جشن تیرگان بر شما هم میهنان گرامی فرخنده باد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۷

جشن تیرگان در گاهنامه باستانی سیزدهم تیر و در گاهنامه امروزی دهم تیر ماه میباشد و در چنین روزی هست که نام ماه و روز این همان و یکسان میگردد . این جشن ۹ روزه میباشد و یکی از برجسته ترین جشنهای ایرانی است.


این جشن به گفته ای سالگرد همان روزی است که چون ایران و توران پیمان بستند تا کمانداری از ایارن با انداختن تیری مرز میان ایران و توران را نمایان سازد  آرش کمانگیر برگزیده شد و وی هب اندازه ای از توان و نیروی خویش انرژی روی این کار گذشات که پس از پرتاب تیر از کمنان در دم جان به جان آفرین داد و همانجا افتاد .


درباره آیین بسیار زیبای این جشن هم میتوان از فال و کوزه که یکی از سرگرمی های مردم در این روز با شکوه میباشد نام برد. افزون بر این در این جشن با شکوه و زیبا مراسم آبریزان نیز برگذار میگردد که برای گرامی داشت فرشته تیشتر یا باران میباشد که آب بر روی یکدیگر میپاشند و چون در زمانی که این جشن برگذار میگردد گرما در اوج است پاشیدن آب خنک به روی یکدیگر خوشی بی همتا و فراوان و فراموش نشدنی در پی دارد و از این گذشته آب نماد روشنی نیز میباشد.


همچنین نیاکانمان در روز نخست از این جشن پس از خوردن شیرینی و آجیل بندی به نام تیر و باد که از هفت ریسمان هریک به رنگی جداگانه بافته شده بود به دستشان میبستند و در پایان ۹ روز جشن روز نهم این بند را باز میکردند و به باد میسپردند تا آرزوهای دیرینه و خواست های درونیشان را به گونه پیام به نزد فرشتگان و نگهبانان آسمانی ببرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *