هدف‌گذاری کارایا برای سرمایه‌گذاری در ۵ استارتاپ در سال ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

گروه سرمایه‌گذاری نیک‌اندیش کارایا با ایجاد یک پل ارتباطی بین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فرشته از سال ۹۳ فعالیت خود را شروع کردند. به گفته رضا قوامی‌پور، مدیر اجرایی این مجموعه، کارایا در بازه ۱۰۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد تومان سرمایه‏ گذاری می‏کند. در خصوص معاملات با سرمایه درخواستی بالاتر،موضوع بررسی می‌شود. همچنین او تاکید کرد که یکی از استراتژی‌های این مجموعه خروج مرحله به مرحله از سوی شرکت است. او گفت: «ما به دنبال افزایش حداقل ۵ برابری سرمایه گذاری کارایا، در طی ۲ یا ۵ سال هستیم. با توجه به نرخ بسیار بالای عدم موفقیت استارتاپ ها در مراحل اولیه، این سطح از ROI ضروری است.»

قوامی‌پور با ارائه گزارشی از عملکرد کارایا در سال ۹۹ اعلام کرد که این مجموعه در سال جاری ۱۱۲ استارتاپ‌ را در مرحله پیش غربالگری ارزیابی کردند. او توضیح داد که از دی ۹۹ با پیوستن گروه جدید اجرایی و شرکت در رویدادهای مختلف، ۴۴ استارتاپ که به نظر پتانسیل مورد نظر را داشته‌اند به جلسات جذب سرمایه دعوت کرده‌اند و با برگزاری ۴ جلسه غربالگری که تیم‌ها ایده‌های خود را و سرمایه موردنظر خود را بیان کرده‌اند، ۲ جلسه سرمایه‌گذاری رسمی برگزار شده است که در حال حاضر یکی از استارتاپ‌ها در مرحله عقد قرارداد قرار دارد. او در این‌باره توضیح داد: «کارایا در سال جدید برنامه دارد تا در رویدادهای مختلف حضور داشته باشد. رویدادهای مشترک هم برگزار می‌کنیم و از شرکت‌های همکار دعوت می‌کنیم. «در نظر داریم با برگزاری دمودی می‌خواهیم با استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه جلساتی برگزار کنیم.» او افزود: «در سال جدید در نظر داریم تا ۴۰ جلسه غربال‌گری و ۱۲ جلسه سرمایه‌گذاری را برگزاری کنیم.»
قوامی‌پور با اشاره به برنامه‌های این گروه سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ گفت که قصد دارند تا تعداد سرمایه‌گذاران فرشته را از ۳۵ نفر با برگزاری رویدادهای مختلف به ۴۵ نفر افرایش دهند و حداقل ۳۰۰ استارتاپ را در مرحله غربالگری ارزیابی کنند. به گفته او هدف اصلی آ‌ن‌ها در سال ۱۴۰۰، سرمایه‌گذاری روی ۲ استارتاپ به ارزش ۲ میلیارد تومان است. قوامی‌پور همچنین در ادامه اعلام کرد که قصد دارند تا در سال ۱۴۰۱، تعداد سرمایه‌گذاران فرشته را به ۵۵ نفر افزایش دهند و تعداد سرمایه‌گذاری هم حداقل به ۵ استارتاپ به ارزش ۴ میلیارد تومان برسد.
در بخش دیگری از این نشست دو استارتاپ عمدکس و استادبانک که از سال ۹۵ در پرتفوی کارایا حضور داشتند، از این مجموعه خارج شدند.

۲۱۲میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۹ توسط صندوق نوآوری و شکوفایی


دراین رویداد محمد حسین رضوانیان، مدیر ارزیابی سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد که ۲۱۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، از طریق ۱۹ صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به گفته او مدل هم‌سرمایه‌گذاری از نیمه دوم سال با هدف افزایش انعطاف‌پذیری و حمایت حداکثری از اکوسیستم نوآوری کشور در این صندوق اجرا شد. فرایند در این طرح به این شکل است که این صندوق منابع مالی خود را در قالب سرمایه‌گذاری و بدون گرفتن هیچ امتیازی از استارتاپ‌ها به آن‌ها ارائه می‌دهد. او توضیح داد که اگر استارتاپ‌ها با عاملان صندوق‌های پژوهشی و نوآوری به توافق برسند، این صندوق ۸۰ درصد از منابع باقی مانده را تامین می‌کند و در سود و زیان هم شریک هستند. همچنین به گفته او شتاب‌دهنده‌ها هم تا سقف ۴ تا ۵ میلیارد تومان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند که از این مقدار تا مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان آن را وارد یک پروژه کنند. رضوانیان تاکید کرد که با همکاری بیمه مرکزی، برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و ضمانت به سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی را تا سقف ۴ تا ۵ میلیارد تومان را بیمه می‌کنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *