با ۴ موضوع اصلی ؛

سند توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی و محیط‌زیست تدوین شد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

سند توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست تدوین شد تا تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات در این صنعت راهبردی یکپارچه و منجسم شود.

به گزارش وبنا به نقل از معاونت علمی، این سند که در چهار بخش «آب»، «خشکسالی»، «فرسایش» و «محیط‌زیست» تنظیم شده حاصل تلاش چندین ساله فرهیختگان، اساتید و کارشناسان بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی است و نقشی تأثیرگذار در توسعه اقتصادی، امنیت غذایی، حفظ محیط‌زیست و اشتغال‌زایی در کشور دارد.

طبق آمارهای موجود جهانی، ایران در میان کشورهایی قرار دارد که سالانه نزدیک به ۸۰ درصد ذخیره آب در دسترس خود را مصرف می‌کنند. این یعنی ما با وضعیت «خیلی بحرانی» مواجه هستیم. به همین دلیل مدیران و فرهیختگان این حوزه به این صرافت افتادند که یک سند ملی برای بهینه‌سازی مصرف آب در کشور تدوین کنند. بر همین اساس نیز سند توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست تدوین شد.


«بهینه‌سازی مصرف آب»، «حفاظت، پایش مسائل و مشکلات زیست محیطی»، «ریزگردها و کنترل و پایش آنها» و «افزایش آلاینده‌ها در محیط‌های آب، خاک و هوا» ۴ موضوع اصلی است که در این سند مدنظر قرار دارد.

در این سند تاکید شده است که پس از ابلاغ آن باید همه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در حوزه توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست منطبق با مفاد این سند صورت گیرد و یک هم‌افزایی میان نقش‌آفرینان این حوزه اتفاق بیفتد. کاری که تنها با توسعه فناوری و عملکرد دانش‌بنیان‌ها امکانپذیر است.

این سند مهم و راهبردی پس از پیگیری‌های مستمر و جدی کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و به همه دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد تا یک مرجع قانونی و مشخص برای تصمیم‌گیری‌های این حوزه در دسترس باشد و نقشه راه فناوری و شناسایی اولویت‌ها منطبق با مفاد مطرح شده در این سند صورت گیرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *