از بازار تامین مالی جمعی رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
بازار تامین مالی جمعی

بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران رونمایی شد تا زمینه برای توسعه روش‌های نوآورانه حمایت مالی از فعالان زیست‌بوم نوآوری فراهم شود.در این مراسم که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس برگزار شد، سازوکار تامین مالی جمعی بر پایه مدل مشارکت برای کسب‌وکارهای نوپا، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق پایه ریزی شد.

تامین مالی جمعی سازوکاری در بورس است که فرصت تجمیع سرمایه‌گذاری‌های خرد را از سوی مردم و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه این شرکت‌ها را رقم بزند.

همچنین شاخص صکوک فرابورس، معیاری برای نمایش عملکرد بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران ارائه می‌‌دهد و می‌تواند به مقایسه بازارهای مالی مختلف کمک کند. این شاخص همچنین داده‌ای از روند کلی بازارهای بدهی برای تحلیل در اختیار سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران قرار خواهد داد.


ایجاد بستری نوآورانه برای تامین مالی فعالان زیست‌بوم نوآوری

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران با بیان این‌که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در اقتصاد کشور به کمک روش‌های نوین تامین مالی پررنگ شده است ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌های کسب و کار و مراکز نوآوری همگی بخش‌هایی از زیست‌بوم نوآوری هستند که برای ادامه حرکت به روش‌های نوین تامین مالی نیاز دارند. خوشبختانه همراهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار راهگشا و اثربخش است.

وی با بیان این‌که ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان بورسی به ۲۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است، ادامه داد: نقش و جایگاه فعالان نوآور و خلاق در اقتصاد کشور به جایگاهی درخور اعتنا رسیده است و فعالان زیست‌بوم نوآوری، امروز به عدد قابل توجهی تبدیل شده‌اند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، تامین مالی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از زیرساخت‌های کارآمد در رونق زیست‌بوم نوآوری دانست و بیان کرد: خوشبختانه نوآوری به بورس تزریق شده و عدد قابل توجهی را در حوزه سرمایه گذاری در اقتصاد دانش‌بنیان شاهد هستیم؛ به طوری‌که برای ۱۱ سکوی تامین مالی جمعی موافقت اصولی صادر شده و ۴ سکو در حال ارائه خدمات خود هستند. همچنین ۷ سکو در آینده فعال خواهد شد.

ستاری، با اشاره به حضور ۱۹ صندوق سرمایه گذاری جسورانه و خصوصی در بورس گفت: ارزش این صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۲۰۰ میلیارد تومان است و تعداد مراکز هوشمند احراز هویت بورسی که با فناوری بومی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی راه‌اندازی شده اند به بیش از ۲۹ شرکت رسیده است که در مدتی کوتاه، همکاری با شرکت سپرده‌گذاری بورسی، بیش از ۶ میلیون نفر احراز هویت دیجیتال شدند.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر این‌که زیست‌بوم نوآوری، برای پیوستن به اقتصاد کشور باید از راه‌کارهای مالی نوآورانه بهره ببرد، ادامه داد: ازیست بوم نوآوری امروز سهم قابل توجهی را از اقتصاد به خود اختصاص داده است. برای گسترش این سهم باید راهکارهای نوین تامین مالی، فراتر از روش‌های پیشین به کار بسته شود.

وی افزود: بخش عمده تامین مالی این شرکت ها باید از وام و شیوه های قدیمی سرمایه گذاری به روش های نوینی چون تامین مالی جمعی و سرمایه گذاری خطرپذیر روی بیاورد و بازار بورس، یک بستر بسیار مناسب برای تامین مالی این کسب و کارها به شمار می‌رود.

برترین کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی

ستاری، با اشاره به فعالیت توانمندترین شرکت‌های دانش‌بنیان آسیا و منطقه، پیامی روشن برای اهمیت و اثربخشی سرمایه‌گذاری روی این کسب و کارها است، گفت: این شرکت‌ها در ساخت و تولید انبوه پیشرفته‌ترین فرآورده‌هایی که تنها۴۰چند گرم آن، ارزش میلیون دلاری دارد ارزشمندی خود را به اثبات رسانده و ضمن تامین نیاز کشور، ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کرده‌اند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، این شرکت‌ها میلیون‌ها دلار در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می‌کنند. پس با ظرفیت خارق‌العاده‌ای در اقتصاد مواجه هستیم که از نوآوری به عنوان مهم ترین سرمایه خود بهره می‌برند.

ستاری، با بیان این‌که شرکت‌های جدیدی این شرکت‌ها را که متکی به نوآوری به عنوان مهم‌ترین دارایی نامحدود هستند قیمت‌گذاری می‌کنند، ادامه داد: چنین کسب و کارهایی‌که دارایی فیزیکی ندارند، نیازمند سازوکارهای نوینی در ارزش‌گذاری و سرمایه‌گذاری هستند و خوشبختانه چند شرکت در این حوزه که از بخش خصوصی هستند، خدمات ارزش‌گذاری ارائه می‌دهند.

وی، با اشاره به پذیره نویسی صندوقی برای سرمایه‌گذاری و حمایت از نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار بورس، گفت: اتفاقات خوبی در حوزه رونق این کسب و کارها در بازار بورس در حال تحقق است و به زودی صندوق رشد یکم پیشگام با سرمایه اولیه ۲۴۰ میلیارد تومان پذیره نویسی می شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به این‌که بازار دارایی‌های فکری، فراتر از فرهنگ جامعه است و باید زمینه‌های فرهنگی رونق آن فراهم شود، بیان کرد: و این که یک اختراع سرمایه گذاری شود در دنیا نیز تازه است و باید فرهنگ‌سازی شود ولی این حوزه نیز رشد خوبی داشته و اکنون آماده توسعه است.  همچنین بازار انرژی یک اتفاق خوب است که شرکت های نو را توسعه می دهد و جوانان زیادی را در حوزه های فنی و مهندسی مشغول به کار کند.

حمایت از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری و تامین مالی دانش‌بنیان‌ها

همچنین محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به رونمایی از تامین مالی جمعی و شاخص صکوک با عنوان دو دستاورد تازه برای حمایت از نوآوری‌ها گفت و افزود: روند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، با نقش جدی معاونت علمی و حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار، اکنون به جایگاه مطلوبی رسیده است.

وی با بیان این‌که بازار سرمایه یکی از بسترهایی است که نوآوری و دانش پیش برنده آن است، ادامه داد: در پیشبرد کارهای علمی و فناورانه‌ای که توسعه کشور را رقم خواهد زد تامین مالی یک محور مهم است و بازار سرمایه همراه و هماهنگ با معاونت علمی آمادگی دارد تا تامین مالی شرکت های دانش بنیان را اجرا کند.

دهقان دهنوی، با تاکید بر این‌که باید روش‌های جدید تامین مالی به سرعت شکل بگیرد، بیان کرد: در دنیای رقابت تنگاتنگ کسب‌وکارهای بزرگ و فناورانه، به سرعت جایگزین روش‌های قبلی می‌شود. البته این حوزه در دنیا نیز مراحل رشد خود را طی می‌کند و با زیرساختی که ایجاد شده امیدواریم تامین مالی در کشور ارتقا بیابد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش بازار تامین مالی جمعی در  ارائه خدمات مالی به شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: اگرچه ممکن است ورود به بازار سهام برای شرکت های متوسط و کوچک وجود نداشته باشد اما این روش نو می‌تواند نقش مهمی در کمک به رشدشان ایفا کند. شرکت‌هایی که امروز در تامین مالی جمعی پیشگام شدند کار ارزنده ای انجام دادند و برای حضور دیگر شرکت‌ها باید فرهنگسازی صورت بگیرد و با شفافیت، بستر لازم برای رشد این حوزه فراهم شود.

وی با اشاره به ابزرار کارآمد صکوک گفت: این حوزه به قدری رشد یافته است که می توانیم دسته بندی ها و شاخص های گوناگونی را تعریف کنیم. این شاخص ها اطلاعات خوبی را به اقشار گوناگون می دهد و به شفافیت اطلاعات نیز کمک می‌کند.

فعالیت ۴ سکوی تامین مالی

در بخش دیگری از این مراسم، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران شکل گیری سازوکار تامین مالی جمعی را گامی در راستای حمایت از کسب و کارهای دانش‌بنیان دانست و گفت:  همانطور که در فرهنگ ایرانی، فرهنگ گلریزان برای رفع مشکلات و نیازهای افراد برگزار می‌شود، این فرهنگ در حوزه بورس نیز برای تأمین مالی جمعی وجود دارد که البته مصوبه هیأت وزیران را نیز دارا است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه تأمین مالی جمعی و نقش آن در حمایت از نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بیش از ۷۲ مورد درخواست تأمین مالی وارد شده است که ۲۸ مورد آن بررسی و دو مورد آن رد شده است؛ ضمن اینکه در مجموع ۱۱ مجوز برای این کار صادر شده است و ۴ مجوز صادره، در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده اند.

هامونی، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در بورس یادآور شد و گفت:  تا کنون ۴۱ شرکت دانش بنیان سهامشان را در بوس عرضه کرده‌اند. ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و ۳ صندوق خصوصی در بورس نقش‌آفرینی می‌کنند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *