از سامانه جامع رفاه ایرانیان رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش و اهتمام دولت از ابتدا این بوده است که مردم خدمات دولتی مورد نیاز خود را هرچه سریعتر و آسان تر دریافت کنند، گفت: توسعه دولت الکترونیکی به تحقق این هدف کمک می کند و شفافیت و مبارزه با فساد از آثار مهم دولت الکترونیکی است

به گزارش وبنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در نوزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، تصریح کرد: همه مقرراتی که در این شورای اجرایی تصویب می‌شود برای این است که مردم فعالیت‌های خود را راحت‌تر انجام دهند ،دریافت خدمات از دولت آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود و نیاز به مراجعه حضوری و ارتباط چهره به چهره نباشد.

دکتر روحانی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده درمورد سلامت الکترونیک، سامانه مالیاتی و همچنین سامانه جامع رفاه ایرانیان در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با بیان اینکه موضوع سلامت مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در موضوع سلامت الکترونیک بحث این است که مردم خدمات مربوط به سلامت و بهداشت را بهتر و آسان‌تر دریافت کنند و با الکترونیکی شدن بخش سلامت پزشکان، داروخانه ها و مراکز پاراکلینیکی نیز می‌توانند خدمات خود را بهتر و سریعتر ارائه دهند.


دکتر روحانی با اشاره به رونمایی از سامانه جامع رفاه ایرانیان در این جلسه و آغاز فعالیت این سامانه با هدف گذر از یارانه همگانی به یارانه هدفمند و هوشمند، تصریح کرد: یارانه و کمک‌های حمایتی و معیشتی به صورت‌های مختلف به اقشار ضعیف و نیازمند جامعه ارائه می‌شود به طوری که امروز ۶۰ میلیون نفر در کشور از یارانه و حمایت معیشتی برخورداند.

رئیس جمهور همچنین به پرداخت کمک معیشتی به حدود ۳۵ میلیون نفر در ۴ ماه پایانی سال با تصویب دولت و مجلس بخاطر آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: در دوران کرونا همچنین با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا کمک‌ها و تسهیلاتی به اصناف و مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

دکتر روحانی در ادامه، مالیات را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت موضوع مالیات در کشور، افزود: در این دولت بار تامین منابع مورد نیاز برای اداره کشور از دوش نفت برداشته و بر دوش مالیات و عوارض گذاشته شده است  و این موضوع مهمی است که اداره کشور از طریق مالیاتی که خود مردم پرداخت می‌کنند انجام شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه درآمد نفت باید برای توسعه زیرساخت‌ها و به صورت بین نسلی هزینه شود، افزود: پرداخت مالیات یک وظیفه ملی و یک ارزش اخلاقی است که در اداره کشور بسیار مهم است و براساس گزارش ها، خوشبختانه در سال جاری وضع درآمد مالیاتی خوب بوده است.

دکتر روحانی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در حوزه پرداخت الکترونیکی مالیات، شرایط به گونه‌ای فراهم شده که ۷۰ درصد مالیات دهندگان می‌توانند مالیات خود از طریق سامانه پرداخت کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری آنان نیست.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت دولت الکترونیکی در مبارزه با فساد، تصریح کرد: مبارزه با فساد از طریق شفافیت امکان‌پذیر است و با الکترونیکی شدن فعالیت‌ها، مشکلات در بخش‌های مختلف رفع خواهد شد.

دکتر روحانی همچنین راه اندازی سامانه جامع تجارت را از دیگر اقدامات انجام شده در همین راستا عنوان کرد و افزود: سامانه جامع تجارت در تاریخ ۱۳۹۹.۹.۹ راه اندازی شد که بخش‌های مهمی همچون گمرکات، انبارها، ثبت سفارش کالا، دریافت ارز از بانک مرکزی، صادرات و واردات و بخش توزیع کالا را در برمی گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تکمیل این سامانه تا پایان سال ، اظهار داشت: امنیت غذایی و زندگی مردم بسیار مهم است و با استفاده از سامانه جامع تجارت، مردم و مسئولان از بابت روند تامین و توزیع کالا و خدمات اطمینان خواهند داشت و اطلاعات مربوط به آن در اختیار همه خواهد بود.

در نوزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به ریاست رئیس جمهور از سامانه جامع رفاه ایرانیان با هدف گذر از یارانه همگانی به یارانه هدفمند و هوشمند رونمایی شد.

استفاده از داده های ثبتی مبنا، برای تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران در نظام اقتصادی کشور با تشکیل شناسنامه اقصادی افراد و خانوار و توسعه و تکمیل داده‌های تصمیم گیری به منظور تسهیل اخذ خدمات و اجرای قوانین حمایتی کشور، از ویژگی‌های این سامانه است.

با استقرار سامانه جامع رفاه ایرانیان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های صندوق های بازنشستگی و بخش غیر دولتی نسبت به توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به نحوی که پایگاه مرجع حمایت‌های دولت از اقشار آسیب‌پذیر و استحقاق سنجی باشد، اقدام نماید.

در این جلسه همچنین به منظور تحقق و استقرار سلامت الکترونیکی، برنامه زمان‌بندی اجرایی تکمیل طرح سلامت الکترونیکی به تصویب رسید که براساس آن مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باید برای خدمات مورد نیاز بیمار مانند نسخه نویسی  و نسخه پیچی الکترونیکی به صورت برخط اقدام نمایند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز نوزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات بود و به محضر مردم بزرگوار اعلام می‌کنم، در این دولت یکی از اقداماتی که همواره مورد اهتمام بوده این است که مردم بتوانند خدمات خود را راحت‌تر از دولت دریافت کنند و بدون اینکه لازم باشد زحمت سفر را برخود هموار کنند و یا در بسیاری از موارد حتی نیاز به مراجعه افراد باشد، بتوانند خدمات لازم را دریافت کنند.

امروز، هم در بحث سلامت، هم در بحث سامانه رفاه ایرانیان و هم در بحث مالیات چارچوب‌هایی را مورد بحث قرار دادیم و به تصویب رساندیم.

سلامت برای مردم حائز اهمیت است مخصوصا در این دوره‌ای که مبتلا به کرونا بودیم جایگاه سلامت بیشتر برای ما روشن شد. بحث در این است که مردم بتوانند خدماتی را که مربوط به سلامت هست به راحتی دریافت کنند. همه چیزهایی که امروز وجود دارد به صورت دفترچه، سایر مواردی که مردم باید همراه خود ببرند اساسا در فرایند دولت الکترونیک هر کسی با یک کارت یا حتی با یک شماره ملی باید بتواند به راحتی خدمات خود را دریافت کند.

در پزشکی هم به همین صورت است که باید خدمات دریافت شود. حتی نسبت به نسخه‌پیچی باید به صورت الکترونیک باشد. اینکه مردم چه مقدار به این خدمات نیاز دارند و بیمه‌گرها در چه مواردی باید وارد عمل شوند و چه مقدار از هزینه‌ها را باید متقبل شوند.

در الکترونیکی شدن بخش سلامت هم مردم در آسایش و رفاه قرار می‌گیرند هم حتی پزشکان محترم هم داروخانه‌ها و همه آنهایی که خدمات می‌دهند، یا آنهایی که خدمات پاراکلینیکی را ارائه می‌کنند می‌توانند هم خدمت را راحت‌تر ارائه کنند و هم می‌توانند پول خدمات را سریع تر‌ دریافت کنند یعنی حین اینکه پزشک خدمات را ارائه می‌کند همان زمان هم بیمه‌گر می‌تواند به حساب او واریز کند حتی در بخش‌های تشخیصی وقتی خدماتی ارائه می‌شود همان زمان بیمه‌گر می‌تواند پول را پرداخت کند و حتی در آینده در بخش‌های بیمارستانی هم همه این خدمات باید انجام بگیرد.

امروز مصوبه این بود که در بخش سلامت همه اقداماتی که لازم است از این پس انجام بگیرد، چون قدم‌های بسیار مهمی تا حالا برداشته شده، انشاءالله تا پایان سال این اقدامات انجام بگیرد که بتوانیم ۲۰ اسفند در واقع آن خدماتی که در بخش سلامت باید به صورت الکترونیکی انجام بگیرد تکمیل شود و مردم از این نظر در رفاه بیشتری قرار بگیرند.

سامانه دیگری که امروز مورد بحث بود و مقررات آن تصویب شد مربوط به رفاه ایرانیان است. به هر حال مردم برخی از بخش‌ها و اقشار، نیازمند به حمایت هستند. این حمایت سالهاست به صورت های مختلف انجام می‌گیرد، یک بخشی به صورت یارانه هست، حمایت‌های معیشتی که از سال ۹۸ شروع شد و ادامه پیدا می‌کند البته افرادی که خیلی نیازمند نبودند در این سامانه قرار نگرفتند اما امروز ۶۰ میلیون نفر در ایران از این حمایت برخوردارند .

حتی در دوره کرونا همین ماههای اخیر که هم ما در ستاد کرونا به این نتیجه رسیدیم که اقشاری نیاز به حمایت دارند و هم مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسید. بعد هم مقداری هماهنگی بین این دو مصوبه نیاز بود، این هماهنگی را انجام دادیم و امروز حدود ۳۵ میلیون نفر از این حمایت برخوردارند،البته در چهار ماه پایانی سال، یک ماه این حمایت را دریافت کردند، سه بار دیگر هم این حمایت را دریافت می‌کنند به خاطر کمک به مساله کرونا و مواردی که خودِ ستاد ملی به خاطر مقرراتی که لازم بوده، عده‌ای که از کسب و کار و فعالیت یا کار و تلاش بازماندند بنابراین به آنها کمک می‌شود.

بنابراین الان شاهدیم که سه نوع حمایت همین ماهها در هر ماهی در واقع سه نوبت اعلام می‌شود، یک بار برای یارانه، یک بار برای حمایت معیشتی، یک بار هم برای این موردی که کرونا مصوب کرده این سه نوع حمایت انجام می‌گیرد.

در بحث کرونا این مساله هم مشخص شد که دولت الکترونیک چقدر اهمیت دارد. چون در بیماریهای اپیدمی به گونه‌ای است که تماس افراد می‌تواند مشکل به وجود بیاورد و در بحث کرونا مساله فاصله اجتماعی از مسائل بسیار مهم بوده، کاهش تردد از موارد بسیار مهم بوده است.

مثلا می‌خواهیم افرادی را مشمول یک وام کنیم اگر بنا بود همه اینها صف ببندند، به بانکها مراجعه می‌کردند چقدر وقت آنها تلف می‌شد و چقدر تجمعات به وجود می‌آمد، دیدیم به راحتی همه افرادی که خواستند این وام را دریافت کنند،وام خود را دریافت کردند حتی ۷۶ میلیون جمعیت، ۷۵ میلیون جمعیت یارانه‌بگیر، همه آنهایی که برای این وام متقاضی بودند توانستند از طریق همین سامانه‌ها وام خودشان را دریافت کنند بعد از طریق همین سامانه‌ها دومرتبه وام خودشان را پرداخت کنند.

این کار بزرگی است که می‌بینیم دولت الکترونیک این خدمت را به مردم می‌دهد و امروز خودِ این خدمت الکترونیک چه مقدار کمک می‌کند به بحث سلامت جامعه که برای ما امروز اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد.

یکی از موارد دیگری که امروز مورد تاکید جلسه بود بحث مالیات بود. مالیات مساله بسیار مهمی هست در واقع ما در طول این دولت بار منابع مورد نیاز برای اداره کشور را از روی دوش نفت برداشتیم بیشتر روی دوش مالیات و عوارض و اینها گذاشتیم و مقداری به خاطر اینکه شرایط به گونه‌ای بود که مجبور بودیم این کار را انجام بدهیم و اساساً این جزو موارد بسیار مهم هست که مردم، دولت اداره کشور از طریق خود مردم، از طریق مالیات خودِ مردم باید اداره شود.

به هر حال نفت یک سرمایه‌ای بین نسلی هست، برای همیشه نیست یک سرمایه‌ای هست از زیر زمین خارج می‌شود و در اختیار قرار می‌گیرد. پول این هم باید بین نسلی باشد که مقرراتی هم در این زمینه هست، الان بخشی از پول نفت در واقع به صندوق برمی‌گردد برای فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های غیردولتی، آنها استفاده و بهره‌برداری می‌کنند، بنابراین مالیات هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، جایگاه بسیار مهمی دارد.

در دنیا هم همین طور است مساله مالیات به عنوان یک ارزش است یعنی کسی که مالیات را درست و به موقع پرداخت می‌‌کند، اظهاراتش دقیق است این به عنوان یک ارزش مهم اخلاقی و ملی است. اینکه نمی‌شود به هر حال یک نفر بیاید فعالیت کند، درست اظهار کند مالیاتش را بدهد، دیگری بیاید خدای ناکرده درست اظهار نکند، مالیات را پرداخت نکند در واقع یک خدمتی را از جامعه می‌گیرد بدون اینکه هزینه‌ای که باید قانوناً پرداخت کند، پرداخت نمی‌کند.بنابراین مالیات بسیار حائز اهمیت است و یک ارزش مهمی است از لحاظ اخلاقی و قانونی و از لحاظ اینکه کشور بخواهد اداره شود و این بار بر دوش مالیات است.

خوشبختانه در سالی که الان رو به اتمام هستیم وضع درآمد مالیاتی خوب بوده، سازمان مالیاتی ما خوب فعال بوده و امروز مسوول سازمان مالیاتی یک خبر خوشی دادند که در سال آینده ترتیبات به گونه‌ای است که ۷۰ درصد آنهایی که باید مالیات پرداخت کنند نیازی نیست به جایی مراجعه کنند، خودشان باید اظهارات خود را از طریق همین سامانه‌های مالیاتی اعلام و اظهار کنند و سازمان مالیاتی متمرکز شود به آن ۳۰ درصدی که بیشتر باید تمرکز پیدا کند.

اساساً یکی از مسائل مهم و یکی از آثار دولت الکترونیک مبارزه با فساد است. این مبارزه با فساد که این همه گفته می‌شود و مهم هم هست از طریق شفافیت امکان‌پذیر است، بخش بزرگ آن از طریق همین بحث دولت الکترونیک و خدمات الکترونیک امکان پذیر است.

در بخش سلامت یک مشکلاتی مشاهده می‌کنیم. وقتی الکترونیکی شود آن مشکلات خود به خود رفع و حل می‌شود و خیال ما راحت می‌شود. در بخش مالیات مشکلاتی را احساس می‌کنیم. این مشکلات وقتی همه سامانه‌ها به صورت سامانه‌های الکترونیکی باشد آن نگرانی‌ها رفع می‌شود و می‌رسیم به یک نقطه‌ای که جامعه ما به سمت سلامت حرکت می‌کند.

الحمدالله امروز مقرراتی در مالیات وضع شد و همه مقرراتی که در شورای اجرایی فناوری تصویب می‌کنیم برای این است که فعالیت و تلاش مردم که می‌خواهند انجام دهند راحت‌تر بتوانند این فعالیت را انجام دهند. وقتی هم می‌خواهند خدمات را از دولت یا از جاهای دیگر دریافت کنند این خدمات را ساده‌تر و راحت‌تر دریافت کنند بدون اینکه نیاز باشد چهره به چهره بشوند. چهره به چهره خودش مسائل و مشکلاتی دارد.

البته این نکته آخر را تاکید کنم که در جلسات قبل راجع به سامانه جامع تجارت هم قدم‌های مهمی را برداشتیم و در همان تاریخ ۹.۹ مصوبات مهمی را داشتیم، آن هم باید در جلسات بعدی ما بیاید و تکمیل شود در زمینه همه انبارهایی که در کشور وجود دارد، بخش گمرکات ما به طور کامل باید در این سامانه قرار بگیرد. تمام صادرات و واردات ما به طور کامل باید در این سامانه قرار بگیرد، تمام ثبت سفارشات باید در داخل این سامانه انجام بگیرد، همه دریافت‌هایی که از بانک مرکزی انجام می‌گیرد باید در داخل این سامانه بیاید.

سامانه تجارت، سامانه بسیار مهمی بود قدم‌های بسیار خوبی در این سامانه برداشته شده و خیال مردم و خیال مسوولین راحت می شود، یعنی برخط و به روز همه مسوولینی که باید مطلع باشند به خوبی مطلع می‌شوند چه مقدار ارز مصرف شده، کجا مصرف شده، چه چیزهایی سفارش داده شده، چه وقت وارد می‌شود.

این برای امنیت جامعه بسیار مهم است، برای امنیت غذایی مردم، برای امنیت زندگی مردم، اینکه مردم بدانند جنسی که مورد نیاز آنهاست همیشه در بازار در اختیار آنها خواهد بود.کامل کردن همه بخش‌های آن سامانه هم جزو وظایف این شورا هست و انشاءالله آن را دنبال خواهیم کرد و به مرحله نهایی خواهیم رساند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *