دلیل موج جدید گرانی خودرو چیست؟

فرمول جدید قیمت‌گذاری شورای رقابت به سود دلال‌ها

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹

یک هفته پس از اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری تعدادی از خودروهای داخلی توسط رئیس شورای رقابت، قیمت این خودروها به طور متوسط ۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش وبنا به نقل از اقتصاد آنلاین، هفته پیش رئیس شورای رقابت از فرمول جدید قیمت‌گذاری برای ۱۸ خودرو خبر داد که به نظر می‌رسد منجر به افزایش قیمت‌ها پس از حدود ۲ ماه ثبات قیمتی در این بازار شده است. روز ۹ دی درخواست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مبنی بر خروج حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودرو‌ها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، از سوی این شورا اجابت شد. رضا شیوا طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «طی تصمیمات اتخاذ شده و قرار نیست آزادسازی صورت بگیرد. فقط خودرو‌ها تقسیم بندی شدند؛ بنابراین، قیمت بخشی از خودرو‌های پرتیراژ و به گونه‌ای که برای عامه مردم به صرفه هستند، بر اساس فرمول قبلی محاسبه می‌شود.» به گفته شیوا، برای قیمت گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

او در ادامه گفت: «در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد بلکه روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت کارخانه بر اساس قیمت بازار خواهد بود، از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.»


گزارشی که بر اساس مشاهدات بازار در روز بعد از این نشست خبری انجام شده بود، نشان می‌دهد مصوبه اخیر شورای رقابت با برهم زدن آرامش بازار افزایش قیمت برخی خودرو‌ها شده است، به گونه‌ای که قیمت پراید که تا روز نشست خبری، ۹ دی به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده بود، یک روز بعد در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۹ به ۱۰۳ میلیون تومان افزایش یافت و تیبا ۲ نیز که با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رسید، قیمتش به ۱۲۴ میلیون تومان رسید.

حالا با گذشت یک هفته از اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری تعدادی از خودروهای داخلی و بر اساس داده‌هایی که از سایت دیوار دریافت شده، مشخص شده که میانگین تعداد تماس‌های هر آگهی در این دسته از خودروها ۲۳ درصد و میانگین تعداد بازدیدهای هر آگهی ۱۴ درصد نسبت به هفته‌ی قبل از این نشست خبری افزایش یافته است.

همچنین طبق بررسی‌های میدانی معاملات انجام‌شده در مراکز تعویض پلاک و معاملات روزانه نمایشگاه‌داران خودرو، قیمت‌های صفر خودروهای مشمول قیمت‌گذاری جدید ۴ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که طبق اعلام مرکز ملی رقابت، قیمت‌های جدید از ابتدای بهمن محاسبه می‌شود؛ اما همین تصمیم نسنجیده مبنی بر اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری کافی بود تا سه هفته پیش از اعمال آن بازار روند صعودی به خود بگیرد و دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

رضا شیوا

شیوا در همان نشست خبری درباره اثرات این تصمیم گفته بود: «به نظر نمی‌رسد، فرمول جدید موجب افزایش قیمت در بازار شود، اما در هر صورت منتظر هستیم دلال‌ها کم‌کم از این بازار خارج شوند، چون دیگر قیمت‌ها و سود موجود برای آن‌ها به صرفه نیست.» اما همین مصاحبه آبی به آسیاب دلال‌ها ریخت و ناگهان از فردای همان روز روند قیمت‌ها صعودی شد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *