چشم‌اندازهای پیش روی بلاکچین در رویداد علمی «عمق بلاکچین» بررسی شد

بررسی پتانسیل‌ها و چشم‌انداز پیش روی بلاکچین در رویداد «عمق بلاکچین»

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹

نشست برررسی ابعاد گوناگون بلاکچین با عنوان «عمق بلاکچین» یا DEEP IN BLOCKCHAIN در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران، به صورت آنلاین و حضوری، برگزار شد.

در رویداد «عمق بلاکچین» که امروز، دوم بهمن ماه برگزار شد، متخصصان حوزه‌های مختلف در رابطه با فناوری بلاکچین سخنرانی کرده و هر یک از زاویه دید تخصصی خود این پدیده نوظهور و درعین حال رو به توسعه را مورد بحث و ارزیابی قرار دادند.

در رویداد «عمق بلاکچین» سخنرانان، تقریبا به زبان ساده، به برخی از اصولی‌ترین سوالات موجود پیرامون این مساله پاسخ دادند؛ از جمله این سوالات می‌توان به توضیح کلی بلاکچین چیست، نقش فناوری بلاکچین در رمزارزها، ظرفیت بلاکچین د حوزه‌های مختلف، نقش بلاک چین در امنیت سایبری، کاربرد بلاکچین در حفاظت از حق کپی رایت آثار هنری و فرهنگی، غلبه بر اثرات روانی تبلیغات سوء مرتبط با فناوری بلاکچین و نقش این فناوری در جلوگیری از انتشار فیک‌نیوز اشاره کرد.


کارشناسانی که در نشست «عمق بلاکچین» حضور داشتند، هر یک از منظر تخصصی خود به سخنرانی پرداختند.

علی خوش‌خلق،کارشناس سامانه‌های که دررابطه با نقش بلاکچین در بالا بردن امنیت سایبری سخنرانی کرد و امنیت سایبری را با توجه به مقوله بلاکچین آسیب‌شناسی کرد. بهزاد قاسمی، (کارشناس امنیت سایبری) نیز دررابطه با چند و چون پیاده سازی یک شبکه بلاکچین ایمن در این رویداد مطالبی را مطرح کرد.

به گفته علی خوش‌خلق، امروزه اطلاعات متمرکز در نقاط خاصی هستند و در این صورت شرکت‌ها و افراد خاص که قدرت زیادی دارند، می‌توانند با نفوذشان اطلاعات را تغییر دهند. وی تاکید کرد که بلاک چین با قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند از اختلال و تغییر سلیقه‌ای اطلاعات جلوگیری کند

در بخش دیگری از این رویداد که با عنوان «قدرت بی‌نهایت بلاکچین» ادامه یافت نیز سجاد عمرانی و کیانا شبانی به عنوان طراح و گرافیست دررابطه با حق کپی‌رایت در بلاکچین سخن گفتند.

به گفته سجاد عمرانی بلاکچین می‌تواند با ثبت حق کپی رایت از دزدیده شدن آثار جلوگیری کند. برای مثال عکاس عکس می‌تواند خود را تبدیل به یک هش کرده و به اسم خود ثبت کند. این اطلاعات در شبکه بلاکچین برای همه نشان داده می‌شود و اگر فردی از این آثار سواستفاده کند با پیگیری هش این دزدی آشکار می‌شود.

 

محمد امین ناطقیان، فعال حوزه رسانه نیز در رابطه با جلوگیری از انتشار فیک نیوز درارتباط با مقوله بلاکچین سخنرانی کرد. همچنین زهرا نیکو‌عقیده، کارشناس تحقیق و توسعه درباره بررسی تاثیر اجتماعی بلاکچین و پژوهش، مباحثی را مطرح کرد.

‏محمدامین ناطقیان در صحبت‌های خود اشاره کرد: بر اساس گزارش buzzfeed، هشتاد درصد اخبار پربازدید انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از محتوای دستکاری شده و جعلی بوده و ابزار wordproof یک بستر در سامانه بلاکچین ایجاد کرده که هر فرد می‌تواند از همه تولید محتوای متنی و تصویری خود نگهداری و از کپی برداری از آن جلوگیری کند.

زهرا نیکو عقیدهنیز تاکید کرد که حفظ اطلاعات از طریق بلاک‌چین می‌تواند در‌ حوزه احراز هویت پناهندگان، کنترل پول توسط مردم و اثبات محل املاک در زمان بروز بلایای طبیعی نظیر زلزله نقش‌آفرینی کند.

در بخش دیگری از این رویداد نیز سید مهدی موسوی، کارشناس ارزهای دیجیتال، تحلیل‌گر بورس و رمز ارزها و برنامه نویس بر روی شبکه بلاکچین، ضمن معرفی بلاکچین ترون، به بررسی مسائل پیرامون ارزهای دیجیتال و نقاط ضعف و قوت آن‌ها پرداخت و در نهایت دکتر محمد کریمی‌، به عنوان روانکاو و روانشناس بالینی به بررسی تبعات اجتماعی و روانشناختی پدیده نوظهور بلاکچین پرداخت و به این مساله اشاره کرد که چگونه می‌توان افراد حاضر در رویداد را در برابر عواقب روانی سوء استفاده‌ها از این فناوری ایمن کرد؟ سید امیرمحمد حسینی،کارشناس حوزه وب در بخش وب ۳ در رابطه با آینده وب و نسل جدید وب‌سایت‌ها که بر بستر بلاکچین توسعه داده می‌شوند، سخنرانی کرد و به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخت.

این رویداد که به همت گروه علمی ‌پژوهشی «آورکلاک» OVERCLOCK صورت گرفت، با هدف آسان‌کردن فهم سازوکار فناوری بلاکچین و روشن‌سازی تبعات مثبت و منفی آن از منظر فنی، امنیت سایبری، روانشناسی اجتماعی و نظایر آن برگزار شد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *