دستاوردهای مهم تجهیزات پزشکی؛

معرفی ۴ فناوری رباتیک سلامت دیجیتال ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

معاونت علمی و فناوری ۴دستاورد شرکتهای دانش بنیان در حوزه فناوری رباتیک را معرفی کرد که گام مهمی در عرصه تجهیزات پزشکی برداشته اند.

سلامت یکی از حوزه‌هایی است که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین روند رو به رشدی را طی کرده و تحولی فناورانه در این عرصه رخ داده است.

تجهیزات، روش‌های درمانی و داروهای گوناگونی به حوزه درمان وارد شده‌اند که با فناوری‌های نوین و پیشرفته‌ای تولید شده و در اختیار بیماران قرار گرفته‌اند. تجهیزاتی که عرصه سلامت را دگرگون کرده و درمان بیماری‌ها را با شیوه‌های نوین متحول ساخته است.


طراحی و ساخت ربات‌های توانبخشی از جمله این روش‌ها است که به یاری افراد سالمند و دارای معلولیت‌های جسمی آمده است و مشکلات آنها را با کمک فناوری‌های پیشرفته رفع کرده است. ۴ شرکت فناور نماینده چندین شرکت هستند که محصولات خود را در این عرصه عرضه کرده اند.

ربات توانبخشی راه رفتن

یک شرکت دانش بنیان با کمک فناوری رباتیک، سلامت دیجیتال را در کشور توسعه داده است. این شرکت، با هدف ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات هوشمند در سال ۹۵ تأسیس شد و با به‌کارگیری افراد متخصص در زمینه برق، مکانیک و پزشکی توانست گامی برای تولید محصولات دانش‌بنیان بردارد.

ربات توانبخشی زانو، ربات توانبخشی ران و ربات توانبخشی راه رفتن سه محصول این شرکت در حوزه تجهیزات فیزیوتراپی و کاردرمانی است. همچنین این شرکت با به کارگرفتن دانش فنی موفق به ساخت نوعی مفصل ارتوپدی برای اصلاح کانترکچر و یا اسپاسم عضلانی شد.

ربات توانبخشی آموزش گام‌برداری کودک

همچنین یک شرکت دانش بنیان دیگر در طراحی و ساخت تجهیزات توانبخشی رباتیکی ورود کرده و با بهره‌گیری از متخصصان داخلی و دانش‌آموختگان بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته‌های مرتبط به تولید تجهیزات رباتیکی پرداخته است.

ربات توانبخشی آموزش گام‌برداری کودک یکی از محصولات این شرکت است. این ربات، از پیشرفته‌ترین روش‌ها در توانبخشی کودکان دچار فلج مغزی (CP) محسوب می‌شود.. این دستگاه به کمک بازوهای رباتیکی و با استفاده از الگوهای حرکتی هوشمند نحوه گام برداری صحیح را به این کودکان آموزش می‌دهد. استفاده از نرم افزار واقعیت مجازی و شیوه‌های امتیازدهی و تشویق کودکان باعث شده این دستگاه بسیار مورد توجه کودکان و خانواده‌های آن‌ها قرار گیرد. در حال حاضر نخستین دستگاه تولید شده توسط شرکت تحرک فناور رباتیک در کلینیک حامی مستقر و آماده ارائه خدمات است.

دستگاه رباتیک توانبخشی لوکو ایران

از سوی دیگر، یک شرکت دانش بنیان که توسط فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی راه اندازی شده، طراحی و ساخت دستگاه رباتیک توانبخشی را در پیش گرفته است. نمونه مشابه خارجی این دستگاه با قیمت نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان به کشور وارد می‌شد اما با تلاش متخصصان این مجموعه، دستگاه مورد نظر در کشور، ایران‌ساخت شد.

ربات تعادل

محققان در یک شرکت دیگر با طراحی و ساخت سامانه رباتیک هوشمند سنجش و ارزیابی تعادل بدن انسان در توانبخشی (ربات تعادل) به این حوزه ورود کردند. این دستگاه به منظور ارزیابی وضعیت تعادل و همچنین تمرین‌دهی برای بهبود وضعیت تعادل افراد استفاده می‌شود. ماژول‌های پیش‌بینی شده در نرم‌افزار این دستگاه به دو گروه تعادل استاتیکی و تعادل دینامیکی تقسیم‌بندی می‌شوند.

در گروه اول، هدف ارزیابی توانایی کاربر در حفظ وضعیت تعادل خود و بهبود آن است. تست‌ها و تمرین‌های طراحی شده در این بخش، به‌گونه‌ای است که انتظار می‌رود کاربر مرکز تعادل خود را در مدت زمان مشخصی در یک نقطه ثابت نگه‌دارد. گروه دوم شامل تست‌ها و تمرین‌هایی است که توانایی فرد را در کنترل مرکز تعادل خود هنگام جابجایی آن از یک نقطه به نقطه دیگر مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *