گفتگوی اختصاصی وبنا با مدیر سایت کلوب دات کام

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۷

وبنا – دیروز اطلاع پیدا کردیم سایت جامعه مجازی کلوب رفع فیلتر شده و طی چند روز آینده در سراسر کشور باز می شود. خدمت آقای محمد جواد شکوری رسیدیم و گفتگوی کوتاهی با وی در این خصوص داشتیم. در ادامه متن کامل این گفتگو را می توانید مطالعه کنید.

– بعد از حدود یک ماه سایت کلوب باز شد. اول از همه باید بگویم که خیلی خوشحالم. چون خیلی از ایرانی ها طرفدار کلوب هستند. روزی که کلوب فیلتر شد چقدر نگران شدید؟
فکر می کنید یک باغبانی اگر چندین سال به پای یک درختی زحمت بکشد…و به سختی هزینه های کود شیمیایی، آب ، خاک درخت را تامین کند …روز به روز علف های هرزه دور درخت را بزند …زیر شاخه های سنگینش ستون بزند تا نشکند و هزارو یک نکته باریک تر از موی دیگر را رعایت کند تا درختش بار دهد و سایه افکند…اگر بیاید و در خت خود را شکسته و سوخته ببینید ..آن هم به دلایلی که کاملا پیش از این حادثه قابل رفع و اصلاح بوده …چه حالی به او دست می دهد…نگرانی بنده و دوستانم ..شبیه آن باغبان است.
آیا برخوردهای اینچنینی …باغبان های دیگر را نگران و نا امید نمی کند…آیا خاطره این درخت …دیگران را از کاشت و برداشت های آتی منصرف نمی کند…انتظار نوآوری از جوانان و رقابت آنها با دنیای رو به جلو امروز بدون حمایت و تدبیر لازم و چارچوب های قانونی مشخص ..کاملا غیر ممکن و غیر عملی است.

– این نگرانی بیشتر در چه مواردی بود؟
چون پیش از آن هم هیچ گونه اخطار یا هشداری دریافت نکرده بودیم ،آن قدر در ابهام و ناباوری بودیم که ذهنتمان به دنباله همه چیز و هیچ چیز می گشت.

– روزی که کلوب باز شد یک ایمیل کوتاه به وبنا رسید “کلوب رفع فیلتر شد خداراشکر” خبر خیلی خوشحال کننده اید بود. در این مدت چند روز طول کشید ؟
ما دقیقا ۳۹ روز فیلتر بودیم.

– کلوب در زمانی که فیلتر بود به طور متوسط روزانه ۶۰۰ نفر کاربر آنلاین داشت؟ چه میزان از تعداد کاربران سایت کم شده بود در این دوره؟
بله خدا رو شکر ترافیک نسبی داشتیم…. و برخی روزها ترافیک سایت به ۴۰۰۰۰ لاگین هم می رسید … در کل حدودا ۳۰ % نسبت به شرایط عادی ترافیک داشتیم.

– نگرانی کاربران در زمان فیلتر شدن سایت چه بود؟ کاربرانی که پول برای سرویس ها داده بودند اعتراض می کردند یا همدردی؟
تقریبا کسی اعتراض نمی کرد…بیشتر همه متاسف و ناراحت بودند…و می خواستند تاریخ باز شدن مجدد سایت را بدانند که ما هم نمی دانستیم.

– کلوب به شرایط طبیعی برگشته است؟
خیر هنوز به شرایط عادی و پایه ترافیک سایت برنگشتیم..البته دلیل اصلی تاخیر در باز شدن کلوب دات کام در تمامی سرویس دهندگان اینترنتی است…مطمئنم به محض باز گشایی کامل ، مجددا شبکه گسترده کاربران کلوب در ایران فعال خواهد شد.

– فکر می کنید چه مفدار زمان نیاز دارد برای برگشت به شرایط قبل از فیلتر شدن؟
فکر می کنم یک هفته پس از بازگشایی کامل در سراسر کشور..به ترافیک گذشته برگردیم.

– دلیل فیلتر شدن کلوب بار دوم همان دلیل اول بود؟ یا این ۲ موضوع کاملا با هم متفاوت بود؟
خیر به نظر می رسد دلایل دیگری بود…ولی در دنیای امروز کاملا بین سرویس دهنگان و سرویس گیرندگان تمایز وجود دارد … ولی گویا در ایران همچنان همه چیز برگردن سرویس دهنده است…که امری کاملا غیر منطقی و غیر واقعی است…انتظار کنترل بدون خطای سایتهای مانند کلوب با بانک های اطلاعاتی با بیش از ۱۰۰ ملیون رکورد ..کمی خلاف انصاف و عقل است.

– برنامه های کلوب برای آینده چیست؟
همانطور که در وبلاگ تیم مدیریت عنوان شده…برنامه فصل بهار ما …افزایش امکانات و رفع اشکالات سرویس های قدیمی سایت است….پس از آن بدنبال کامل کردن زنچیره سرویس های کلوب با توجه به الویت و استقبال کاربران خواهیم بود.

در پایان از شما متشکرم و امید وارم همه کلوبی ها همیشه موفق باشند.
بنده هم جا دارد از کلیه کاربران سایت که پیگیر موضوع فیلترینگ سایت http://www.cloob.com بودند و از شما تشکر کنم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *