از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی:

اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار به ۳ هزار طرح نوآورانه

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری از اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به ۳ هزار طرح تائید شده خبر داد.

دکتر مرضیه شاوردی، جایگاه ایران در زمینه توسعه نوآوری را قابل توجه دانست و گفت: در بین رهبران نوآوری در جهان، ایران جایگاه ۶۷ را کسب کرده و در منطقه نیز جزو سه کشور اول برتر قرار دارد. این جایگاه به دلیل خروجی‌های بالای دانشی و خلاقانه در ایران است. جایگاه ایران در زمینه سرانه ثبت پتنت در رتبه ۱۴ و در زمینه سرانه ثبت علامت تجاری در جایگاه اول و در زمینه سرانه ثبت طرح صنعتی در جایگاه ۱۴ قرار دارد.

شاوردی در مورد نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در زیست‌بوم نوآوری کشور نیز گفت: صندوق نوآوری در عالی‌ترین سطح برای تامین مالی زیست‌بوم نوآوری طراحی شده و از نهادهای تامین مالی کوچکتر مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز برای توسعه خدمت‌رسانی به این اکوسیستم حمایت کرده است. بر اساس این رویکرد صندوق نوآوری تاکنون ۳ هزار پروژه نوآورانه را تایید کرده و حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای اجرای آنها تامین مالی کرده است و ۴۵۰ شرکت دانش بنیان صادراتی نیز بالغ بر یک میلیارد دلار صادرات داشته‌اند.


مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: خدمات مالکیت فکری صندوق نوآوری از اواسط سال گذشته آغاز شده و تاکنون ۵۰۰ درخواست را بررسی کردیم و امیدواریم شاخص جهانی ایران را در این زمینه ارتقاء دهیم.

حمایت از دانش بنیان‌ها در دستور کار سازمان ثبت اسناد

در ادامه این همایش دکتر ذبیح‌الله خدائیان، معاون رئیس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به رویکرد این سازمان در قبال نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر و نامگذاری سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها»، در برنامه های پیش‌روی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، خاصه سند برنامه تحول پنج ساله قوه قضائیه سعی شده است موضوع حمایت و کمک به شرکت های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها به عنوان موتور محرک اصلی چرخه تولید و رشد اقتصادی به نحو جدی مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی سامانه‌ها، ارتقاء کیفیت خدمات ثبتی، ارتقاء آگاهی عمومی و خصوصی و همچنین کمک به تجاری‌سازی مالکیت‌های صنعتی در برنامه‌های سازمان وارد شده است. مرکز مالکیت معنوی نیز کمک به تسهیل خدمات برای شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها را یکی از اهداف مهم خود قرار داده است.

در ادامه این همایش محمدحسن کیانی، رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کسب و کارهای کوچک و متوسط را یکی از نیروهای پیش برنده اقتصاد مدرن عنوان کرد و گفت: SMEها نقش به‌سزایی در بهبود فرصت‌های اشتغال، کارآفرینی، شناسایی و خلق فرصت‌ها در بازارهای داخلی و بین‌المللی، افزایش صادرات و تقویت نوآوری‌های فناورانه ایفا می‌کنند؛ بر این اساس گام‌های مهمی برای کمک به تجاری‌سازی و ارائه خدمات به شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری در سازمان برداشته شده است.

همچنین در این رویداد آنگ، مدیر کل دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی بر ضرورت حمایت از ایده‌های نوآورانه تا رسیدن به مرحله تجاری سازی تاکید کرد و گفت: جامعه امروز با وجود چالش‌هایی که با بیماری کووید۱۹ داشته به لحاظ تکنولوژی بسیار رشد کرده و این تکنولوژی‌های نوین مستلزم حمایت و حفاظت از دارایی هستند. باید توجه داشته باشیم که بعد از پاندمی ما با افزایش تکنولوژی مواجه خواهیم بود؛ تکنولوژی‌هایی چون  IOT، بلاکچین، کوانتوم و تکنولوژی‌های هوشمند که باید مورد محافظت IP سیستم قرار گیرند.

مدیر کل دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی ادامه داد: ما نیاز داریم که در سازماندهی و مدیریت IP سیستم تغییراتی ایجاد کنیم که بتوانیم به سرعت از ایده‌های ایجاد شده تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی حفاظت کنیم. کسب و کارهای کوچک نقش بزرگی در زمان پاندمی بازی کردند. این مشاغل به دلیل عدم آگاهی از چالش‌های مالکیت فکری نیازمند ثبت مالکیت و حفاظت از دارایی‌های دانشی خود هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وایپو کمک می‌کند تا کسب و کارهای کوچک بتوانند محصولات جدید و پروژه‌ها و دارایی‌های جدید خود را ثبت کنند.

منبع: صندوق نوآوری و شکوفایی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *