ستاری تاکید کرد؛

رشد ۴۰ درصدی درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

معاون علمی و فناوری از رشد تخمینی ۴۰ درصدی درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق خبر داد و گفت: این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته خود روند صعودی را در درآمدزایی طی کرده‌اند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با حضور در پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی از دستگاه ضد عفونی کننده سطوح و محیط بخار آب اکسیژنه پلاسمایی و پمپ فشار قوی آب‌شیرین‌کن دریا که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک فناوری ایران‌ساخت شده است رونمایی کرد.

دستگاه ضدعفونی کننده اجسام، محیط و تجهیزات پزشکی، با استفاده از فناوری پیشرفته‌ای که در داخل کشور بومی‌سازی شده است به تولید می‌رسد و نام ایران را پس از آمریکا به عنوان دومین کشور دارنده این فناوری به ثبت می‌رساند. «دستگاه ضدعفونی سطوح و محیط بخار آب اکسیژنه پلاسمایی» کاربردی خاص و حساس در پاکسازی تجهیزات پزشکی دارد.


سورنا ستاری در این مراسم با اشاره به حمایت از توسعه زیرساخت‌های فناورانه و نوآورانه شهر مشهد گفت: برای اینکه شهری هوشمند و فناور داشته باشیم، زیرساخت‌های پارک فناوری به طور جدی باید تقویت شود و به هر میزان که استانداری، زیرساخت به زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی اختصاص دهد، آمادگی داریم که حمایت و تسهیلات لازم برای تجهیز این ساختمان‌ها را به منظور استقرار تیم‌های نوآور، شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌ها تخصیص دهیم.

وی افزود: در هر استان، ساختمان‌های بدون استفاده کم نیست و یک همت و تغییر در رویکردها می‌تواند این فضاهای مرده را به بستری برای زایش شرکت‌هایی دانش بنیان و خلاق می‌شود.

خلق محصولات دانش‌بنیان از ایده‌های نو

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در بازدید از کارخانه نوآوری مشهد نیز با اشاره نقش این کارخانه نوآوری در خلق محصولات دانش‌بنیان از ایده‌های نوآورانه گفت: این کارخانه نوآوری میزبان تیم‌های خلاق و نوآوری خواهد بود که در دل آن، جوانان خلاق و نوآفرین بتوانند ایده‌هایشان را راهبری و هدایت کنند و در نهایت کسب و کاری را به راه بیندازند که ضمن حل مشکلی از جامعه، بتواند برای دیگر هم‌نسلان جوان، اشتغال زا و خالق ارزش افزوده باشد.

ستاری، با بیان این‌که تلاش می‌کنیم برای حضور سرمایه گذار بخش خصوصی فضای لازم فراهم شود، ادامه داد: سازوکارهای حمایتی، در کنار تمامی فرآیندهایی که در حوزه تجاری سازی لازم است توسط کارخانه‌های نوآوری و خانه‌های خلاق پیگیری می‌شود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در تمامی این فرآیند همراه تیم‌های خلاق و دانش‌بنیان خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان این‌که رشد درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سال مالی گذشته رشدی درخور توجه داشته است ادامه داد: علیرغم وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات از جمله شیوع کرونا و شرایط تحریم، شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند راه پیشرفت را با قدرت و شتابی منحصر به فرد ادامه دهند.

وی افزود: دلیل این موضوع خلاقیت و نوآوری نهفته در ذات این نوع کسب‌وکارها است. شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق بر اساس ماهیت خود این توانمندی را دارند که در مسیرهای پرتلاطم و رقابت‌های نابرابر، از مشکلات و محدودیت‌ها پلی بسازند و راهشان را ادامه دهند.

روند روی جلوی دانش‌بنیان‌ها و صنایع خلاق

ستاری از رشد تخمینی ۴۰ درصدی درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نسبت به سال گذشته گفت و ادامه داد: امسال نیز رشد قابل توجهی را در درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد بودیم و این میزان با نهایی شدن اظهارنامه‌های مالی سالیانه قطعی می‌شود، اما آن‌چه که مسلم است این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته خود روند صعودی را در درآمدزایی طی کرده‌اند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تأکید بر این‌که رشد و بالندگی فعالان زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، فرآیندی درون‌زا است و به دست فعالان این زیست‌بوم اتفاق می‌افتد ادامه داد: دولت صرفاً باید نقش حمایتی و تسهیل‌گری را ایفا می‌کند زیرا این زیست‌بوم در صورت مراقبت و حمایت روند رشد و بلوغ خود را می‌پیماید.

بازدید از دستاوردهای فناورانه خراسان رضوی

مرکز شتاب ایده با فعالیت در حوزه‌های صنعت ساختمان، آب، انرژی و محیط زیست نیز امروز طی مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مشهد گشایش یافت و ساختمان جدید پارک علم و فناوری خراسان در مشهد نیز افتتاح شد.

ستاری همچنین در مراسم رونمایی از ۱۰۰ اقدام نوآورانه و خلاقانه شهرداری مشهد شرکت کرد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *