آذری جهرمی در جمع فعالان استارت آپی انتقاد کرد:

سرمایه گذاری قارچ گونه برای انحصارگری نوین در حوزه استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع شتاب دهنده ها و استارت آپ ها با اشاره به افزایش قارچ گونه سرمایه گذاری از طرف نهادها و دستگاه های مختلف از تقسیم استارت آپ ها به خوب و بد همچنین ایجاد فضای انحصارگری نوین خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در آیین رونمایی از برنامه سرمایه گذاری جسورانه در ایده های نوآورانه با اشاره به اینکه استارت آپ ها ساختارهای موجود را به صورت خلاق تخریب می کنند، گفت: به همین دلیل در مقابل استارت آپ ها اینرسی وجود دارد و بزرگترین موانع رشد این سیستم ساختارهای سنتی هستند.

وی با اشاره به موضوع انجام صادرات توسط مدارک کارتنخواب ها که در کشورمطرح شده، افزود: آیا در قرن ۲۰ و ۲۱ کار دشواری است که برای صادرات از سیستم مالیاتی استعلام گرفته شود که نشان دهد فرد صادر کننده تاکنون مالیات داده است یا نه؟
وزیر ارتباطات با طرح این سوال که چرا این اتفاق نمی افتد، پاسخ داد: عده ای در تمام نهاد ها و دستگاه ها هستند که نمی گذارند این کار انجام شود و با آمدن استارت آپ ها این زنجیره به هم پیوسته از بین می رود.


وی افزود: در ابتدای ورود استارت آپ ها اتهام نفوذی و ضد انقلاب زدند و در گام دوم هم دستگاه های مختلف به صورت قارچ گونه وارد سرمایه گذاری در این حوزه شدند و برای حفظ منافع، استارت آپ های خود را راه اندازی کردند و برای حمایت از استارت آپ ها آنان را به خوب و بد تقسیم کردند که هم اکنون در این مرحله هستیم.

آذری جهرمی به انحصارگرایی نوین در این حوزه به عنوان مثال اشاره کرد و گفت: مصوب کرده اند ۱۰ درصد از درآمد این حوزه به صورت انحصاری در اختیار صدا و سیما انحصاری قرار گیرد تا به انحصارگری خود در این حوزه ادامه دهد.
وی افزود: اما بدانیم آب راه خود را پیدا می کند چه ما باشیم و چه نباشیم و مقاومت در این حوزه قابل استقامت نیست چون تغییرات به نفع مردم است.
وزیر ارتباطات که در جمع استارت آپ ها و شتاب دهنده ها سخن می گفت، تصریح کرد: تغییر همواره هزینه و دشواری داشته است و برخی مقاومت ها تنها سرعت توسعه را می گیرد و آب در هاون کوبیدن است.
وی بزرگترین دشمن توسعه استارت آپ ها را دلسردی فعالان این حوزه عنوان کرد و افزود: وجود موانع طبیعی و قابل پیش بینی است اما باید امیدوار بود و ادامه داد.
وزیر ارتباطات به موضوع امنیت و آزادی در جامعه و نقطه تعادل این دو اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری بدون ملاحظه دستگاهها در استارت آپ ها و از طرفی عدم سرمایه گذاری مانند تقابل امنیت و آزادی در جامعه است که نیاز به نقطه تعادل دارد.

آذری جهرمی تاکید کرد: سرمایه گذاری بدون ملاحظه دولت برای توسعه استارت آپ ها بزرگترین فسادها را در پی دارد.

وی به ۳ سیاست در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری در نقطه تعادل اشاره کرد و افزود: یکی از این محورها سرمایه گذاری دولت به همان میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی است چرا که این بخش نسبت به منافع خود عالم تر است.

وزیر ارتباطات دومین سیاست را قرار دادن وام کم بهره به شتاب دهنده ها عنوان کرد و گفت: سومین محور در این حوزه دادن پاداش به میزان موفقیت استارت آپ ها است، به طور مثال به تعداد نصب یک اپلیکیشن تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

بر اساس همین گزارش در پایان این مراسم در حضور وزیر ارتباطات و معاون وی و همچنین اعضای هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، قراردادهای تامین مالی بر اساس برنامه سرمایه گذاری جسورانه در ایده های نوآورانه بین این صندوق و شتاب دهنده ها به امضا رسید.

منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *