برای بهبود صنعت حمل و نقل؛

مراکز کلان‌ داده حوزه حمل‌ و نقل راه اندازی می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
کلان‌ داده حوزه حمل‌ و نقل

مراکز کلان‌ داده حوزه حمل‌ و نقل در راستای بهبود وضعیت این صنعت در کشور با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری و دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و دانشگاه تربیت مدرس در یک همکاری مشترک بر آن شدند تا مراکز کلان داده‌های حوزه حمل‌ونقل را با هدف تحلیل داده‌ها و کمک به بهبود وضعیت حمل‌ونقلی کشور ایجاد کنند. برای اجرایی شدن آن نیز مطالعات طراحی ساختار و الزامات این کار انجام شده است.

در حال حاضر دستگاه‌های متولی امر حمل و نقل در کشور داده‌های زیادی در اختیار دارند که به صورت پراکنده و به شکلی غیرمتمرکز در اختیار خودشان است که اگر مراکز کلان داده در این زمینه ایجاد شود، همه این اطلاعات در قالب یک پلت فرم و در یک سامانه جمع آوری می‌شود و در اختیار متقاضیان و دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.


 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

داده‌هایی که از طریق سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل گردآوری می‌شوند بسیار ارزشمند هستند و می‌توانند گره‌گشای بسیاری از معضلات و افزایش بهره‌وری سیستم حمل‌ونقلی کشور شوند که در این زمینه دو بحث «میزان یکپارچگی داده‌ها» و «میزان استفاده از آنها» وجود دارد.

در حال حاضر هر یک از نهادهای متولی حمل و نقل قسمتی از داده‌ها را در اختیار دارند و معمولاً به سایر داده‌ها دسترسی ندارند. بنابراین بسیاری از تحلیل‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات مبتنی بر این داده‌ها به دلیل عدم یکپارچگی، ابتر یا ناقص خواهد بود. در حال حاضر در کشور یک مرکز داده ملی در این زمینه وجود ندارد و نیاز است که در سیستمی یکپارچه، مرکز ملی داده‌های حمل و نقل هوشمند تعریف شود که این کار به هم‌افزایی اقدامات هم کمک می‌کند.

بر همین اساس نیز ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در تلاش است تا با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز کلان‌ داده حوزه حمل‌ و نقل را در کشور ایجاد کند تا فصلی نو در صنعت حمل و نقل کشور باز شود.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *