همزمان با آغاز فصل جدید فعالیت انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ؛

کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال: مفهوم‌شناسی، جایگاه و ارزیابی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال: مفهوم‌شناسی، جایگاه و ارزیابی» توسط انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر شد.

فصل جدید فعالیت انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با چاپ کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال: مفهوم‌شناسی، جایگاه و ارزیابی» به قلم اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی و فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد دوباره از سرگرفته شد.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، انتشارات بنیاد در نخستین گام برای از سرگیری فعالیت نشر خود اقدام به چاپ کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال: مفهوم‌شناسی، جایگاه و ارزیابی»کرد. این کتاب که براساس رساله دکترای فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد با عنوان «بازنمایی دیپلماسی رسانه‌ای آمریکا در صنایع فرهنگی دیجیتال: مطالعه موردی بازی ندای وظیفه از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴» تالیف شده در ۷ فصل مفهوم بازی‌های دیجیتال از واژه شناسی تا تاریخچه و سپس مطالعه تحلیلی بازی‌های دارای بار ایدئولوژی سیاسی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.

در بخش‌هایی از مقدمه این کتاب آمده است: جایگاه رسانه بازی به مرحله‌ای رسیده است که در ایران در کنار ورود «بازی‌سازی» به عنوان یک رشته فنی به ‏دانشگاه و انستیتو ملی بازی‌سازی، «مطالعات بازی‌های دیجیتال» که معطوف به پژوهش و رویکرد انتقادی است، برای ارتقاء بینش دانشجویان در این حوزه به‏ دانشگاه راه پیدا کند.


آن طور که در مقدمه این کتاب اشاره شده کتاب «دیپلماسیِ بازی‌های دیجیتال» به عنوان نخستین اثر ملی در حوزه مطالعه سیاسی بازی‌های دیجیتال، ضمن ارائه مبانی نظری و گردآوری کاملی از دیدگاه‌های پژوهشگران داخلی و بین‌المللی این زمینه، دست به تحلیل یکی از مهم‌ترین عناوین بازی‌های سیاسی جهان یعنی «بازی ندای وظیفه» زده است و نتایج حاصل از این تحلیل را به ‏صورتی منسجم تبدیل به مدل نموده است.
این اثر با رویکرد تلفیق دیپلماسی و بازی برای پژوهشگران بعدی به رشته تحریر درآمده است و مولفان آن برا این باورند که ظرفیت بازی برای انتقال ایدئولوژی‌های فرامتنیِ فرهنگی، دینی و اجتماعی بسیار عمیق و در عین حال گسترده است و باید تهدیدها و فرصت‌های توأمان این رسانه را با هم پذیرفت و از آن برای «بازنمایی مقتدرانه» در برابر «سوءبازنمایی» استفاده شود.

مصاحبه با تعدادی از تحلیل‌گران حوزه بازی، اساتید دانشگاه و بازی پژوهان و ارائه بینش‌های آنان در خصوص بازی ندای وظیفه و بازی‌های مشابه از جمله بخش‌های مورد توجه در فصل هفتم این کتاب است.
همچنین به گفته حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در فصل جدید فعالیت نشر بنیاد، چاپ مستندات و تحقیقاتی که از قبل در انتظار انتشار بودند در اولویت است تا به عنوان اقدامات تحقیقاتی بنیاد در حوزه صنعت بازی، آرشیو و ثبت شوند. ضمن اینکه در دوره جدید فعالیت نشر بنیاد رویکرد انتشارکتاب‌های دیجیتال با توجه به پیشرفت روزافزون فضای دیجیتالی و انتشار فراگیر کتاب‌های الکترونیک دنبال خواهد شد و از طریق فیدیبو می‌توان به این تالیفات دسترسی داشت.

 علاقه‌مندان برای تهیه و مطالعه کتاب دیپلماسیِ بازی‌های دیجیتال نیز می‌توانند نسخه الکترونیک آن را از طریق فیدیبو دریافت کنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *