آذری جهرمی در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا:

 تصمیم جداسازی شبکه موبایل و ثابت نادرست بود / کمیسیون تنظیم مقررات سلامت دیجیتال تشکیل می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه اینترنت اشیا با اشاره به ایجاد کسب و کارها در حوزه فناوری اطلاعات، از مسوولین بخش های کشاورزی، سلامت و شهری خواست که برنامه های خود را برای استفاده از کاربردهای فناوری اطلاعات اجرایی کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در پایان بازدید از ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا ایران با اشاره به اینکه در سه دوره متوالی اینترنت اشیا نرخ رشد جهانی را به خود اختصاص داده است، گفت: در ایران استفاده از فناوری اطلاعات و کاربردهای آن با تاخیر انجام می شود که بخشی منطقی و بخش دیگر مقاومت در مقابل تغییر است.

وی به شیوه های سنتی در مدیریت کشاورزی، سلامت و هوشمند شهری اشاره کرد و افزود: هر کجا کار توسط بخش خصوصی انجام شده سرعت تحول بیشتر بوده و هر کجا کار در دست دولت و یا بخش های عمومی بوده است کار با تاخیر انجام شده است که این اینرسی و مقاومت در بخش های دولتی در تمام دنیا همواره بیشتر است.


آذری جهرمی با اشاره به اینکه کاربردهای فناوری اطلاعات درکشور باید تبدیل به کسب و کار شود، گفت: هم اکنون در این نمایشگاه می توانیم ببینیم کسب و کارهای مبتنی بر کاربردهای فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است و شرکت های متعددی که در حوزه های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی فعال هستند بازاری در کشور به دست آورده اند.

وی به هدف گذاری وزارت ارتباطات در حوزه های مختلف برای استفاده از کاربردهای فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: مدیریت هوشمند شهری یکی از این حوزه ها است که شهرداری تهران، مشهد و کیش در این حوزه فعالیت مناسبی داشته اند و بقیه کلانشهرها نیز باید برنامه های خود را برای هوشمند سازی شهرها انجام دهند.

وزیر ارتباطات به حوزه کشاورزی به عنوان یکی دیگر از هدف گذاری های این حوزه اشاره کرد و گفت: سال گذشته تفاهم نامه ای برای استفاده از کاربرد فناوری اطلاعات با وزیر کشاورزی به امضا رسید ولی کار در این حوزه پیش نرفت و این موضوع در اولویت ها و سیاست گذاری این حوزه قرار نگرفته که البته این وزارتخانه هم با چالش ها و اولویت های دیگری مواجه بوده است.

وی با اشاره به سلامت الکترونیکی به عنوان یکی دیگر از اولویت های این حوزه، افزود: در حوزه سلامت الکترونیکی کارها پیش رفته است اما در حوزه سلامت دیجیتال به دلیل انحصارگری در این حوزه اجازه فعالیت داده نشده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: با تفاهمی که با وزیر بهداشت انجام شد مقرر شده کمیسیون تنظیم مقررات سلامت دیجیتال به ریاست وزیر بهداشت و با حضور دستگاه های مختلف و بخش خصوصی تشکیل شود که این اقدام مهمی در این حوزه محسوب می شود.

وی به اقتصادی نبودن دیجیتالی شدن در حوزه انرژی و نیرو اشاره کرد و افزود: بر همین اساس نیز احتمالا وزارت نیرو به دنبال استفاده از اینترنت اشیا در حوزه اندازه گیری نیست و تاکنون عملیاتی نشده است و این موضوع باید پیگیری شود.
وزیر ارتباطات به سهم ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال در رشد ناخالص ملی در کشور اشاره کرد و گفت: فاصله ۹.۵ درصد بین این سهم و سهم حدود ۱۶ درصدی کشورهای پیشرفته در این حوزه بازار بزرگی است که پیش روی ما قرار دارد و فرصت بی نظیری است که می تواند به بهره وری، اشتغال و حکمرانی مناسب منجر شود.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به تلاش های مخابرات برای توسعه ارتباطات در کشور اشاره کرد و افزود: هر کجا مخابرات برای توسعه ارتباطات حرکتی کرده است، توسعه فناوری شکل گرفته و هر کجا هم حرکتی نکرده کار متوقف شده است و دلیل این موضوع نیز انحصاری است که در این حوزه وجود دارد.
وزیر ارتباطات به تصمیم غلطی که باعث جدا سازی شبکه موبایل از ثابت در مخابرات شده است اشاره کرد و گفت: بخشی سوده به عنوان موبایل و بخشی غیر سوده به عنوان ثابت تعریف شده است و مطرح می شود که درآمد های ما در این حوزه کفاف سرمایه گذاری را نمی دهد.

وی افزود: بر اساس تصمیم نادرستی که یک زمانی گرفته شده هم اکنون شرکت مخابرات دو سرمایه گذاری و هزینه در این بخش انجام می دهد.

آذری جهرمی با تاکید به اینکه مخابرات باید در این حوزه تصمیم گیری کند، گفت: ما نمی توانیم توسعه و سوء مدیریت را به جیب مردم تحمیل کنیم و هر روز با درخواست افزایش تعرفه مواجه شویم بلکه باید هزینه ها مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه این استراتژی در برنامه مخابرات تصویب شده است اما اجرا نشده، افزود: ایجاد یک شبکه موازی مانند مخابرات کاری دشوار اما شدنی است.

وزیر ارتباطات با اشاره به حضور شرکت ایرانیان نت در ارتباطات درون استانی بین شهری و شکستن انحصار در این استان ها، گفت: در حوزه درون شهری نیز در مذاکراتی که با شهرداری تهران انجام شده است به شهرداری تهران پروانه ارائه خدمات در قالب “بی تو بی” داده می شود که شهرداری تهران برای این کار باید در حدود ۷۰ مرکز مخابراتی در تهران راه اندازی کند.

وی افزود: با این حرکت و ایجاد رقابت شرکت مخابرات نیز ملزم می شود تصمیم نادرست خود را اصلاح کند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *