گزارش رگولاتوری از جزئیات ایجاد اختلال روی کلاب هاوس

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
جزئیات ایجاد اختلال روی کلاب هاوس

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار گزارشی جزئیات اختلال ایجاد شده از سوی ۳ اپراتور ارتباطی روی کلاب هاوس را تشریح کرد.

آنطور که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارش خود اعلام کرده، نرم افزار کلاب هاوس از اواخر روز پنج شنبه ۱۹فروردین ماه ۱۴۰۰ در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران قابل مشاهده بود. بررسی‌های اولیه نشان داد روال‌های قانونی اعم از مصوبه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا دستور مقام قضایی در این خصوص وجود ندارد. در بررسی‌های بعدی نیز این موضوع به تایید رسید.

در این گزارش اشاره شده که با وجود تعیین مهلت ۲۴ ساعته برای رفع این اختلالات، این اختلالات هنوز پا برجا است. به دنبال این موضوع در این گزارش  روشهای اعمال شده برای به وجود آمدن اختلال در عملکرد کلاب هاوس توسط اپرانورهای ارتباطی مختلف بیان شده است:


همراه اول

به گزارش وبنا، آنطور که در این گزارش اعلام شده، شرکت ارتباطات سیار ایران ( همراه اول ) از طریق تغییر در DNS دسترسی کاربران به شبکه اجتماعی کلاب هاوس اختلال ایجاد کرده است. DNS های شرکت همراه اول در پاسخ به دامنه CLUBHOUSEAPI.COM صفحه پیوند‌ها را به کاربران باز می‌گردانند و از این طریق این شبکه اجتماعی در اپراتور همراه اول مسدود شده است. تغییر دیگر انجام شده در روش مسدودسازی است که به جای بازگرداندن آدرس پیوندها اقدام به عدم پاسخ به آدرس سایت مذکور کرده است.

ایرانسل

در اپراتور ایرانسل مسدودسازی به صورت آی پی در برخی مناطق انجام شده است. بدین صورت که در ابتدا آی پی های دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده است و سپس روی روتور ایرانسل مسدود شده است. ایرانسل اقدام به مسدودسازی در برخی مناطق خود کرده و در برخی مناطق دیگر مسدودسازی را حذف می‌کند. در این گزارش دلیل این رفتار ایرانسل را تلاش برای القا کردن وجود اختلال در کلاب هاوس به جای مسدودسازی عنوان کرده است.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

در این گزارش همچنین عنوان شده بعد از برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه مرکزی نرم افزار کلاب هاوس، تجهیزات شبکه اپراتور با درصد بالایی بسته های ارتباطی را حذف می‌کند و این کار باعث اختلال شدید می‌شود و پیام رسان مکررا جهت برقراری مجدد ارتباط اقدام می‌کند و کاربر پس از طی زمان طولانی به این نتیجه می‌رسد که ارتباط ممکن نیست.

شرکت مخابرات ایران

در این اپراتور مسدودسازی به صورت آدرس آی پی نیز انجام شده است بدین صورت که ابتدا IPهای دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده و سپس روی رتورهای این اپراتور مسدود شده است.

گفتنی است، هیات وزیران در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ به منظور حفظ حق دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی در صورتی که کارورها خارج از ترتیبات تعین شده قانونی، محدودیت، اختلال یا انسداد در نرم افزار، تارنماها (وب‌گاه‌ها)، برنامه‌های کاربردی وسایر خدمات مبتنی بر فضای مجازی به وجود آورند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) را مکلف به ۵۰ میلیارد تومان جریمه روزانه برای اپراتورهای اخلال‌گر کرده است. افزون بر این براساس تصویب هیات وزیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مکلف است در صورتی که پس از یک هفته از اعلام سازمان تنظیم مقررات، کارور نسبت به رفع محدویت، اختلال یا انسداد اقدام نکرد، سازمان تنظیم مقررات مجاز است با رعایت وظایف و اختیارات مقرر در اساسنامه و دیگر قوانین و مقررات مربوط، علاوه بر جریمه تعیین شده در بند ۲ این تصویب‌نامه، نسبت به تعلیق (لغو موقت) یا کاهش مدت اعتبار پروانه کارور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند.

برای دانلود فایل پی دی اف جزئیات ایجاد اختلال روی کلاب هاوس اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

جریمه روزانه ۵۰ میلیاردی اپراتورهای متخلف به تصویب رسید

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *