ویپ (VOIP) چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹

ویپ (VOIP) به یکی از جدید ترین تکنولوژی های موجود جهت تماس صوتی به وسیله اینترنت گفته می شود که به وسیله آن می توان به سادگی با کمترین هزینه ممکن نسبت به برقراری تماس به صورت صوتی اقدام نمود.

در زمان گذشته مطرح کردن این ایده که می توان از هر نقطه ای از کره زمین با نقطه دیگر آن در کسری از ثانیه ارتباط برقرار کرد شاید کمی دور از انتظار به نظر می رسید. اما با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی انسان دریافت که می شود از بستر هایی همچون اینترنت برای برقراری ارتباط از هر نقطه دنیا استفاده کرد. به همین منظور امروزه افراد زیادی از سیستم هایی همچون ویپ (VOIP) برای برقراری ارتباط چه به صورت صوتی و یا به صورت تصویری اقدام می نمایند. در گذشته نه چندان دور بسیاری از شرکت ها و اداره ها برای برقراری ارتباطات داخلی خود از خطوط تلفن مخابرات استفاده می کردند که این مورد آن چنان صرفه اقتصادی نداشت و همه روزه هزینه های زیادی را برای شرکت ها فراهم می کرد.

اما با پیدایش روش های جدید همچون خدمات ویپ (VOIP) بسیاری از شرکت ها و سازمان ها استفاده از آن را در دستور کار خود قرار داده اند. زیرا انتقال اطلاعات در این سیستم از آنجا که بر بستر اینترنت صورت می گیرد بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. این موضوع باعث شده تا همه روزه شرکت ها و افراد زیادی برای نصب و راه اندازی سیستم ویپ (VOIP) اقدام نمایند که این خود سبب شده تا این روش با محبوبیت چشمگیری روبرو شود.


 

نحوه کارکرد سیستم ویپ (VOIP)

همانطور که پیش تر عنوان کردیم ویپ (VOIP) نوعی سیستم انتقال اطلاعات صوتی و تصویری بر بستر اینترنت بوده که تمامی اطلاعات آن در یک فضای امن انتقال داده می شود. نحوه کار کرد این سیستم به این صورت بوده که صدای انسان به عنوان یک سیگنال آنالوگ در این سیستم به یک سیگنال دیجیتال تبدیل شده و سپس به وسیله IP آدرس های مخصوص از مبدا به مقصد انتقال پیدا خواهد کرد و در نهایت پس از رسیدن به مقصد سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ جهت شنیدن انسان تبدیل می شود.

پیاده سازی ویپ (VOIP) به چه صورت انجام می گیرد؟

پیاده سازی ویپ (VOIP) همانند هر سیستم دیگری نیازمند به انجام مراحل لازم و ضروری بوده که تمام این مراحل باید به ترتیب انجام شود تا پروژه مورد نظر از هر جهت به خوبی پیاده سازی شود. به طور کلی مراحل پیاده سازی این سیستم به شرح موارد زیر می باشد.

  1. ارزیابی کلی نیاز های شرکت

یکی از اولین اقداماتی که در خصوص نصب و راه اندازی این سیستم باید انجام شود ارزیابی کلی نیاز های شرکتی بوده که قرار است تا پیاده سازی پروژه در آن انجام شود. به همین منظور برخی از موارد مهم در ارزیابی نیاز های شرکت عبارتند از:

  • بررسی و در نظر گرفتن تعداد نفراتی که تمایل دارند تا از سیستم ویپ (VOIP) استفاده نمایند.
  • بررسی و ارزیابی میزان کیفیت اینترنت شرکت از نظر سرعت انتقال اطلاعات
  • تعیین میزان بودجه اختصاصی برای راه اندازی سیستم
  • تعیین و مشخص نمودن امکانات مورد نیاز و ضروری جهت استفاده افراد

 

  1. آشنایی کامل با وسایل و ابزار های لازم برای راه اندازی ویپ (VOIP)
  • پروتکل های لازم و ضروری جهت برقراری ارتباط در سیستم
  • انتخاب تلفن برای برقراری ارتباط در سیستم
  • انتخاب گیت وی برای تبدیل سیگنال صوتی به IP
  • انتخاب واحد کنترل چند منظوره یا MCU
  • انتخاب اپلیکیشن های سرور

 

  1. نصب و راه اندازی سیستم ویپ (VOIP)
  • انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات
  • نصب و راه اندازی اتصالات

مزایای استفاده از سیستم ویپ (VOIP)

در حال حاضر استفاده از سیستم ویپ (VOIP) باتوجه به مزایای بسیار خوبی که دارد مورد استقبال عموم و شرکت های گوناگونی قرار گرفته است که برخی از این مزایا به شرح زیر می باشند.

  • عدم نیاز به استفاده از کابل کشی های گسترده و گوناگون

یکی از بهترین مزایای استفاده از این سیستم عدم نیاز به استفاده از کابل کشی های گسترده و گوناگون در ادارات و شرکت ها بوده که این موضوع می تواند موجب صرفه جویی در هزینه های جاری شود.

  • مدیریت بسیار آسان

از دیگر مزایای استفاده از این سیستم مدیریت بسیار آسان آن بوده که به راحتی می توان کاربران و تلفن های موجود در شبکه را تحت نظر قرار داده و مدیریت نمود.

  • صرفه جویی در هزینه های مربوط به برگزاری کنفرانس های صوتی و تصویری

شاید بتوان یکی از مزایای بسیار خوب این روش را صرفه جویی در هزینه های مربوط به برگزاری کنفرانس های صوتی و تصویری عنوان نمود. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و ادارات برای برگزاری کنفرانس های خود از این سیستم استفاده می نمایند و از آن جا که تمام اطلاعات از طریق اینترنت و سرور های داخلی منتقل می گردد این موضوع در طولانی مدت می تواند موجب کاهش چشمگیر هزینه ها شود. همچنین در این روش امکان برقراری ارتباطات و برگزاری کنفرانس های گوناگون در سطح بین المللی و بدون محدودیت وجود خواهد شد.

  • گسترش آسان سرویس در هر زمان

از دیگر مزایای استفاده از ویپ (VOIP) امکان گسترش آسان سرویس در هر زمان بوده که می توان به راحتی آن را عملی نمود. به عنوان مثال در این سرویس هنگام گسترش و راه اندازی تلفن های جدید دیگر نیازی به سیم کشی های مجدد نبوده و می توان به سادگی کاربران جدید را در شبکه اضافه نمود.

امکانات استفاده از ویپ (VOIP)

استفاده از سیستم ویپ امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربران و شرکت ها قرار می دهد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • امکان ضبط مکالمات و تماس های برقرار شده

امکان ضبط مکالمات و تماس های برقرار شده یکی از موارد کاربردی در بسیاری از شرکت ها بوده که به وسیله آن می توان صدای مشتری ها و کارکنان خود را در صورت نیاز جهت استفاده ذخیره نمود.

  • امکان دریافت پیام صوتی

از دیگر مزایای که می توان برای استفاده از سیستم ویپ عنوان نمود امکان دریافت پیام صوتی است. هنگامی که بنا به دلایلی کاربر نتواند به تماس حاصل شده پاسخ دهد به سادگی می توان برای او پیام صوتی ارسال نمود همچنین امکان ارسال پیام به ایمیل کاربران وجود خواهد داشت.

  • ایجاد شماره تلفن به تعداد زیاد

ایجاد شماره تلفن به تعداد زیاد یکی دیگر از مزایای بسیار خوب بهره گیری از این سیستم بوده که به وسیله آن سازمان ها و ادارات می توانند برای هر قسمت شماره تلفنی اختصاصی را در نظر بگیرند.

  • امکان ارسال فکس به ایمیل افراد

یکی دیگر از مزایای استفاده از ویپ (VOIP) امکان ارسال فکس به ایمیل افراد بوده که به وسیله آن می توان علاوه بر صرفه جویی در مصرف کاغذ انواع فکس ها را به ایمیل افراد یا شرکت ها ارسال نمود.

اگر نیاز به خدمات ویپ دارید می توانید به سایت روترنت مراجعه کنید تا با مشاوره از بهترین های شبکه ، سیستم ویپ شرکت خود را راه اندازی کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *