از زبان استارتاپ‌ها تا ادبیات جامع نوآوری؛

رضا جمیلی از دلایل راه‌اندازی هفته‌ نامه کارنگ می‌گوید

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
هفته‌ نامه کارنگ

مجموعه رسانه‌ای کارنگ با انتشار اولین شماره هفته‌نامه چاپی خود از امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) آغاز به کار کرد. هفته‌ نامه کارنگ با تمرکز بر اقتصاد نوآوری، یکشنبه هر هفته در ۳۲ صفحه منتشر خواهد شد. مینا والی، که روزنامه‌نگاری را در روزنامه همشهری آغاز کرده و از بنیانگذاران رسانه‌ راه‌پرداخت و ماهنامه عصر تراکنش است مدیر مسئول و صاحب امتیاز این هفته نامه و رضا جمیلی، سردبیر سابق هفته نامه شنبه و سردبیر فعلی رسانه آی چیز‌ها، سردبیر کارنگ است. با این حال آنطور که رضا جمیلی اعلام می‌کند، کارنگ مجموعه‌ای مستقل است که به لحاظ سیاست‌گذاری و حوزه فعالیت مسیر متفاوتی را از رسانه‌هایی که گردانندگان آن اداره می‌کنند، طی خواهد کرد.

به گفته رضا جمیلی، توسعه گفتمان نوآوری با در نظر گرفتن منافع عمومی و حمایت از کسب‌وکارهای نوآورر ایرانی، یکی از اهداف کلیدی کارنگ است.

رضا جمیلی در گفتگو با وبنا در رابطه با مجموعه رسانه‌ای کارنگ توضیح می‌دهد: «کارنگ مجموعه رسانه‌ای مستقل است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده است. این مجموعه رسانه‌ای دارای هفته‌نامه، وبسایت و اپلیکیشن است و محصولات دیگر آن که آن‌ها نیز در حوزه اقتصاد نوآوری فعالیت خواهند کرد در فازهای بعدی راه‌اندازی خواهد شد.»


جمیلی در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا برای معرفی سرمایه‌گذار مجموعه رسانه‌ای کارنگ، مینا والی و خودش را به عنوان سرمایه‌گذاران این مجموعه معرفی کرد.

سردبیر هفته نامه کارنگ در پاسخ به سوالی خبرنگار وبنا در رابطه با خلاء و نیاز احساس‌شده از سوی بنیانگذاران این هفته نامه برای راه‌اندازی یک رسانه جدید در حوزه نوآوری، می‌گوید: « خلاء به معنی نبود و عدم است. این در حالی است که ما فکر می‌کنیم در این حوزه خلاء وجود ندارد و خودمان و سایر دوستان در زمینه نوآوری فعالیت می‌کنند. با این حال فکر می‌کنیم اکوسیستم نوآوری به سمتی رفته که نیازهای جدیدی از منظر رسانه‌ای دارد. معتقدیم کارنگ می‌تواند جامعیتی را در روزنامه‌نگاری حوزه نوآوری به وجود آورد.»

رضا جمیلی در ادامه از ۲ دلیل عمده نیاز به جامعیت در روزنامه‌نگاری نوآوری صحبت می‌کند. به گفته او بیشتر رسانه‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه نوآوری فعالیت می‌کنند به نیاز روابط عمومی شرکت‌ها پاسخ می‌دهند و به نوعی از ماهیت روزنامه‌نگاری خود فاصله گرفته‌اند. به باور سردبیر هفته‌نامه کارنگ به دلیل نیاز کسب‌وکارها به تولید محتوا و خالی بودن این عرصه از مجموعه‌هایی که به طور تخصصی به این فعالیت بپردازند، رسانه‌های حوزه نوآوری بیشتر از ایفای نقش و رسالت روزنامه‌نگاری خود به تولید محتوا می‌پردازند. از این رو جمیلی از قصد کاررنگ برای بازگشت به روزنامه‌نگاری در حوزه نوآوری خبر می‌دهد.

سردبیر هفته‌ نامه کارنگ ، تمرکز رسانه‌ها و کسب و کارها بر بخش‌های خاصی از دنیای نوآوری را دلیل دیگر نبود جامعیت در روزنامه‌نگاری حوزه نوآوری قلمداد می‌کند و می‌گوید: «درسال‌های گذشته اقتصاد نوآوری ایران توسعه پیدا کرده و پس از چندین موج توسعه اقتصاد نوآوری در ایران، ادبیات روزنامه‌نگاری استارتاپی دیگر پاسخگوی نیاز بازیگران بزرگ این حوزه نیست. تعریف مجموعه کارنگ از نوآوری این است که فارغ از ساختار شرکت‌ها این انسان‌ها هستند که نوآری را پیش می‌برند. از این رو معتقدیم صرف ادبیات اکوسیستم استارتاپی دیگر کفایت نمی‌کند و ما باید ادبیات جامعی برای پوشش نیاز کسب‌وکارهای بزرگ نظیر اسنپ و دیجی‌کالا از یک سو و استارتاپ‌ها و افراد نوآوری که کسب‌وکار نوآورنه‌ای را به تنهایی اداره می‌کنند، داشته باشیم. افزون بر این بیوتکنولوژی، انرژی و حمل و نقل از جمله بخش‌های حوزه نوآوری هستند که از آن‌ها غفلت شده است و هفته‌ نامه کارنگ تلاش خواهد کرد این بخش‌ها را نیز به طور شایسته پوشش دهد.»

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

جمیلی در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا در رابطه با تمایز ادبیات استارتاپی با ادبیات جامع نوآوری، می‌گوید: «ما افرادی بودیم که در سال‌های گذشته در توسعه ادبیات استارتاپی نقش داشتیم اما مثل فرهنگ سازمانی که در شرکت‌های کوچک و بزرگ متفاوت است، فکر می‌کنیم ادبیات روزنامه‌نگاری برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ حوزه نوآوری نمی‌تواند یکسان باشد. زبان استارتاپ‌ها به زبان نوجوانی و با حال و در عین حال پرخطر تقلیل داده شده است. سال‌های گذشته به خاطر جذابیت استارتاپ‌ها همه تلاش کرده‌اند خود را به نوعی استارتاپ یا نظیر دولت و حاکمیت همراه استارتاپ‌ها معرفی کنند. کسب‌وکارهای بزرگ و کسانی که می‌خواهند با نوآوری و ترند استارتاپ‌ها پیش روند ولی نمی‌خواهند چارچوب سازمانی خود را تغییر دهند مغفول مانده‌اند و زبان استارتاپی پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست.»

جمیلی می‌گوید، کارنگ قصد دارد کمک کند تا ادبیات نوآوری جامعیت پیدا کرده تا هم پاسخگوی شرکت‌های بزرگ این حوزه، هم استارتاپ‌ها و هم افراد نوآور باشد. به عقیده او در پی این تحول شرکت‌های بزرگ دیگر برای نوآور نامیده شدن ناچار به گنجاندن خود در قالب استارتاپ نخواهند بود.

سردبیر هفته‌ نامه کارنگ در پایان گردشگری و میراث فرهنگی، کشاورزی، حمل و نقل، نوآوری‌های مالی و بلاک‌چینی، هنر و ادبیات، مهارت‌های مرتبط با نوآوری، زنجیره ارزش، مارکتینگ و بازاریابی، نوآوری شهری، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و لوکیشن‌های نوآوری را به عنوان بخش‌های مختلف این هفته‌نامه معرفی کرد.

سایر اخبار:

از دو سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی و پیام ایران رونمایی شد

ابر رایانه سیمرغ رونمایی شد

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *