اجتماعی مطرح شده بود. کشفی همچنین احتمال ادغام این دو شرکت در آینده را منتفی ندانست و تحقق آن را مستلزم بررسی‌های کارشناسی بیشتر عنوان کرد.

مدیر عامل فلایتیو: مدیریت مجموعه همچنان با مؤسسان است

مدیر عامل اجرایی شرکت فلایتیو در پاسخ به این سوال که بعد از این سرمایه گذاری دو برند هومسا و فلایتیو با هم ادغام خواهد شد یا هر یک به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه خواهند داد، اذعان داشت: به طور قطع یک همکاری مشترک بین دو برند رخ خواهد داد؛ ولی در بلند مدت در خصوص بحث ادغام و بعد از بررسی های کارشناسانه تصمیم گیری خواهد شد و در حال حاضر به صورت مستقل هر دو مجموعه به کار خود ادامه خواهند داد.

رهبری بازار گردشگری دور از دسترس نیست

نایب در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص رهبری صنعت گردشگری با این سرمایه گذاری و تدوین برنامه برای تحقق این هدف یادآور شد: بازار گردشگری در کشور بازار بسیار رقابتی است و برنامه ریزی کوتاه مدت برای دستیابی به این هدف در آن راهگشا نیست؛ ولی در کل ما در نظر داریم با افزایش کیفیت خدمات خود و خلق ارزش افزوده بیشتر برای کاربران خود این هدف را در آینده محقق کنیم.

وی ادامه داد: البته این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ زیرا همانگونه که تمام دوستان مطلع هستند هنوز بخش بزرگی از صنعت توریسم در کشور بخصوص در بخش پروازهای خارجی به صورت آفلاین و هنوز به صورت آنلاین درنیامده است. یکی از اهداف فلایتیو از جذب سرمایه توسعه فعالیت خود به دلیل نیاز بازار در این بخش است

احسان داوودی، مدیر ارشد فناوری و دیگر هم‌بنیان‌گذار فلایتیو نیز افق فلایتیو مبنی بر رهبری بازار گردشگری ایران را چنین تشریح کرد: «با برنامه‌ریزی صحیح و منطقی و با در نظر گرفتن جذب سرمایه‌ی صورت‌گرفته، رهبری این بازار در آینده‌ای نزدیک برای ما دور از دسترس نیست». داوودی همچنین درباره نوآوری‌های فناوری فلایتیو گفت: «در حال کار روی خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) برای حوزه‌ی گردشگری هستیم».

.

فلایتیو، سفری پنج‌ساله

مدیر ارشد بازاریابی فلایتیو با توجه به تجربه ۵ ساله این شرکت بخصوص در دوره بحران کرونا گفت: اکنون این شرکت آماده یک رشد با سرعت بالا است و همه ما بر این مسئله هم واقف هستیم که برای خلق ارزش افزده در این بازار نیازمند سرمایه گذاری های کلان هستیم.

کشفی نیز با اشاره به این که حلقه مفقوده در اکوسیستم استارتاپی سرمایه خطر پذیر است، گفت: به تبع اگر هر کدام از استارتاپ های صنعت گردشگری بتوانند جذب سرمایه انجام دهند، فعالیت در این صنعت برای دیگران سخت تر خواهد بود. این شرکت برای بدست آوردن سهم بیشتری از بازار گردشگری در کشور مرج شدن با استارتاپ­های دیگر فعال در این حوزه را در دستور کار دارد تا یک بازی برد- برد در این حوزه صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: سهم بازار فلایتیو در سال ۹۹ با یک رشد چند برابری به نسبت سال ۹۸ مواجه شد و در سال گذشته ۳۰ درصد از سهم پروازهای خارجی و ۲۰ درصد از سهم بازار پروازهای داخلی را به خود اختصاص داد که امیدواریم با همکاری مشترک با هلیدنگ ارنیکا و شرکت هومسا سهم بازار بیشتری را از کل صنعت گردشگری بدست بیاوریم و بتوانیم با هم افزایی خدمات با کیفیت تر و متنوع تری را به مشتریان خود ارائه دهیم.

در ادامه این نشست امید طهرانی معاون اجرایی هلدینگ ارنیکا با اشاره به فعالیت  این هلدینگ از سال ۹۰ گفت: این هلدینگ دربخش های نظیر انرژی و نیروگاه فعال است و بعد از چند سال وارد حوزه تجارت الکترونیک شد. ارنیکا کسب و کارهای مختلفی در این سال ها تجربه کرده است که حاصل آن ظهور استارتاپ­های موفقی چون اکسکوینو در حوزه ارز دیجیتال، هومسا  در حوزه گردشگری و کاوان تک است که در حوزه اینترنت اشیاء و کانتکتا در حوزه رابط فریلنسر و کارفرما است.

مدیر اجرایی هلدینگ ارنیکا نیز در خصوص این سرمایه گذاری گفت: یکی از شرکت های هلدینگ ارنیکا کاوشگران ارتباط نوین یکتا است که رسالت آن تبدیل ایده­های نو و جذاب به کسب و کار است و این رسالت را تاکنون چندین بار اجرایی کرده و برند های موفقی مثل  هومسا، بیت راه، اکسکوینو، کانکتا و کاوان تک را ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اهدافی که این شرکت دنبال می کند، سرمایه گذاری بر روی استارتاپ های موفق است؛ از این رو استارتاپ فلایتیو برای این سرمایه گذاری انتخاب کرده است. البته ما بر این موضوع واقف هستیم که اپیدمی کرونا صنعت گردشگری و فلایتیو را تحت تاثیر قرارده داده؛ اما می¬دانیم این تاثیرات پایدار نیست و به زودی خاتمه خواهد یافت.

طهرانی با اشاره به تاسیس برند هومسا در هلدینگ ارنیکا یاداور شد: با توجه به تجربه ما در حوزه گردشگری بخصوص در بحران کرونا ما معتقدیم هستیم همکاری این دو کسب و کار موجب توسعه صنعت توریسم در کشور خواهد شد و افق های جدیدی را پیش روی کشور قرار خواهد داد.

سهام صبا ایده به ۶ درصد کاهش می‌یابد

وی در پاسخ به این پرسش که با سرمایه گذاری هلدینگ ارنیکا در فلایتیو وضعیت سهامداری صبا ایده چگونه خواهد شد، اظهار داشت: به تبع با این سرمایه گذاری میزان سهام شرکت صبا ایده کاهش خواهد یافت و سهام این شرکت از ۲۰ درصد، اکنون به ۶ درصد کاهش یافته است و ما همچنان از حضور این شرکت در فلایتیو خشنود هستیم.

در بخش دیگری از نشست، علی آشتیانی، هماهنگ‌کننده و تدوینگر قرارداد این جذب سرمایه، در پاسخ به پرسشی در خصوص توان رقابتی فلایتیو گفت: «فلایتیو برای کنارزدن رقبای بزرگش مثل علی‌بابا و اسنپ گام برداشته است.»

این نشست خبری به همت رسول صیقلی، بنیان‌گذار استارت‌آپ eAds در شرایطی برگزار شد که بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده در اتاق گفت‌وگو حضور داشتند و از این میان می‌توان به خبرنگاران حوزه‌های فناوری اطلاعات و گردشگری و همچنین مدیران کسب‌وکارهای رقیب فلایتیو اشاره کرد.

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *