یک نماینده مجلس خبر داد:

ارائه تسهیلات گسترده به دانش بنیانها با اجرای طرح «جهش تولید»

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

یک نماینده مجلس گفت: حمایت‌های گسترده‌ای اعم از بسته‌های حمایت مالی و تسهیلاتی و حمایت‌های مالیاتی در طرح جهش تولید گنجانده شده است.

به گزارش وبنا به نقل از معاونت علمی و فناوری، طرح حمایت از تولیدات دانش‌بنیان توسط نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در ماه‌های گذشته در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و صنایع مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت.

کلیات این طرح در نهایت در ۱۷ فروردین ماه سال جاری، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تصویب شد. امیدهای بسیاری به تأثیرات مثبت این قانون وجود دارد. در حال حاضر کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی بیشتر این قانون است تا جزئیات بیشتری به کلیات آن اضافه شود.


به گفته روح الله متفکر آزاد عضو این کمیسیون، نمایندگان در تلاش هستند تا با جذب نظرات مختلف کارشناسی، قانونی متقن و همه‌جانبه‌تر را به تصویب برسانند.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت توجه به توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان و صنایع خلاق، خوشبختانه کلیات طرح جهش تولید دانش بنیان، با رأی قاطع نمایندگان و با ۲۰۷ رأی به تصویب رسید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: پیش از تصویب طرح نیز، با توجه به اهمیت آن، فوریت این طرح به رأی گذاشته شد و نمایندگان بر اساس ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس، فوریت آن را به تصویب رساندند، اولویت بخشی به این طرح در کنار ده‌ها طرح دیگر، نشانگر سطح اهمیت این موضوع در قوه مقننه است.

دانشیار دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز با اشاره به شعار سال جاری مبنی بر «پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، گفت: یکی از مصادیق پشتیبانی، می‌تواند تصویب قوانین مناسب و تسهیل بسترهای تولید محصولات خلاق و دانش‌بنیان باشد. البته در مورد این طرح، پیشنهادات بسیاری وجود دارد و با توجه به جزئیات پرشمار مورد نظر نمایندگان، طرح جهش تولید دانش‌بنیان برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد.

آزاد، افزود: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون ویژه جهش تولید به عنوان کمیسیون‌های فرعی در مورد این طرح اعلام نظر خواهند کرد. یکی از مسائلی که در رابطه با این طرح در دست بررسی قرار دارد، موضوع حمایت از صنایع نرم و خلاق است.

عضو فراکسیون نمایندگان استان آذربایجان شرقی، ضمن تاکید بر لزوم توجه به همه خواست‌های فعالان دانش‌بنیان، گفت: خبرهای بسیار خوبی برای فعالان دانش‌بنیان و خلاق وجود دارد. حمایت‌های گسترده‌ای اعم از بسته‌های حمایت مالی و تسهیلاتی و حمایت‌های مالیاتی در این طرح گنجانده شده است.

وی همچنین بیان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم تا ابزار قانونی لازم را در اختیار مدیریت اجرایی کشور قرار گیرد، امیدواریم، مدیران نیز از تمام ظرفیت‌های این قانون بهره‌برداری کنند و پاسخگوی حداکثری نیازهای زیست‌بوم نوآوری و فناوری در کشور باشند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *