گزارش تپسی از آمارهای سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

تپسی با ارئه گزارشی با عنوان «تپسی ۹۹» اقدام به ارائه اطلاعاتی نظیر درباره ترافیک، عادت‌های سفر در ۱۸ شهر ایران در سال ۹۹ کرده است.

آنطور که تپسی اعلام کرده داده‌های این گزارش بر اساس اطلاعات به دست آمده از سفرهای انجام شده توسط تپسی در ۱۸ شهر ایران که این تاکسی اینترنتی در آن‌ها به خدمت‌رسانی می‌پردازد، به دست آمده‌اند و در آن‌ها هیچ گونه استفاده‌ای از داده‌های محرمانه سفیران و مسافران انجام نشده یا به آن‌ها اشاره نشده است. تهران، کرج، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، یزد، رشت، ارومیه، قم، کرمان، بندرانزلی، ساری، بابل، قائم‌شهر، آمل و لاهیجان شهرهایی هستند که تپسی در آن‌ها در حال فعالیت است.

بیشترین و کمترین‌های ترافیکی در سال ۹۹


آمارهای تپسی نشان می‌دهد که در سال ۹۹، ترافیک اغلب شهرهایی که تپسی در آن‌ها حضور دارد با کاهش مواجه شده است. بندرانزلی با ۸.۴-، کرج با ۶.۷۳- و ساری با ۵.۵۷- درصد بیشترین میزان کاهش ترافیک را در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تجربه کردند. قم با  ۷.۶۵ درصد و کرمان با ۰.۷۳ درصد تنها شهرهایی بودند که ترافیک در آن‌ها رشد نشان می‌دهد. تهرانی‌ها نیز کاهش ۳.۰۷ درصدی را در ترافیک پایتخت تجربه کرده‌اند. این آمار با در نظر گرفتن سرعت متوسط سفیران تپسی در هر شهر بر اساس فاصله مکانی و زمانی مبدا و مقصد به دست آمده است.

به طور کلی در تمامی شهرهای محل فعالیت تپسی، کم‌ترافیک‌ترین ساعات (بدون در نظر گرفتن بازه ۱۲ شب الی ۴ صبح)،  در بازه زمانی ۴ الی ۶ صبح و پرترافیک‌ترین ساعات، ۱۸ الی ۲۰ بوده است. ترافیک این شهرها در ساعت ۲۰، به نقطه اوج خود رسیده است.

از پرسفرترین و کم‌سفرترین‌ها تا بلندترین و کوتاه‌ترین سفرها

چنانکه قابل پیش‌بینی بود، تهران بیشترین سفرهای تپسی را در سال ۹۹ ثبت کرده است، اما در دل تعداد سفرها هم آمارهای جالب توجهی وجود دارد.

پر سفرترین سفیر سال ۹۹ تپسی از سفیران بابلی بود که ۸۷۹۷ سفر انجام داده است؛ یعنی میانگین روزانه بیش از ۲۴ سفر! این در حالی است که پرسفرترین سفیر تپسی از ابتدا تا کنون یک مشهدی است که تا انتهای سال ۹۹ تعداد ۱۸ هزار و ۶۴۲ سفر انجام داده است. پر سفرترین مسافر تپسی در سال ۹۹ هم یک تهرانی است که در این سال ۱۵۷۸ سفر با تپسی انجام داده است؛ در واقع این شهروند تهرانی به طور میانگین روزی ۴.۳ سفر با تپسی داشته است! جالب این که پر سفرترین مسافر تپسی از ابتدا تا کنون تنها حدود دو برابر این میزان سفر رفته است. این مسافر طلایی تپسی که اتفاقا او هم تهرانی است، تا انتهای سال ۹۹، تعداد ۳۲۰۱ سفر با تپسی انجام داده است.

بلندترین سفر تپسی از نظر مسافتی ۲۰۱ کیلومتر و کوتاه‌ترین سفر ۱۵ متر بوده است. این در حالی است که یک سفر ۵ ساعت و ۲۳ دقیقه‌ای طولانی‌ترین مدت سفر و یک سفر ۳ دقیقه‌ای کوتاهترین سفر از نظر زمانی بوده‌اند.

در تهران، میدان آرژانتین در صدر مقصدهای مورد علاقه مسافران قرار داشته است. پردرخواست‌ترین مقصدهای مسافران در سایر شهرها نیز در جدول زیر قابل مشاهده است.

 

سحرخیزترین مسافران تپسی

بر اساس آمارهای تپسی، شهروندان کرمانی، تهرانی و اصفهانی نسبت به سایر شهرها سحرخیزترند و سفرهای صبحگاهی بیشتری را تجربه می‌کنند. شیرازی‌ها هم در رتبه چهارم انجام سفرهای صبحگاهی هستند. این در حالی است شهروندان بندرانزلی، ارومیه، و رشت کمترین سفرهای صبحگاهی را دارند.

مشهدی‌ها، پرسفرترین مسافران شبانه تپسی

آمار نشان می‌دهد که اگرچه شهروندان شهرهای بندرانزلی و رشت به سفرهای صبحگاهی علاقه کمتری دارند، اما هر دو این شهرها در میان سه شهر اول فهرست سفرهای شبانه تپسی هستند. با این حال این مشهدی‌ها هستند که رتبه نخست سفرهای شبانه تپسی را به خود اختصاص داده‌اند و پایتخت‌نشینان نیز در رتبه چهارم هستند. در سوی دیگر، کرمانی‌ها که در رتبه دوم سحرخیزترین مسافران تپسی بودند، در رتبه آخر انجام سفرهای شبانه قرار گرفته‌اند. اهالی ارومیه و قائم‌شهر نیز در رتبه‌های بعدی کمترین سفرهای شبانه تپسی هستند.

 

شهرهای با بیشترین و کمترین لغو سفر در تپسی

در سال ۹۹ شهرهای بندرانزلی، ارومیه و ساری بیشترین درصد لغو سفر را ثبت کرده‌اند. این در حالی است که شهرهای مشهد، تهران و رشت کمترین درصد لغو سفر را داشته‌اند. لغو سفر امکانی برای سفیران و مسافران است تا در شرایط خاص بتوانند از آن استفاده کنند، هر چند استفاده بیش از حد از آن می‌تواند موجب ناراحتی طرف مقابل شود. در هنگام لغو سفر از سوی راننده، مسافر مجبور است فرآیند جست‌وجوی سفیر را مجددا انجام دهد و زمان بیشتری در انتظار بماند. از سوی دیگر آمارهای تپسی نشان می‌دهد که روزانه میانگین ۲۰ دقیقه از زمان یک سفیر فعال تپسی به دلیل لغو سفر از سوی مسافران هدر می‌رود که در نتیجه سفیر امکان کسب درآمد از ۱۵-۲۰ سفر در ماه را از دست می‌دهد.

 

 

میزان رضایتمندی سفیران و مسافران تپسی از یکدیگر

هر چند شاید لغو سفر برای سفیران و مسافران تجربه خوشایندی نباشد، اما سفرهای بسیاری هستند که هم سفیر و هم مسافر از یکدیگر رضایت کامل را دارند و در پایان سفر به یکدیگر امتیاز کامل ۱۰ می‌دهند. مسافران و سفیران مازندرانی در شهرهای ساری و قائم‌شهر و بابل در کنار شیرازی‌ها بیش از همه از یکدیگر رضایت کامل داشته‌اند. میانگین امتیاز سفیران تپسی به طور کلی ۹.۵ است. با این حال سفیران شهرهای یزد، مشهد و شیراز نسبت به سایر شهرها میانگین امتیاز بالاتری را در سال ۹۹ ثبت کرده‌اند.

با توجه به این که ماسک زدن توسط راننده به عنوان یکی از پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای تپسی الزامی است، طبق گزارش مسافران، به طور میانگین حدود ۹۵ درصد سفرهای تپسی با تایید ماسک زدن سفیر توسط مسافر همراه بوده که سفیران یزد و تهران با اختلاف اندکی نسبت به سایر شهرها بهتر از بقیه این پروتکل را رعایت کرده‌اند.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *