آغاز به کار دو مرکز نوآوری در حوزه فناوری‌های نرم

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰

مراکز نوآوری فناوری‌های نرم روان‌شناسی و جغرافیا در ناحیه نوآوری دانشگاه تهران با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری میزبان تیم‌های نوآور شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دومین بخش بازدید از ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، مرکز نوآوری فناوری‌های نرم دانشکده روانشناسی این دانشگاه را افتتاح کرد.

این مرکز نوآوری که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشکده روانشناسی ایجاد شده است و ظرفیت های لازم برای تبدیل ایده‌های نوآورانه و خلاق در حوزه فناوری‌های نرم را به تیم های مستقر ارائه می‌کند. حمایت‌های مادی، فضای کار اشتراکی، تبدیل ایده به محصول، راهبری و مدیریت کسب و کار از جمله خدماتی هستند که در اختیار تیم های استارتاپی مستقر در این مرکز نوآوری قرار می‌گیرد.


مرکز نوآوری روانشناسی، در حال حاضر ۴ هسته نوآور را میزبانی می کند و از ظرفیت استقرار ۲۰ تیم برای تبدیل ایده‌ها به محصول یا خدمت نوآور در قالب شرکت دانش‌بنیان یا خلاق برخوردار است.

بستری برای تبدیل ایده‌های نوآورانه جغرافیا به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق

افتتاح مرکز نوآوری جغرافیا بخش دیگری از بازدیدهای معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بود. با توجه به این‌که رشته‌های دانشگاهی علوم پایه از جمله جغرافیا نیازمند ورود به بازار کار و کاربردی سازی هستند و تعداد قابل توجهی نیروی انسانی دانش‌آموخته و خلاق در این حوزه آموزش دیده و پرورش یافته است، مرکز نوآوری جغرافیا به کمک پارک علم و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احداث و افتتاح شد تا زمینه لازم برای شکوفایی توانمندی‌های دانشگاهیان جوان و خلاق این حوزه ایجاد شود.

مرکز نوآوری جغرافیا، ۱۰ تیم نوآور فعال در حوزه زمین‌سنجی، ژئومورفولوژی، زمین گردشگری، سنجش از دور و دیگر حوزه‌های فناورانه مرتبط با جغرافیا را میزبانی می‌کند و از ظرفیت دوبرابر شدن تعداد تیم‌ها برخوردار است.
پس از پذیرش ایده‌های برتر، هسته های نوآور در دو حوزه تخصصی دانش آموختگان جغرافیا و گروه‌های دانش آموخته در دیگر حوزه های فناوری‌ در این مرکز نوآوری مستقر شدند و ضمن بهره‌مندی از حمایت‌های تجاری‌سازی، تبدیل ایده به محصول و بازارسازی بهره می‌برند.

بازدید از فرآیند احداث برج زیست‌فناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین به ساختمان در حال احداث ساختمان دانشکده زیست فناوری دانشگاه تهران رفت و در جریان روند احداث برج زیست‌فناوری قرار گرفت.
این برج فناوری با هدف توسعه نوآوری‌های دانشگاهی در حوزه زیست فناوری در ۱۶ طبقه و ۶۵۰۰ متر مربع افتتاح می شود تا ضمن توسعه آموزشی در این حوزه، زمینه استقرار شرکت‌های زیرمجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را فراهم کند.

۵ طبقه از این ساختمان در قالب پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه زیست‌فناوری میزبانی می‌کند و حمایت‌های لازم از ایده تا رسیدن به محصول یا خدمت را در اختیارشان قرار می‌دهد.

رونق توانمندی‌های فناورانه در حوزه قوای محرکه

همچنین در ادامه آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته با توانمندی انجام انواع آزمون‌های عملکردی، توسعه‌ای، دوام، نگاشت، مصرف سوخت و آلایندگی تا سطح استاندارد یورو ۶ برخوردار است که امروز توسط ستاری افتتاح شد.

این طرح بزرگ ملی فناوری، با سرمایه گذاری مشترک آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته با حمایت پژوهشکده خودرو، سوخت محیط زیست دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت دانش بنیان توسعه فناوری پارس رایزن با همکاری شرکت دانش بنیان دانشگاهی مدیریت انرژی نوآور افق به بهره‌برداری رسیده است.

با احداث این آزمایشگاه ملی، دانشگاه تهران به جمع ۵ دانشگاه برتر جهان در حوزه نوآوری طراحی و آزمون انواع قوای محرکه خودرو های سبک و سنگین از جمله برقی، هیبریدی و احتراقی پیوست.
این مرکز ظرفیتی ایجاد می کند تا دانشگاه تهران به دانشگاهی نوآور با قابلیت ایجاد ارزش افزوده بالا کارآفرین تبدیل شده و ضمن حفظ نیروی انسانی خلاق از خروج ارز جلوگیری کند.

بازدید از بخش‌های گوناگون ناحیه نوآوری دانشگاه تهران

حضور در شتابدهنده نکسترا، بازدید از سوله‌های فناوری دانشگاه تهران، بازدید از فرآیند احداث کارخانه نوآوری دانشگاه و بازدید از دستاوردهای فناورانه پژوهشکده ملی خودرو، سوخت و محیط زیست از دیگر بخش‌های حضور یک‌روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و معاونان وی در ناحیه نوآوری دانشگاه تهران بود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *