بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره پونیشا اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد تومانی صندوق فیروزه در پونیشا

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹

بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره پونیشا در خصوص سرمایه‌گذاری مجموعه فیروزه در پونیشا اعلام کرد که این صندوق مبلغ ۱۸ میلیارد تومان روی پونیشا سرمایه‌گذاری کرده است. ۳ روز قبل خبر سرمایه‌گذاری ۸ میلیاردی صندوق مالی فیروزه روی پونیشا منتشر شد که شب گذشته نیما نورمحمدی در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با سردبیر ماهنامه پیوست رقم صحیح این سرمایه‌گذاری را ۱۸ میلیارد تومان عنوان کرد. بنیان‌گذار پونیشا از ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص خودداری و اعلام کرد توضیحات بیشتر در این باره روز یکشنبه (۱۰ اسفند) از طریق کنفرانس خبری اعلام خواهد شد.

نیما نورمحمدی، بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره پونیشا مهمان آخرین قسمت از فصل دوم شبانه‌های پیوست بود که با حمایت شرکت خدمات انفورماتیک ایران برگزار شد. او در این گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی در مورد موضوعات مختلفی از جمله به‌روزرسانی رابط‌کاربری پونیشا، رشد در دوران کرونا، تاریخچه شکل‌گیری پونیشا، افشای اطلاعات کاربران و موارد دیگر صحبت کرد. به گفته نورمحمدی میزان تراکنش‌های انجام شده روی پونیشا در دوران کرونا از مرز ۱۲ میلیارد تومان عبور کرده است.

افشای اطلاعات


چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی نشت اطلاعات کاربران پونیشا خبر ساز شد. تیم پونیشا بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد از طریق شبکه‌های مجازی متوجه شده‌اند اطلاعاتی از کاربران پونیشا نشت پیدا کرده و در بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این اطلاعات مربوط به بخشی از پروفایل برخی از کاربران است. اطلاعاتی که از کاربران نشت پیدا کرده بود شامل نام، نام‌خانوادگی، شماره موبایل و مواردی مرتبط با اطلاعات عمومی پروفایل کاربران می‌شد.

حالا با گذشت تقریبا ۲ هفته از این ماجرا، نورمحمدی در گفت‌وگو با سردبیر ماهنامه پیوست، منبع نشت اطلاعات را نامشخص اعلام کرد و توضیح داد: «این ماجرا حدود ۲ سال پیش اتفاق افتاده است و هیچ اطلاعاتی از کاربران جدیدی که از آن تاریخ به بعد در سایت پونیشا ثبت‌نام کرده‌اند به جایی درز نکرده است.» او در این خصوص که چرا خبر اتفاق ۲ سال قبل الان منتشر شده نیز گفت: «این ماجرا از بدشانسی ما بود که همزمان با جذب سرمایه خبر نشت اطلاعات پس از ۲ سال منتشر شد. از طرفی کسی که این اطلاعات را در اختیار دارد اصلا ایرانی نیست. او یک دیتابیس بزرگی از اطلاعات کاربران سرویس‌های مالزیایی، چینی، پاکستانی و غیره در اختیار دارد و تنها سرویس ایرانی که توانسته از آن اطلاعات بیرون بکشد، پونیشا است. احتمالا ۲ سال قبل ما از سرویسی استفاده کرده‌ایم که این شخص از طریق حفره امنیتی آن سرویس توانسته اطلاعات کاربران پونیشا را های‌جک کند.»

نورمحمدی افزود:‌ «یک سایت دیگری وجود دارد که تمامی تغییرات سایت اصلی پونیشا ابتدا روی آن سایت اعمال می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن عملیات، تغییرات جایگزین سایت اصلی می‌شوند. اطلاعات لو رفته نیز از روی همان سایت بوده و دسترسی غیرمجاز به هیچ‌کدام از سرور‌های پونیشا اتفاق نیافتاده است.»

به گفته نورمحمدی اطلاعات بسیار محدودی روی سایت دوم وجود داشته و به‌غیر از نام و شماره‌تلفن، اطلاعات دیگری از کاربران از جمله اطلاعات بانکی و اطلاعات کارت ملی افراد افشا نشده است.

رشد در دوران کرونا

با توجه به این مساله که تیم پونیشا پیش از کرونا نیز به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کرد، سردبیر ماهنامه پیوست در خصوص اتفاقاتی که برای پونیشا در دوران کرونا افتاد پرسید.

نورمحمدی با اشاره به این موضوع که در یک سال گذشته مخصوصا در ماه‌های اول که قرنطینه خیلی جدی بود، مردم بیشتر با پونیشا آشنا شدند، گفت: «۸۰ درصد از تیم پونیشا قبل از کرونا دورکار بودند و بعد از شروع قرنطینه تمام نیرو‌ها دورکار شدند. به دلیل همین دورکاری درازمدت و شروع قرنطینه اصلا فشاری به تیم پونیشا وارد نکرد و ما همان رشد همیشگی خود را ادامه دادیم.» او افزود: «البته که نسبت به سال‌های قبل رشد ۲ برابری را تجربه کردیم. فریلنسر‌های پونیشا امسال به درآمد بالای ۱۲ میلیارد تومان رسیدند.»

آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به شروع فعالیت بنیان‌گذار پونیشا در استارت‌آپ آی‌هوم، در مورد سابقه فعالیت‌های استارت‌آپی او پرسید و نورمحمدی در پاسخ اعلام کرد: «سال ۷۹ با توجه به این که در آن زمان اسنپ و تپ‌سی هم وجود نداشت، فعالیت کاری‌ام را به عنوان راننده در آژانس تاکسی شروع کردم. در همان دوران بود که با یکی از مدیران دفتر Nestle در ایران آشنا شدم. بعد از مدتی از طرف همان شخص پیشنهاد کار دریافت کردم و در این شرکت مشغول به کار شدم. در نهایت با ۱۰ سال سابقه کاری در نستله، سال ۸۹ به عنوان مدیر برند نستله پیورلایف از این مجموعه جدا شدم.» او با اشاره به اینکه استارت‌آپ شخصی خود یعنی «ihome» را از یک سال قبل از آن شروع کرده بود ادامه داد: «پس از جدا شدن از نستله فعالیتم را روی استارت‌آپ شخصی خود یعنی آی‌هوم گذاشتم اما در آن زمان هیچ تجربه‌ای در زمینه املاک و البته کسب‌وکار آنلاین نداشتم.» نورمحمدی نهایتا با شروع فعالیت استارت‌آپ پونیشا در سال ۹۰، تمرکز خود را روی این استارت‌آپ گذاشت و در نهایت استارت‌آپ آی‌هوم را در سال ۹۳ با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به سرمایه‌گذاران پاکستانی که در ایران فعالیت داشتند فروخت. بنیان‌گذار پونیشا و آی‌هوم به این موضوع هم اشاره کرد که تا قبل از امسال برای هیچ‌کدام از این دو استارت‌آپ سرمایه‌ای دریافت نکرده‌ است.

شکل‌گیری پونیشا

بنیان‌گذار پونیشا در توضیح تاریحچه شکل‌گیری این استارت‌آپ اعلام کرد این وب‌سایت در ابتدا قرار بود یک وب‌سایت شخصی برای پروژه‌های ترجمه باشد اما پس از مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیدند که پلتفرمی برای اتصال کارفرما و افراد فریلنسر به یکدیگر باشد. به گفته نورمحمدی سایت اولیه پونیشا در مدت زمان ۹ ماه راه‌اندازی شد و پس از شروع به کار، در ماه اول ۳۰ هزار تومان تراکنش داشت. او معتقد است درآمد ۳۰ هزار تومانی برای این استارت‌آپ در ماه اول فعالیت در مقایسه با اولین درآمد از استارت‌آپ قبلی یعنی آی‌هوم که سه سال پس از شروع فعالیتش به دست آمد یک پیشرفت بسیار بزرگ به حساب می‌آمد.

نورمحمدی دلایل مهاجرت به رشت را مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوای تهران عنوان کرد و توضیح داد: «زمانی که در نستله فعالیت می‌کردم به مدت یک سال در رشت مشغول به کار بودم و با این محیط و آب‌وهوا آشنایی داشتم. از طرفی جنس فعالیت پونیشا به شکلی بود که کاربرانش از مناطق مختلف کشور بودند و مراجعه حضوری نداشتیم. مشکلاتی که تهران داشت هم مزید بر علت شد تا در نهایت در یک پروسه زمان‌بر به اینجا مهاجرت کردیم.»

سردبیر ماهنامه پیوست از نورمحمدی در خصوص علت اسپانسرینگ پونیشا در پادکست‌های فارسی زبان پرسید و نورمحمدی در پاسخ علت آن را علاقه شخصی به پادکست و حمایتش برای گسترش پادکست فارسی زبان عنوان کرد.

سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به ۴۷۰ هزار کاربری که در حال حاضر در پونیشا حضور دارند و میانگین ۳ هزار پروژه‌ای که در ماه روی این سایت به ثبت می‌رسد از رابطه این استارت‌آپ‌ با دیگر بازیگران این حوزه پرسید. نورمحمدی در پاسخ اعلام کرد: «سال گذشته در جشنواره فریلنسر ایران از پارس‌کدرز دعوت به همکاری کردیم و امسال از همه همکاران و فعالین این حوزه دعوت به همکاری و حضور داشتیم. معتقدم بازار برون‌سپاری ظرفیت بسیار بالایی دارد که بخش بزرگی از آن هنوز به صورت سنتی انجام می‌شود. رقابت ما در این حوزه به بزرگ‌تر شدن بازار این حوزه و همکاری ما با یکدیگر به فرهنگ‌سازی کمک می‌کند.»

او ادامه داد: «با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور قرار بود کمیسیونی برای شرکت‌های برون‌سپاری برگزار شود و در نمایشگاه الکام‌استارز قرار بود یک سالن برای فریلنسینگ داشته باشیم که متاسفانه به دلیل کرونا برگزار نشد.»

سوال کاربران از پونیشا

سردبیر ماهنامه پیوست در ادامه با اشاره به این موضوع که بسیاری از کارفرما‌ها و فریلنسر‌ها با پیدا کردن یکدیگر در پونیشا، نهایتا خارج از این محیط با هم تعامل می‌کنند این سوال را مطرح کرد که چه لزومی به انجام این همکاری‌ها روی پونیشا وجود دارد؟

نورمحمدی در پاسخ به سیستم امتیاز‌دهی پونیشا اشاره کرد و گفت: «در پونیشا یک سیستم امتیازدهی وجود دارد که در جست‌وجو‌ها، رتبه‌بندی‌ها و پیشنهادها تاثیر مستقیم می‌گذارد و برای رزومه و سابقه خود افراد بهتر است که این کار درون پلتفرم انجام شود.» نورمحمدی همچنین به اطمینان دو طرف همکاری در مورد تحویل پروژه و پرداخت هزینه نیز اشاره و عنوان کرد: «چطور می‌شود به شخصی اعتماد کرد که قوانین استفاده از پلتفرم را زیرپا می‌گذارد و معامله را خارج از پلتفرم انجام می‌دهد. از کجا معلوم همان شخص در معامله شخصی نیز قوانین را زیر پا نگذارد؟»

بنیان‌گذار پونیشا با توجه به مشکلات افراد کم‌سابقه و کم‌تجربه در پروژه‌گیری از راه‌اندازی آکادمی پونیشا خبر داد و گفت: «رویداد‌ها و محتواهای آموزشی برای افراد کم‌تجربه و فریلنسر‌های تازه‌کار در دست ساخت قرار دارد و به‌زودی آکادمی پونیشا برای این افراد شروع به کار می‌کند. از جمله مواردی که در این آکادمی آموزش داده می‌شود این است که افراد چگونه خودشان و کارهایشان را به کارفرما‌ها ارائه کنند. چطور پروفایل کاری خود را تکمیل کنند. چطور قرارداد کاری داشته باشند و مواردی از این دست.»

نورمحمدی در پاسخ به انتقاد کاربران از مشکلات رابط‌کاربری پونیشا نیز اعلام کرد: «به‌زودی آپدیت جدیدی برای پونیشا منتشر می‌شود که بسیاری از مشکلات فعلی کاربران با رابط‌کاربری و تجربه کاربری را برطرف خواهد کرد.»

بنیان‌گذار پونیشا یکی از علت‌های تاخیر در بروزرسانی رابط کاربری پونیشا را کم‌ شدن نیرو‌های متخصص در ایران، مهاجرت و کار با شرکت‌های خارجی عنوان کرد و گفت: «یکی از برنامه‌های اصلی پونیشا برای آینده، جذب نیروی انسانی و توسعه محصول است.»

نورمحمدی در ادامه با اشاره به انتقاد‌هایی که برای پایین بودن قیمت‌ها از پونیشا می‌شود؛ در خصوص تغییرات آینده این پلتفرم صحبت کرد و از بخش‌بندی‌های جدید برای فریلنسر‌های تازه‌کار، کارفرما‌های شخصی، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های بزرگ و غیره خبر داد. او در خصوص محدودیت‌های حال حاضر فریلنسر‌ها در خصوص نشان دادن نمونه کار توضیح داد:‌ «در نسخه جدیدی که رونمایی می‌شود قیمت نمونه‌کار تغییرات بسیار زیادی داشته و فریلنسر‌ها می‌توانند برای تمام مهارت‌های خود، ویدئو، تصویر و صدا اضافه کنند.»

منبع: پیوست

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *